표제지
목차
I. 서론 13
1. 이론적 배경 13
1) 인간과 노화 13
2) 노화성 난청의 유병율과 기전 15
3) 노화성 난청과 치매 18
4) 노인요양시설과 난청 케어 20
5) 지식-태도-실행 이론과 보건의료전문가 27
6) 치매관리 보건의료전문가의 지식-태도-실행 간 연관성 30
7) 치매관리 보건의료전문가의 난청 교육 및 지침서의 필요성 32
2. 노인요양시설의 난청 관련 중재 방안 및 교육 프로그램의 효과 - 체계적 문헌고찰 33
1) 문헌 검색(identification) 및 선별(screening) 34
2) 적격성 검토(eligibility) 및 문헌 선정(included) 35
3) 데이터 분석(analysis) 36
4) 문헌의 질적 분석(study quality) 36
5) PICOS 결과 분석 38
6) 체계적 문헌 고찰에 대한 결론 40
3. 연구 목적 및 가설 42
II. 연구 1. KAP 모델을 통한 치매관리 보건의료전문가들의 난청 노인에 대한 지식 분석 45
1. 연구 방법 45
1) 연구 대상 45
2) 연구 도구 49
3) 연구 절차 50
4) 자료 분석 51
5) 통계 분석 52
2. 연구 결과 54
1) 기술 통계 분석 55
2) 측정 모델 검증 57
3) 구조 모형 검증 61
4) 주관적 보고 63
3. 고찰 67
1) 태도와 실행 영역에 대한 지식의 영향 67
2) 실행에 대한 태도의 영향 69
3) 난청 노인에 대한 지식 70
4) 연구의 한계점과 후속 연구의 필요성 71
III. 연구 2. 치매관리 보건의료전문가를 위한 난청이해지침서 개발 및 효과 검증 74
1. 연구방법 74
1) 개발 과정 74
2) 연구 대상 76
3) 연구 도구 80
4) 연구 절차 82
5) 자료 분석 93
6) 통계 분석 93
2. 연구 결과 95
1) 난청이해지침서 개발 95
2) 난청이해지침서 효과 검증 96
3. 고찰 110
1) 지식의 향상과 태도, 실행의 변화 110
2) 학습 효과와 사용 의도의 변화 112
3) 보청기 사용 및 관리 지식의 변화 114
4) 연구의 한계점과 후속 연구의 필요성 115
IV. 결론 및 요약 118
V. 참고문헌 122
국문초록 147
영문초록 152
부록 156
〈부록 1〉 협조 의뢰 공문 - KAP 모델을 통한 치매관리 보건의료전문가들의 난청 노인에 대한 지식 분석 156
〈부록 2〉 한림대학교 생명윤리위원회 심의 결과 - KAP 모델을 통한 치매관리 보건의료전문가들의 난청 노인에 대한 지식 분석 159
〈부록 3〉 K-KAP 설문 도구 - 시설관리자용 160
〈부록 4〉 K-KAP 설문 도구 - 의료종사자용 164
〈부록 5〉 난청 길라잡이 - 치매관리 보건의료전문가편 167
〈부록 6〉 저작권 등록증 178
〈부록 7〉 협조 의뢰 공문 - KAP 모델을 통한 치매관리 보건의료전문가들의 난청 노인에 대한 지식 분석 179
〈부록 8〉 한림대학교 생명윤리위원회 심의 결과 - 치매관리 보건의료전문가를 위한 난청이해지침서 개발 및 효과 검증 182
〈부록 9〉 A copy of research paper (Kwak, C., Seo, Y. J., Park, K. H., & Han, W. Analysis of the Knowledge, Attitudes, and Practice Model of Healthcare Professionals on Hearing Loss at Elderly Dementia Residences in Korea. Healthcare, 10(5), 792-808.) 183
〈부록 10〉 TAM 설문 도구 199
〈부록 11〉 HAKI 설문 도구 202
〈부록 12〉 후속 연구를 위한 난청 길라잡이 수정안 206
Table 1. A summary of five studies reported audiological intervention in long-term care facilities 21
Table 2. A summary of six theoretical model of Knowledge, Attitude, Practice theory proposed by Valente et al. (1998) 28
Table 3. Inclusion criteria based on Participants, Intervention, Control, and Study design (PICOS) 33
Table 4. Analysis using the scientific study quality criteria based on CAMARADES checklists 37
Table 5. Characteristics and main findings for enrolled two studies for Participants, Intervention, Control, and Study design (PICOS) 37
Table 6. Demographic information of enrolled participants (n=557) 47
Table 7. Recommended level of goodness-of-fit index 53
Table 8. Results of descriptive statistics of facility information responded by 104 facility managers 55
Table 9. Results of confirmatory factor analysis of facility managers to validate the pooled measurement model 58
Table 10. Results of confirmatory factor analysis of healthcare professionals to validate the pooled measurement model 59
Table 11. Comparison results of goodness-of-fit indices between the basic and final models for a facility manager and healthcare professionals 60
Table 12. Results of descriptive statistics of main outcomes responded by 104 facility managers and 453 healthcare professionals 64
Table 13. Demographic information of enrolled participants (n=71) 77
Table 14. A summary of eight previous studies reported the effect of literacy based education in various research fields. 84
Table 15. A summary of contents in Hearing Guideline of Unified Information of Dementia Experts 95
Table 16. Results of independent t-test among test time points for KAP questionnaire 100
Table 17. Results of effect size among test time points for KAP questionnaire 102
Table 18. Results of independent t-test among test time points for TAM questionnaire 104
Table 19. Results of effect size among test time points for TAM questionnaire 105
Table 20. Results of independent t-test among test time points for HAKI questionnaire 108
Table 21. Results of effect size among test time points for HAKI questionnaire 109
Figure 1. Basic theoretical model of Knowledge, Attitude, Practice (KAP) Model 27
Figure 2. Cognitive Knowledge, Attitude, Practice (KAP) Model 30
Figure 3. Flowchart based on a Preferred Reporting Items for a Systematic Review and Meta-analysis (PRISMA) statement. Abbreviations: PICOS:... 35
Figure 4. Diagram of research process. Abbreviations: LTC: long-term care, KAP: knowledge, attitudes, and practice, H-GUIDE: Hearing Guideline of... 43
Figure 5. Graphical information on long-term care centers in the Korean Nation 46
Figure 6. Results of the structural model using a path analysis for facility manager (A) and healthcare professionals (B). Both results of path analysis... 63
Figure 7. Results of sub-categories score of KAP questionnaire for facility manager. The Attitude category of KAP questionnaire showed higher score... 98
Figure 8. Results of sub-categories score of KAP questionnaire for healthcare professionals. Although the Knowledge and Attitude category of... 98
Figure 9. Results of sub-categories score of TAM questionnaire. Overall sub-categories of TAM questionnaire such as perceived usefulness (PU) and... 103
Figure 10. Results of HAKI questionnaire. The post-test of HAKI questionnaire showed higher score than other test time points. There were... 107