본고는 삼국통일이 완성된 7세기후반부터 8세기후반까지의 기간을 중심으로 통일신라의 공예 양식의 변화와 발전에 대해서 개괄적으로 다룬 논문이다 . 이 시기는 통일신라 미술사.7세기 후반에서 8세기 후반까지의 공예품은 각 재질별로 나누어 보면 土陶工藝, 金屬工藝, 琉璃工藝, 木漆工藝 등 그 종류가 매우 다양하다 . 여기에서는 토도공예를 제외한 다른 재질의 공예품들에 대해서 전반적으로 검토하였으며 , 보았다. 불교공예품에는 불사리장엄구와 범종이 중심이며 , 일상생활용 공예품으로는 각종 그릇과 장신구류가 있다 .이 시기 공예의 특징은 통일이전부터 내려오는 신라 고유의 양식을 바탕으로 삼국통일 및 唐의 영향으로 전래된 새로운 양식이 결합하는 점이다 . 특히 8세기 盛唐樣式은 8세기 중후반의 통일신라 공예에 매우 큰 영향을 미쳤던 것으로 보인다 . 동시에 신라의 공예품은 일본으로도 전해져서 正倉院에 소장되기도 하였다 . 이러한 唐-신라-일본 삼국간의 활발한 공예품 교역은 당시 정치, 문화적 교류와도 상통하는 것이며 , 통일된 양상을 띠게 된다 . 그렇지만 국가별로 미묘한 양식적 차이는 계속 존재하며 , 이러한 나라별 양식의 차이를 파악해 나가는 것이 앞으로의 과제일 것이다 .This paper examines the development and changes in the craft art of the Unified Silla from the late 7th century to the late 8th century, which period produced the most important and developed art forms of the Unified Silla. The craft artworks of this period are varied in kinds such as clay art, metalcrafts, glass, wooden crafts. I made a comprehensive survey of such craft arts except for clay art and divided them into two parts; Buddhist crafts and everyday life crafts. Buddhist reliquaries and bells are the significant example of Buddhist art; various dishes and ornaments are that of everyday life art. In this period, the original style of Silla came to be mixed with the influences of T'ang dynasty. Especially the style of high T'ang dynasty made strong impacts on the craft arts of the mid and late 8th century. Moreover, the craft works of Silla were taken to Japan and are now collected in Shosoin(正倉院). Such dynamic transactions of the craft works between T'ang, Silla and Japan happened at the same time of lively political and cultural transactions and through the interchanges, the styles of three countries shared common features. However, each country preserved their own distinctive styles and I intend to conduct further research on such different styles of each country.