원림은 그 동안 주로 건축과 조경분야에서 주목해 왔으며, 문학 분야에서는 작품의 제재이자 산출기반인 원림은 무시한 채 그곳에서 창작?향유된 문학작품만을 연구해왔다. 그것도 대부분 강호라는 포괄적인 범위에서 작품을 다루었기 때문에 구체적 배경이 되는 원림은 거의 주목받지 못했다. 그러나 누정기와 누정제영 등의 집경시, 국문시가 등 일련의 원림문학은 궁극적으로 특정한 원림의 조성목적 및 지향과 밀접하게 관련되어 있으며, 글의 목적에 따라 특정한 원림이라는 동일한 대상을 다양한 장르로 표현한 것이다. 원림문학을 원림문화의 측면에서 살펴보아야 하는 이유가 여기에 있다. 본고에서는 특히 공간문제에 초점을 맞추었다. 그 이유는 원림이 기본적으로 제한된 공간에 경물을 배치하거나 경관을 선택함으로써 경영자의 의도를 드러내는 공간예술이기 때문이다.
한편 고려중엽 이후 활발하게 창작된 원림문학은 전통성과 관습성이 매우 강하기 때문에 원림 공간의 위상 또한 전통과 관습의 차원에서 살펴보았다. 그 결과 면앙정 원림이 16세기전반 향촌사족이 새롭게 만들어낸 세계가 아니라 고려 중엽 이후 관료문인들이 지향했던 이상세계를 담아내고 있음을 알 수 있었다.
원림의 전통성과 관습성은 공간의 위상을 구체적으로 담고 있는 것이 누정제영이다. 전통성과 관습성이 강한 누정제영의 제목들은 문화적 略號의 핵심이라는 점에서 문화 교육적 차원에서 의미가 있다. 더구나 그것들을 오늘날에도 확인하고 경험할 수 있으며, 시각 매체로 활용하기가 매우 용이하다는 점에서, 원림문화와 원림문학에 대한 연구는 변화하는 교육환경 속에서 고전문학이 지향해야 할 하나의 방향을 제시해 줄 것으로 본다.The purpose of this paper is to examine the situation of the space in the won-lim(園林) culture and a culture educational meaning. Research about an won-lim(園林) culture have charged chiefly in an architecture and landscape architecture. And the won-lim(園林) ignored and paid attention to literary work in literature field. And we treated the work in inclusive range which is the nature. Because the space of won-lim(園林) as the specific background could not be paid attention almost.
Won-lim(園林) literature including an account of pavilion, chines poem and poetry of the national language is related ultimately with a management purpose of the won-lim(園林) closely. According to the purpose of the text, identical object was represented by various genre because we must study literature in the viewpoint of the culture.
This paper focused especially on the space problem because the won-lim(園林) is the space art to express the intention of the manager by arranging the thing of the artificial in the space to be limited or choosing the element of the scenery.
The won-lim(園林) literature, which was created actively from middle of Goryo dynasty, depends strongly on the custom with the tradition. Such characteristic appears specificly in the title of the serial chines poem about the pavilion. The key point of a culture education is to share the code address. The titles of chines poem to be depending on the custom with the tradition are the key point of a culture code address. Because the won-lim(園林) culture and literature are important in the side of the culture education. Another advantage implies that it is easy to make with an image media and is the thing to experience directly.