국문초록〉
전통 사회에서 자연은 우리의 삶과 밀접한 관련을 지니고 있었다. 그러므로 한시에도 자연을 노래한 작품이 다수를 이룬다. 그런데 자연을 노래한 전통 사회에서의 작품에는 오늘날의 삶에도 교훈을 주는 내용이 적지 않다. 특히 진퇴를 사이한 갈등이나 생태적인 문제에 대한 선인들의 인식은 보다 큰 의미를 지닌다.
본고는 이러한 측면에 주목하여 한국 한시 작품이 지니는 현재적 의의에 대해 살피려는 것이다. 피상적으로 생각한다면 특정한 개인에게 출사와 퇴거는, 어느 한쪽은 긍정적이며 어느 한쪽은 부정적으로, 분명하게 구별되는 것으로 이해되기 쉽다. 그렇지만 검토 결과 이러한 이분법으로는 당대인의 의식을 제대로 해명할 수 없는 것으로 보인다. 특정 개인의 의식 속에서도 관직에의 진출 욕구와 강호에의 은거 욕구가 상충하고 있었던 것이다. 이러한 상충은 오늘의 삶에 있어서도 간접적인 교훈이 될 수 있을 것으로 판단된다.
다른 한편 한국 한시에는 생태학적 관심을 확인할 수 있는 작품이 적지 않다. 그런데 흥미롭게도 검토 결과 개별 작품의 정조는 두 방향으로 수렴될 수 있었다. 그 하나는 동물에 대한 인간의 차별을 전면적으로 부정하는 경우였다. 다른 하나는 동물에 대한 인간의 차별이 비록 적절한 것은 아니지만 인간의 삶을 영위하기 위한 불가피한 선택인 것으로 이해를 보이는 경우이다. 전자가 불가나 도가적인 사유와 가깝다면 후자는 유가적 사유와 가깝다 하겠다. 그런데 우리 고전 작품에 투영된 인식에 저와 같은 사유가 함께 존재한다는 사실은 바람직한 것으로 판단된다.The nature kept the relation which is close with our life from the traditional society. Than there are many works that song the nature in chinese poetry. As the work that sang the nature at traditional society, the contents also give an instruction to life of today. Specially who became an issue on ecology and conflicted either resigning or remaining in office, the recognition of predecessors keeps meaning which is bigger.
As taking notice of this side, this article should examine about the current significance which the work of korean poetry in classical chinese provided. If it thinks superficially, in a individual person the life of nature and of official post clearly are apt to understand that be distinguished with the fact which one piece is affirmative and which one piece is negative. But when think as investigated result, it will not be able to make clear consciousness of a present generation humanity with this dichotomy. It means that conflict advanced desire of official post with retired desire of nature inside of the individual consciousness. This conflicted consciousness is judged with the fact that it will be the possibility becoming the indirect instruction to a life of today.
Otherwise it is many works that will be able to confirm an ecological interest at korean poetry in classical chinese. Even when investigate result to be interested, the sentiment of the individual work could be collected with two directions. The one was a case which negates the discrimination of the human being against the animal generally. The other was a case which consider that the discrimination of the human being against the animal is not appropriate but for life the human being it is a selection which is inevitable. If the former would be near with the thought of Buddhist and Taoist, the latter simulated with the thought of confucianism. I am judged with desirable thing that this cogitation reflects in our classical works.