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CSR에 대한 사회적 요구에 부응하기 위하여 기업들은 CSR 활동에 투자하고 있다. CSR이 기업에 대한 긍정적 평가 및 매출로 이어질 것으로 기대되지만, CSR이 기업평가에 미치는 영향이 없거나 부정적이라는 의견도 적지 않다. 본 연구는 CSR의 효과가 크지 않은 문제 해결에 대한 실마리를 찾기 위하여 친사회적 행동의 하나인 기부에 대한 연구를 검토하고 CSR에 대한 연구에 도입하고자 한다. 즉, CSR의 수혜자 소구 유형이 소비자의 기업정체성매력 평가에 미치는 영향을 살펴보고, 이러한 영향의 기제를 밝히기 위하여 CSR 동기에 대한 소비자의 동기 추론의 매개효과를 살펴보고자 한다.
연구 결과, CSR 수혜자를 타인이 아닌 소비자 자신으로 소구하면 기업정체성매력에 대한 평가가 하락하였으며, CSR 동기를 기업의 매출을 증진시키기 위한 수단으로 의심할 가능성이 높아졌다. 또한 CSR 수혜자 소구 유형이 기업정체성매력 평가에 미치는 영향을 CSR 동기 추론이 매개하였다. 이러한 연구 결과는 기업이 CSR 활동을 소비자에게 커뮤니케이션하는데 있어서 기업의 사업에 초점을 맞추기보다 CSR 활동의 진실한 목적에 초점을 맞출 필요가 있음을 시사한다.
Companies are investing in CSR activities as a way to fulfill their societal obligations. It is expected that companies’ CSR activities would be an effective investment to enhance corporate image, leading to consumers’ purchase behavior. However, sometimes, CSR activities have a null or negative effect on the evaluation of company. The purpose of this research is to find ways to solve these problems and it reviews some research concerning donation and introduce these research into CSR. Specifically, this study examines the effect of CSR beneficiary appeals on the attractiveness of corporate identity and the mediating role of the inferred motives of CSR.
번호 | 참고문헌 | 국회도서관 소장유무 |
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1 | Cone Communications, “2013 Cone Communications/Echo Global CSR Study,” Retrieved February 24, 2015, from http://www.conecomm.com/global-csr-study | 미소장 |
2 | Corporate Social Responsibility: Whether or How? ![]() |
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3 | When Is Honesty the Best Policy? The Effect of Stated Company Intent on Consumer Skepticism ![]() |
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4 | The Effects of Prior Impressions of a Firm's Ethics on the Success of a Cause-Related Marketing Campaign: Do the Good Look Better While the Bad Look Worse? ![]() |
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5 | The Effect of Corporate Social Responsibility (CSR) Activities on Companies With Bad Reputations ![]() |
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6 | 정지혜, “그린 마케팅의 불편한 진실과 과제,”LG Business Insight 2009(March), pp.37-44, 2009. | 미소장 |
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9 | 이지헌, 박은영, 박종원, “평가모드(Evaluation Mode)가 CSR활동 기업의 제품 구매의도에 미치는 영향,” 한국마케팅학회 2010년 춘계학술대회발표논문 요약집, pp.48-49, 2010 | 미소장 |
10 | A spreading-activation theory of semantic processing. ![]() |
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11 | Social responsibility as a unique dimension of brand personality and consumers' willingness to reward ![]() |
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12 | Does Doing Good Always Lead to Doing Better? Consumer Reactions to Corporate Social Responsibility ![]() |
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13 | P. M. Blau, Exchange and Power in Social Life, New York: John Wiley & Sons, 1964. | 미소장 |
14 | Committing Altruism under the Cloak of Self-Interest: The Exchange Fiction ![]() |
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15 | Self-Benefit versus Other-Benefit Marketing Appeals: Their Effectiveness in Generating Charitable Support ![]() |
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16 | Affecting the salience of the social responsibility norm: effects of past help on the response to dependency relationships. ![]() |
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17 | An Empathy‐Helping Perspective on Consumers’ Responses to Fund‐Raising Appeals ![]() |
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18 | M. J. White, “Social Expectations for Prosocial Behavior and Altruism,” Academic Psychology Bulletin, Vol.6, No.1, pp.71-93, 1984. | 미소장 |
19 | 기업연상과 브랜드 애호도간 이중 경로관계 모형 | 소장 |
20 | The Company and the Product: Corporate Associations and Consumer Product Responses ![]() |
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21 | V. S. Folkes and M. A. Kamins, “Effects of Information About Firms' Ethical and Unethical Actions on Consumers’ Attitudes,” Journal of Consumer Psychology, Vol.8, No.3, pp.243-259, 1999. | 미소장 |
22 | Influence of csr activity on brand equity | 소장 |
23 | Influential relationship of hotel’s corporate social responsibility with hotel image and customer loyalty | 소장 |
24 | Corporate Social Responsibility, Customer Satisfaction, and Market Value ![]() |
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25 | The Iron Cage Revisited: Institutional Isomorphism and Collective Rationality in Organizational Fields ![]() |
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26 | The Effects of Prior Impressions of a Firm's Ethics on the Success of a Cause-Related Marketing Campaign: Do the Good Look Better While the Bad Look Worse? ![]() |
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27 | Public Service Advertisements: Emotions and Empathy Guide Prosocial Behavior ![]() |
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28 | How social an animal? The human capacity for caring. ![]() |
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29 | Willingness to Supply Human Body Parts: Some Empirical Results ![]() |
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30 | E. Goffman, The Presentation of Self in Everyday Life, Oxford: Doubleday, 1959. | 미소장 |
31 | M. R. Leary and R. M. Kowalski, “Impression Management: A Literature Review Two-Component Model,” Journal of Personality and Social Psychology, Vol.107, No.1, pp.34-47, 1990. | 미소장 |
32 | Social anxiety, self-presentation, and the self-serving bias in causal attribution. ![]() |
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33 | The Impact of Private versus Public Consumption on Variety‐Seeking Behavior ![]() |
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34 | On mediating equity, equality, and self-interest: The role of self-presentation in social exchange ![]() |
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35 | B. R. Schlenker, Impression management: The self-concept, social identity, and interpersonal relations, CA: Brooks/Cole, 1980. | 미소장 |
36 | A focus theory of normative conduct: Recycling the concept of norms to reduce littering in public places. ![]() |
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37 | Social cognition and social perception. ![]() |
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38 | A Focus Theory of Normative Conduct: When Norms Do and Do not Affect Behavior ![]() |
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39 | L. S. Aiken and S. G. West, Multiple regression: Testing and interpreting interactions, Newbury Park, CA: Sage, 1991. | 미소장 |
40 | The moderator-mediator variable distinction in social psychological research: conceptual, strategic, and statistical considerations. ![]() |
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41 | Asymptotic Confidence Intervals for Indirect Effects in Structural Equation Models ![]() |
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42 | Performing CSR-Labor Standard Index and Corporate's Expectation Level to Raise the Employee's Job Satisfaction and Morale | 소장 |
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