본 글은 다산 정약용의 심성론에서 도덕감정과 자유의지의 문제를 다룬 것이다. 도덕감정이란 본성으로부터 드러나는 측은지심 혹은 선천적인 효제의 감정을 가리키며, 자유의지란 선과 악에 대한 자유로운 선택 능력을 의미한다. 과거에는 다산의 자유의지론, 즉 권형 이론을 주로 마테오 리치의 서학과 관련지어 설명해왔으나, 본 글에서는 맹자와 주자의 입장을 통해 다산의 권형 이론을 새롭게 해명하였다. 더 나아가 전통적인 유학의 관점에서도 자유의지론을 설명할 수 있다는 점을 보여주었다. 한편 선천적 도덕감정에 대하여 마테오 리치는 이성적 판단이 전제되지 않은 동물적 감정이라고 폄하했으나, 다산은 유학의 전통을 따라 선천적 도덕감정을 매우 중시하였다. 인간의 윤리적 행위는 천명지성으로부터 연원하는 도덕감정, 즉 측은지심 같은 선천적 감정이 있기에 가능하다고 본 것이다. 나의 행위를 이성적으로 판단하는 것보다 타인의 불행을 즉각적으로 아파하는 도덕감정이야말로, 우리가 윤리적 행위를 할 수 있도록 만드는 중요한 원동력이 될 것이다.The Problem of Moral Emotions and Free Will in Chng Yagyong's theory of Mind 攀* Researcher, Institute of Korean Studies at Yonsei Univ / bearphilo@hanmail.net攀攀Baek, Min-Jeong*This treatise purports to investigate the problem of moral emotions and free will in Chng Yagyong's theory of mind. Moral emotions stand for Cheugeunjisim(惻隱之心) and filial love issued from Human Nature, but free will means the capacity for choosing Good and Evil. Many scholars have regarded Chng Yagyong's theory of free will as related to Matteo Ricci's Catholicism. Nevertheless I want to investigate his theory of free will, namely the theory of Gweonhyng(權衡), according to Mengzi(孟子) and Zhuxi(朱熹)'s Confucian traditional thoughts. As is generally known, Matteo Ricci regarded natural moral emotions as lacking in rational judgement and made little of animal's affects. On the other hand Chng Yagyong put stress on natural moral emotions. According to his thoughts, natural moral emotions issued from Chnmyngjisng(天命之性) were the fundamental basis of moral practices. For the moral emotion such as sympathy for the other was the driving force of direct moral practice.