본 연구에서는 제7차 지구과학과 교육과정 운영 과정에서 나타난 문제점을 찾고, 차기 지구과학과 선택과목 교육과정 개정을 위한 방향을 탐색하기 위하여 현장의 지구과학 교사들을 대상으로 설문조사를 실시하였다. 조사 대상은 전국의 일반계 고등학교를 지역별로 유층표집한 180개교의 지구과학 교사였으며, 회수율은 60%였다. 설문 내용은 (1) 제7차 지구과학Ⅰ, Ⅱ 교육과정 개정의 필요성, (2)지구과학 교육 목표, (3) 학습량, (4) 내용의 수준, 흥미도 및 중요도, (5) 지구과학 교육의 위기를 극복하기 위한 내용 구성 방안 등으로 구성되었다. 설문조사에 응답한 교사의 과반수가 현행 제7차 지구과학Ⅰ, Ⅱ 교육과정을 개정해야 한다고 지적하였다. 지구과학Ⅰ의 경우에는 중학교 과학이나 10학년 과학과의 내용 중복이 심하기 때문에, 지구과학Ⅱ의 경우에는 주어진 시수에 비해 학습량이 많기 때문에 개정이 필요하다고 주장하였다. 설문조사 결과를 토대로 지구과학Ⅰ, Ⅱ 교육과정 개선에 주는 시사점과 내용 적정화 방향을 제안하였다. 교육과정과는 별도로 지구과학의 경우에는 대학입학 시험 과목에서 지구과학이 소외되지 않도록 제도적 해결 방안이 모색되어야 한다고 지적하였다.In this research we conducted a survey on the actual status of the 7th National Earth Science Ⅰ & II curriculum to explore ways of revising the next Earth Science curriculum for better education. Of the 180 Earth Science teachers, 60% responded to the survey. The domains of the survey consist of (1) the necessity of Earth Science Ⅰ & II curriculum revision, (2) educational goals, (3) content coverage, (4) level of difficulty and students' interest for Earth Science content, and (5) ways to overcome the crisis of Earth Science education. Majority of the respondents demanded the revision of Earth ScienceⅠ, Ⅱ curriculum because of overlapping and repetition of contents among 10th grade science and Earth Science Ⅰand overcrowded Earth Science II contents. Based on the survey results, recommendations on how to improve Earth Science Ⅰ, II curriculum and how to adjust Earth Science contents are suggested. In addition to curriculum improvement, systematic supports are required for Earth science not to be excluded and turned down by the student and the scholastic aptitude test for university admission.