표제지
국문요약
Abstract
목차
제1장 서론 20
1.1. 연구의 배경 및 필요성 20
1.2. 연구의 내용 및 목적 22
제2장 관련 이론 및 위험물시설의 현황 24
2.1. 관련 이론 24
2.1.1. 위험물 및 지정수량 24
2.1.2. 예방규정 및 위험물시설 26
2.1.3. 위험물시설의 구분 및 위치·구조·설비의 기준 27
2.2. 위험물시설의 설치현황 31
2.2.1. 종류별, 규모별, 유별 설치현황 31
2.2.2. 예방규정 제출대상 현황 34
2.2.3. 한국소방산업기술원의 기술검토대상 현황 35
2.3. 위험물시설의 사고 발생 현황 및 사고사례 36
2.3.1. 종류별, 유별 사고 발생 현황 36
2.3.2. 유형별, 원인별 사고 발생 현황 38
2.3.3. 작업유형별 사고 발생 현황 40
2.3.4. 인명피해 발생 현황 41
2.3.5. 위험물시설의 사고사례 42
2.4. 위험물시설의 실태조사 결과 47
제3장 설계, 감리, 시공, 관리제도 분석 48
3.1. 건축물에 대한 설계, 감리, 시공, 관리제도 분석 48
3.1.1. 설계제도 48
3.1.2. 감리제도 48
3.1.3. 시공제도 49
3.1.4. 관리제도 49
3.2. 소방시설에 대한 설계, 감리, 공사, 관리제도 분석 51
3.2.1. 소방시설업에 대한 이해 51
3.2.2. 설계제도 51
3.2.3. 감리제도 53
3.2.4. 공사제도 55
3.2.5. 관리제도 57
3.2.6. 소방시설업 및 소방시설관리업 등록현황 59
3.3. 다른 시설의 설계, 감리, 시공제도 분석 61
3.3.1. 정보통신설비 61
3.3.2. 전기설비 62
3.3.3. 가스시설 63
3.4. 설계, 감리, 시공, 관리제도 분석 결과 65
제4장 위험물시설의 안전관리 체계 조사 66
4.1. 위험물시설의 허가체계 분석 66
4.1.1. 위험물시설의 설치허가 과정 및 신청서류 66
4.1.2. 기술검토 및 위험물탱크의 안전성능시험 제도 68
4.1.3. 위험물시설의 완공검사 제도 71
4.2. 위험물시설의 설치허가 과정에 대한 문제점 분석 72
4.2.1. 위험물시설설계업의 등록제 미도입 72
4.2.2. 위험물시설공사업 등록제 미도입 73
4.2.3. 위험물공사감리업 등록제 미도입 74
4.2.4. 위험물시설에 대한 자율적 정기점검의 문제점 75
4.3. 위험물시설의 안전관리 체계 조사 결과 80
제5장 위험물시설업의 도입을 위한 연구 결과 82
5.1. 위험물시설업의 도입을 위한 사전 조사 82
5.1.1. 위험물시설의 허가에 따른 설계 및 공사 실태조사 82
5.1.2. 위험물시설업의 도입을 위한 설문조사 83
5.2. 위험물시설업의 도입을 위한 조사 결과 분석 84
5.2.1. 위험물시설의 허가에 따른 설계 및 공사 실태 분석 84
5.2.2. 위험물시설업의 도입을 위한 설문조사 결과 분석 86
5.2.3. 설문조사 결과 분석에 따른 소결 99
5.3. 위험물시설업의 도입을 위한 구체적 실행방안 102
제6장 결론 104
참고문헌 108
부록 112
위험물시설업의 도입을 위한 실행방안(안) 112
1. 가칭 「위험물시설공사업법」 제정 등을 통한 법적근거 마련 112
2. 위험물시설설계업 등록제의 도입 114
3. 위험물시설공사업 등록제의 도입 117
4. 위험물공사감리업 등록제 도입 120
5. 위험물시설관리업 등록제의 도입 123
Table 2.1. Classification of dangerous goods 24
Table 2.2. Dangerous goods and designated quantity 25
Table 2.3. Classification of dangerous goods facilities 27
Table 2.4. Overview of technical standards by regulatory area 28
Table 2.5. Technical standards for dangerous goods facilities 29
Table 2.6. Installation status of dangerous goods facilities by type 31
Table 2.7. Installation status of dangerous goods facilities by size 32
Table 2.8. Installation status of dangerous goods facilities by category of dangerous goods 33
Table 2.9. Status of targets for submission of preventive regulations among dangerous goods facilities 34
Table 2.10. Status of the Korea Fire Institute's technical review target 35
Table 2.11. Status of accidents by Type of dangerous goods facilities 36
Table 2.12. Status of accidents by category of dangerous goods 37
Table 2.13. Status of accidents by type 38
Table 2.14. Status of accidents by cause 39
Table 2.15. Status of accidents by types of works 40
Table 2.16. Status of casualties in dangerous goods facilities 42
Table 3.1. Registration standards and scope of business for each type of firefighting facility design business 52
Table 3.2. Registration standards and scope of business for firefighting facility supervision 54
Table 3.3. Types, methods, and targets of firefighting supervision 55
Table 3.4. Registration criteria and scope of business for each type of firefighting facility construction business 57
Table 3.5. Registration criteria and scope of business for each type of firefighting facility management business 59
Table 3.6. 2021. Status of registration of businesses related to installation and maintenance of firefighting facilities 60
Table 3.7. 2021. Number of workers in industries related to installation and maintenance of firefighting facilities 60
Table 3.8. Types of gas facility construction business 64
Table 4.1. Documents submitted at the time of application for permission for dangerous goods facilities 67
Table 4.2. Subject of technical review of Korea Fire Institute among dangerous goods facilities 69
Table 4.3. Subject of technical review and completion inspection according to designated quantity multiple 69
Table 4.4. Subject of technical review, tank inspection, and completion inspection according to storage tank capacity 70
Table 4.5. Classification of inspections for safety management of dangerous goods facilities 75
Table 4.6. 2020-2022. Fire station safety inspection results for dangerous goods facilities 76
Table 4.7. Qualification of dangerous goods handler 78
Table 5.1. 2020-2022. Status of design and construction according to permission for dangerous goods facilities 84
Fig. 2.1. Installation status of dangerous goods facilities by type 32
Fig. 2.2. Installation status of dangerous goods facilities by size 33
Fig. 2.3. Installation status of dangerous goods facilities by category of dangerous goods 34
Fig. 2.4. Status of targets for submission of preventive regulations among dangerous goods facilities 35
Fig. 2.5. Status of accidents by Type of dangerous goods facilities 37
Fig. 2.6. Status of accidents by category of dangerous goods 38
Fig. 2.7. Status of accidents by type 39
Fig. 2.8. Status of accidents by cause 40
Fig. 2.9. Status of accidents by types of works 41
Fig. 2.10. Status of casualties in dangerous goods facilities 42
Fig. 4.1. Permission process for installation of dangerous goods facilities 67
Fig. 5.1. Demographic characteristics of survey respondents 87
Fig. 5.2. Safety level for dangerous goods facilities 88
Fig. 5.3. Pre-awareness of the non-existence of design, supervision, and construction of dangerous goods facilities 88
Fig. 5.4. Causes of accidents at dangerous goods facilities 89
Fig. 5.5. Possibility of reducing accidents in the introduction of dangerous goods facilities 90
Fig. 5.6. Necessity to supplement laws and regulations for the introduction of dangerous goods facility business 90
Fig. 5.7. Method of amendment of laws and regulations for the introduction of dangerous goods facility business 91
Fig. 5.8. The possibility of using technical personnel in the dangerous goods facility business by firefighting engineers 92
Fig. 5.9. Qualification level of technical personnel for design and supervision of dangerous goods facilities 93
Fig. 5.10. Qualification level of technical personnel for construction and management of dangerous goods facilities 94
Fig. 5.11. Necessity of new national technical qualifications when introducing dangerous goods facility business 95
Fig. 5.12. New national technical qualification required for dangerous goods facility business 95
Fig. 5.13. Effects of introduction of dangerous goods facility business on firefighting related industries 96
Fig. 5.14. Necessity of obligatory inspection by dangerous goods facility management business 97