표제지
국문 요약
목차
Ⅰ. 서론 16
1. 연구의 필요성 및 목적 16
Ⅱ. 이론적 배경 21
1. 서비스 스케이프 21
1) 서비스 스케이프의 개념 21
2) 서비스 스케이프의 구성요소 27
2. 재방문 의도 34
1) 재방문 의도의 개념 34
3. 브랜드 이미지 38
1) 브랜드 이미지의 개념 38
2) 브랜드 이미지의 구성요소 43
Ⅲ. 연구방법 46
1. 연구모형 및 가설 46
1) 연구모형 46
2) 연구가설 47
2. 연구방법 및 분석방법 65
1) 연구방법 65
2) 자료 분석방법 66
3. 측정 도구 67
Ⅳ. 분석결과 69
1. 조사대상의 일반적 특성 69
1) 인구통계학적 특성 69
2. 헤어살롱의 서비스 스케이프, 재방문 의도, 브랜드 이미지 73
1) 서비스 스케이프의 타당성 및 신뢰도 74
2) 재방문 의도의 타당성 및 신뢰도 78
3) 브랜드 이미지의 타당성 및 신뢰도 79
3. 일반적 특성에 따른 서비스 스케이프, 재방문 의도, 브랜드 이미지 81
1) 서비스 스케이프, 재방문 의도, 브랜드 이미지의 기술통계 분석 81
2) 일반적 특성에 따른 서비스 스케이프, 재방문 의도, 브랜드 이미지의 차이 82
4. 각 변수들의 상관관계 검증 89
5. 가설검증 91
Ⅴ. 결론 106
참고 문헌 111
부록 125
ABSTRACT 131
〈Table 1〉 The concepts of service scape from prior researches 27
〈Table 2〉 Baker's physical environment components 28
〈Table 3〉 Bitner's service scape components 29
〈Table 4〉 The components of service scape from prior researches 33
〈Table 5〉 The concepts of revisit intention from prior researches 37
〈Table 6〉 The concepts of brand image from prior researches 41
〈Table 7〉 The concepts of brand image from prior researches 45
〈Table 8〉 Prior research on the relationship between service scape and revisit intention 50
〈Table 9〉 Prior research on the relationship between service scape and brand image 55
〈Table 10〉 Prior research on the relationship between brand image and revisit intention 59
〈Table 11〉 Prior research on mediating effects of brand image 63
〈Table 12〉 Demographic & statistical property 65
〈Table 13〉 Questionnaire composition 68
〈Table 14〉 Demographic characteristics for research subject 70
〈Table 15〉 Hair salon usage status for research subject 72
〈Table 16〉 Feasibility and reliability of service scape 76
〈Table 17〉 Feasibility and reliability of revisit intention 78
〈Table 18〉 Validity and reliability of brand image 80
〈Table 19〉 Analysis and descriptive statistics for each factor 82
〈Table 20〉 Differences in service scape according to general characteristics 83
〈Table 21〉 Revisit intention differences according to general characteristics 86
〈Table 22〉 Differences of brand image in general characteristics 88
〈Table 23〉 Verification of the correlation of each variable 90
〈Table 24〉 Impact of service scape on revisit intention 92
〈Table 25〉 Effect of service scape on brand Image 95
〈Table 26〉 Effect of brand image on revisit intention 97
〈Table 27〉 The mediated effect of brand image in the relationship between surrounding elements and revisit intention 99
〈Table 28〉 The mediated effect of brand image in the relationship between functionality and revisit intention 100
〈Table 29〉 The mediated effect of brand image in the relationship between aesthetics and revisit intention 101
〈Table 30〉 The mediated effect of brand image in the relationship between stability and revisit intention 102
〈Table 31〉 The mediated effect of brand image in the relationship between convenience and revisit intention 103
〈Table 32〉 Hypothesis Results 104
(Fig. 1) The concepts of service scape 26
(Fig. 2) Relationship model between environments and users in service organization 29
(Fig. 3) Research model of this study 46