표제지
목차
1. 서론 10
1.1. 연구의 필요성 및 목적 10
2. 이론적 배경 13
2.1. 스트레스의 정의 13
2.2. 웃음 자연치유 14
2.3. 스트레스에 의한 산화적 손상 및 웃음 자연치유 생리학 15
2.4. 기법훈련 스트레스 해소 웃음 자연치유 교육 18
2.5. 표현 레크리에이션 스트레스 해소 웃음 자연치유 교육 19
2.6. 음악동작 댄스 명상 스트레스 해소 웃음 자연치유 교육 19
3. 연구 방법 21
3.1. 연구 대상 및 기간 21
3.2. 조사방법 21
3.3. 자료의 처리 및 분석 방법 21
4. 연구결과 및 고찰 22
4.1. 일반적 특성별 조사대상자의 분포 22
4.2. 스트레스에 의한 인체 산화적 손상 24
4.2.1. 스트레스에 의한 인체 산화적 손상 인식도 24
4.2.2. 남여 연령별 스트레스에 의한 인체 산화적 손상 인식도 26
4.2.3. 연령별 스트레스에 의한 인체 산화적 손상 인식도 27
4.2.4. 남여 스트레스에 의한 인체 산화적 손상 인식도 28
4.3. 스트레스에 의한 항산화 비타민의 효과 인식도 29
4.3.1. 남여 스트레스에 의한 항산화 비타민의 효과 인식도 29
4.3.2. 연령별 스트레스에 의한 항산화 비타민의 효과 인식도 30
4.3.3. 남여별 스트레스에 의한 항산화 비타민의 효과 인식도 31
4.4. 항산화 비타민 및 기능성 식품 섭취도 32
4.4.1. 남여별 항산화 비타민 및 기능성 식품 섭취도 32
4.4.2. 연령별 항산화 비타민 및 기능성 식품 섭취도 33
4.4.3. 남여별 항산화 비타민 및 기능성 식품 섭취도 34
4.5. 스트레스 지표 35
4.5.1. 남여 및 전체 스트레스 지표 35
4.5.2. A그룹과 B그룹별 스트레스 지표 36
4.5.3. 그룹 연령별 스트레스 지표 37
4.6. 스트레스 해소 웃음 자연치유 교육 만족도 39
4.6.1. 교육 시간 순서에 대한 스트레스 해소 웃음 자연치유 교육 만족도 39
4.6.2. A그룹 스트레스 해소 웃음 자연치유 교육 만족도 41
4.6.3. B그룹 스트레스 해소 웃음 자연치유 교육 만족도 42
4.6.4. 이론교육 기법훈련 표현 레크리에이션 음악동작 댄스 명상 그룹별 스트레스 해소 웃음 자연 치유 교육 만족도 43
4.6.5. 그룹별 남여 이론교육 스트레스 해소 웃음 자연치유 교육 만족도 45
4.6.6. 그룹별 남여 기법훈련 스트레스 해소 웃음 자연치유 교육 만족도 46
4.6.7. 그룹별 남여 표현 레크리에이션 스트레스 해소 웃음 자연치유 교육 만족도 47
4.6.8. 그룹별 남여 음악동작 댄스 명상 스트레스 해소 웃음 자연치유 교육 만족도 48
4.6.9. 연령별 이론교육 스트레스 해소 웃음 자연치유 교육 만족도 49
4.6.10. 연령별 기법훈련 스트레스 해소 웃음 자연치유 교육 만족도 51
4.6.11. 연령별 표현 레크리에이션 스트레스 해소 웃음 자연치유 교육 만족도 52
4.6.12. 연령별 음악동작 댄스 명상 스트레스 해소 웃음 자연치유 만족도 53
5. 요약 및 결론 55
참고문헌 58
(초록) 61
(Abstract) 64
설문지 1. 69
Table 1. Distribution in survey subjects by general characteristic 23
Table 2. Recognition level on oxidative stress in a human body due to stress 25
Table 3. Recognition level on oxidative stress in a human body due to stress by gender and by age 26
Table 4. Recognition level on effect of antioxidant vitamins due to stress by sex 29
Table 5. Intake level of antioxidant vitamins and functional food by sex 32
Table 6. Index of stress by Group A and by Group B 36
Table 7. Satisfaction with education of Laughter Natural Therapy in solving stress 40
Table 8. Satisfaction with education of Laughter Natural Therapy in solving stress by group for theory education, training of technique, expression recreatin, and meditation of musical movement dance 44
Table 9. Satisfaction with education of Laughter Natural Therapy for the theory in solving stress by age and by gender 50
Table 10. Satisfaction with education of Laughter Natural Therapy for the training of technique in solving stress by age 51
Table 11. Satisfaction with education of Laughter Natural Therapy for the expression recreation in solving stress by age 52
Table 12. Satisfaction with education of Laughter Natural Therapy for the meditation of musical movement dance in solving stress by age 54
Fig. 1. Recognition level on oxidative stress in a human body due to stress by age 27
Fig. 2. Recognition level on oxidative stress in a human body due to stress by sex 28
Fig. 3. Recognition level on effect of antioxidant vitamins due to stress by age 30
Fig. 4. Recognition level on effect of antioxidant vitamins due to stress by sex 31
Fig. 5. Intake level of antioxidant vitamins and functional food by age 33
Fig. 6. Intake level of antioxidant vitamins and functional food by sex 34
Fig. 7. Index of stress by sex 35
Fig. 8. Index of stress by group age 38
Fig. 9. Satisfaction with education of Laughter Natural Therapy in solving stress for Group A 41
Fig. 10. Satisfaction with education of Laughter Natural Therapy in solving stress for Group B 42
Fig. 11. Satisfaction with education of Laughter Natural Therapy for the theory in solving stress by group and by gender 45
Fig. 12. Satisfaction with education of Laughter Natural Therapy for the training of technique in solving stress by group and by gender 46
Fig. 13. Satisfaction with education of Laughter Natural Therapy for the expression recreation in solving stress by group and by gender 47
Fig. 14. Satisfaction with education of Laughter Natural Therapy for the meditation of musical movement dance in solving stress by group and by gender 48