표제지
목차
제1장 서론 9
1.1. 연구 배경 9
1.2. 연구 목적 12
1.3. 연구 현황 14
1.3.1. 개요 14
1.3.2. 국외 연구 동향 14
1.3.3. 국내 연구 동향 15
제2장 내진 설계 하중 17
2.1. 지진 하중 조사 17
2.1.1. 도로교 설계 기준 17
2.1.2. 개정 내진설계기준 18
2.1.3. 경주지진 19
제3장 RC 교각의 내진성능 평가방법 21
3.1. 개요 21
3.2. 내진 성능 평가 실험 21
3.2.1. 준정적 실험 21
3.2.2. 유사 동적 실험 23
3.2.3. 진동대 실험 24
3.3. 역량 스펙트럼법에 의한 평가 25
3.3.1. 개요 25
3.3.2. 가속도-변위 응답 스펙트럼 26
3.3.3. 역량 스펙트럼법 적용의 제한 30
제4장 기존 교량의 평가 31
4.1. 연구대상교량 31
4.2. 내진평가해석 31
4.2.1. 일반조건 31
4.2.2. 내진성능평가 응답스펙트럼 32
4.2.3. 모델링 및 평가 방법 36
4.3. 내진성능 평가절차 분석 36
4.3.1. 휨성능 곡선 37
4.3.2. 전단성능 곡선 39
4.3.3. 내진성능 평가방법 40
4.4. 연구 교량의 내진 성능 평가 43
4.4.1. 연구 모델 해석 개요 43
4.4.2. 탄성 지진 해석 43
4.4.3. 공급역량 곡선 46
4.4.4. 내진 성능 평가 결과 46
4.4.5. 소요 역량의 비교 분석 47
4.5. 성능수준에 대한 평가 48
4.5.1. 목표 성능수준별 평가 48
4.5.2. 성능수준 평가 50
4.5.3. 단면안전성 평가 51
4.6. 내진성능 평가기준 54
4.6.1. 내진성능 평가기준 제안 54
4.6.2. 내진성능 평가 56
4.6.3. 단면설계 및 성능수준 판단 56
4.7. 교각 내진성능 보강방안 58
제5장 결론 60
참고문헌 61
국문초록 64
ABSTRACT 65
Table 4.1. Summary for Bridge 32
Table 4.2. Seismic analysis properties 32
Table 4.3. Analysis Model Outline 43
Table 4.4. Eigenvalue Analysis Result 45
Table 4.5. Section Force and Displacement 45
Table 4.6. Capacity Evaluation Result 47
Table 4.7. Minimum Performance Levels 48
Table 4.8. Analysis Model Outline 49
Table 4.9. Parameters for Response Spectrum 49
Table 4.10. Sect ion Force and Disp. for performance level 50
Table 4.11. Capacity Evaluation Result 50
Table 4.12. Section Force for P-M Diagram 52
Table 4.13. Performance Criteria for Study 54
Table 4.14. Pier Ductility Check Result(ey=0.0012) 54
Table 4.15. Proposed Performance Evaulation Criteria 55
Table 4.16. Performance Evaluations by the Proposed Criteria 56
Table 4.17. Moment Capacity of Seismic Performance Level 58
Fig. 1.1. Earthquake Epicenter Location 10
Fig. 1.2. Annual Earthquake Frequency in Korea 10
Fig. 2.1. Design Response Spectrum(Csm/A) 18
Fig. 2.2. Design Response Spectrum for soil 18
Fig. 2.3. Pseudo Acceleration Spectrum(Ulsan) 20
Fig. 3.1. Typical Setup for Quasi-Static Tests 22
Fig. 3.2. Displacement Histories for Quasi-Static Tests 22
Fig. 3.3. General Flowchart of Pseudo Dynamic Test 23
Fig. 3.4. Typical Setup for Pseudo Dynamic Tests 24
Fig. 3.5. Shaking Table Test 24
Fig. 3.6. Acceleration Displacement Response Spectrum 26
Fig. 3.7. Concrete Stress-Strain Curve 27
Fig. 3.8. Stell Stress-Strain Curve 27
Fig. 3.9. Capacity Spectrum Conversion 29
Fig. 3.10. Demand Spectrum Conversion 29
Fig. 3.11. Determination of Displacement Demand 30
Fig. 4.1. Bridge Plan and Section Profile 32
Fig. 4.2. Comparison of Response Spectrum for S3 33
Fig. 4.3. New Spectrum for Bed Rock 34
Fig. 4.4. Spectrumfor Soil Type 34
Fig. 4.5. Spectrumof the GyeongJu Earthquake 35
Fig. 4.6. Spectrum Comparison 35
Fig. 4.7. Modeling outline(Midas civil) 36
Fig. 4.8. Capacity Check Processon theFailure Mode 37
Fig. 4.9. Moment-Curvature Curve 38
Fig. 4.10. Displacement and Curvature of the Pier 39
Fig. 4.11. Model 1-Spectrum 44
Fig. 4.12. Model 2-Spectrum 44
Fig. 4.13. Capacity Curve for Pier 46
Fig. 4.14. Capacity Spectrum 47
Fig. 4.15. Response Spectrum for Performance Levels 49
Fig. 4.16. Performance Level Check 51
Fig. 4.17. P-M Interact ion Diagram 52
Fig. 4.18. Expected Performance and Damage Level 53
Fig. 4.19. Section Deformed Shape & M-0 Curve 57
Fig. 4.20. Moment Capacity for Referring Ductility 58
Fig. 4.21. Retrofit Case for Ductility or Stiffness 59