이에 시조는 현대시의 생태적 상상력에, 자연과 사회의 유기체적 조화에 대한 감각을 부여할 수 있는 지평이 된다. 유가적 세계 이해에 근거하여 인간과 자연이 우주적 질서 안에서 합일하는 이상을 추구하는 것이 그것이다. 우주 안에서 인간과 자연이 서로의 생명성을 보육해 나갈 수 있다는 관계에 대한 성찰은 ‘유기적 전체성’이라는 목표에 구체적인 형상을 부여해 줄 수 있을 것이다.
그리고 이러한 생태학적 상상력은 특히 자연에 대한 태도와 연관된다. 이에 자연이 합일의 대상에서 향수의 대상으로 인식하는 흐름은 자연관의 변화를 반영한다. 이는 18세기 이후 서울을 중심으로 일군의 경화사족의 작품에서 두드러진 경향이며, 인간이 우위에 서서 세속적 욕구의 대상으로 바라본다는 점에서 생태학적 상상력과 거리를 지닌다.The objective of this paper is to study on the ecological imagination in Sijo and to examine a possibility of extension of the limit modern ecological poetry has. Ecological poetry has the same intention as the Gang-hosijo in that its purpose is to harmonize human with nature. Mang Sasung(맹사성)'s "Gang-hosasiga"(강호사시가) and Yun Sundo(윤선도)'s "Eobusasiga"(어부사시가) seem to be good materials to find a guide for modern ecological poetry. Modern ecological poetry has a worldview that human can use and enjoy nature; it recognizes human and nature different things. According to the guide of Gang-hosijo the view of modern ecological poetry needs to be changed that human and nature give vitality to each other.