Since the 1980s, many developed countries-having recognized culture as a key component of welfare-began to draft various policies to expand arts consumption. Following this trend, Korea has also been issuing diverse, consumer-oriented policies of its own. However, it is difficult to expect the policies to be effective, as most are put forth without adequate research done on the actual conditions of arts consumption. This study examines the factors affecting arts consumption in Seoul, the capital city of Korea, by applying the Zero-Inflated Poisson and Zero-Inflated negative binomial models to survey data from 2009. The results of this study suggest that policy makers should focus on arts education during both childhood and adulthood in order to increase arts consumption in Seoul.문화복지의 개념이 대두하면서 예술가 지원에서 향수자 지원으로 문화정책의 전환이 이루어졌다. 서울시도 다양한 향수자 지원정책을 마련하였으나 아직 그 효과를 장담하기는 이르다. 이 연구는 서울시 예술소비 특히 순수예술 소비의 증가에 영향을 주는 요인을 분석하여 향수자 지원정책의 방향을 제시하고자 한다. 서울시민 350명의 설문조사 결과 기존의 주요 요인이었던 사회적 지위, 성, 연령, 교육, 라이프 싸이클 변수도 중요하지만 어린 시절의 예술교육과 성인이 된 후의 예술교육 역시 중요함을 알 수 있었다. 문화향수를 진작시키고 예술소비를 증가시키기 위해서는 서울시 문화정책이 예술교육 즉 학생들과 성인들 모두를 대상으로 하는 예술교육을 지원할 것을 제안한다.