본문바로가기

자료 카테고리

전체 1
도서자료 0
학위논문 0
연속간행물·학술기사 1
멀티미디어 0
동영상 0
국회자료 0
특화자료 0

도서 앰블럼

전체 (0)
일반도서 (0)
E-BOOK (0)
고서 (0)
세미나자료 (0)
웹자료 (0)
전체 (0)
학위논문 (0)
전체 (1)
국내기사 (1)
국외기사 (0)
학술지·잡지 (0)
신문 (0)
전자저널 (0)
전체 (0)
오디오자료 (0)
전자매체 (0)
마이크로폼자료 (0)
지도/기타자료 (0)
전체 (0)
동영상자료 (0)
전체 (0)
외국법률번역DB (0)
국회회의록 (0)
국회의안정보 (0)
전체 (0)
표·그림DB (0)
지식공유 (0)

도서 앰블럼

전체 1
국내공공정책정보
국외공공정책정보
국회자료
전체 ()
정부기관 ()
지방자치단체 ()
공공기관 ()
싱크탱크 ()
국제기구 ()
전체 ()
정부기관 ()
의회기관 ()
싱크탱크 ()
국제기구 ()
전체 ()
국회의원정책자료 ()
입법기관자료 ()

검색결과

검색결과 (전체 1건)

검색결과제한

열기
기사명/저자명
Ricoeur의 해석학적 상징과 교육 / 서상문 인기도
발행사항
경산 : 한국교육철학회, 2010.12.30
수록지명
敎育哲學. 제42집 (2010년 12월), pp.83-122
자료실
[서울관] 정기간행물실(524호)  도서위치안내(서울관)
외부기관 원문
외부기관 원문
제어번호
KINX2011024087
원문
미리보기

목차보기더보기

목차

Ricoeur의 해석학적 상징과 교육 / 서상문 1

I. 들어가는 말 1

II. Ricoeur 해석학에서 상징의 의미 3

1. 상징과 사고 3

2. 상징의 두 가지 계기 9

III. Ricoeur 상징의 교육해석학 구성 15

1. 교육목적론과 교육해석학 15

2. 상징의 이중계기와 교육해석학 구성 21

IV. 맺는 말 32

참고문헌 35

〈Abstract〉 39

초록보기 더보기

The hermeneutics of Ricoeur reevaluate and reinterpret the values and implications in the foreground of his hermeneutics. It shows that the rational logic and the ordinary language which seem not to related with the symbol at all are really subordinated to the symbol. From the disjunctive proposition of Ricoeur 'Symbols break out thoughts!', the contemporary context of symbolism is reorganized, and our tries of educational hermeneutics are also newly settled down. In the educational epistemology and ontology according to the cognitive meaning of thought and the construction of self which is made from symbols, the wide horizon of educational hermeneutics is developed. The theoretical experiments for asking where is the limitation of the horizon are tried in the educational application of the semantic moments and nonsemantic moments of symbol. And the horizons of texts encounter and clash with the hermeneutic moments in the extended time and space of the classical literature text and the phenomenological nonliterature text.

The fundamental purports of the hermeneutic experiments which are performed by symbols are in the solving the problems which intend the construction of educational teleology by the interpretation in the educational texts. And the process routes are planed in the hermeneutic self construction as an advanced base of ontological interpretation about the educational subjectivity. The genesis of self-identification that is the ontological/epistemological start-point for the intrinsic and extrinsic aims of education is depends on the hermeneutic backup absolutely. In the both of semantic moments which organize the meanings and control the logics of language and nonsemantic moments which search for the unlimited freedom of meaning, the symbolic self works as the subjectivity of thoughts and the pivot of the educational relationships that speak for various symbols. What is intended in this hermeneutic project is the present design for the educational reality and process and the future construction for the educational blueprints. And we are considering the values and the sense/nonsense of symbol as the central mechanism of hermeneutics which enable the whole things.

참고문헌 (53건) : 자료제공( 네이버학술정보 )더보기

참고문헌 목록에 대한 테이블로 번호, 참고문헌, 국회도서관 소장유무로 구성되어 있습니다.
번호 참고문헌 국회도서관 소장유무
1 (2004). 문학의 이해. 서울 : 학문사. 미소장
2 주체와 이야기 : 언어분석철학과 해석학의 만남을 통한 리쾨르의 주체 해명 소장
3 『리쾨르의 주체와 이야기』 (한국학술정보(주), 2007). 미소장
4 (2007a). Derrick의 '선험 현상학 해체’와 그 교육학적 함의.『교육학 연구』Vol. 45,No. 3. pp. 107-137. 한국교육학회. 미소장
5 Derrida의 해체주의 교육과 그 윤리교육적 함의 소장
6 Educational Considerations to Dewey`s Conception of Experience 소장
7 Merleau-Ponty '몸' 개념에 기초한 '학습자'의 교육철학적 재고찰 소장
8 Merleau-Ponty 행동의 구조 분석에 의한 학습의 교육철학적 함의 소장
9 Merleau-Ponty 몸의 성 현상 분석과 성 윤리 교육 소장
10 The Ontology of Flesh toward the Freedom in Merleau-Ponty and the Bioethics Education 소장
11 Ricoeur의 이야기 주체와 도덕교육 소장
12 Ricoeur 전유(轉有)의 교육해석학적 함의와 도덕교육 소장
13 교육과정/교육현상의 구성을 위한 Ricoeur 이야기의 교육해석학 소장
14 교육해석학, 서울: 교육과학사, 2001. 미소장
15 (1990). 『현대교육철학』. 서울: 서광사. 미소장
16 文學의 象徵 네이버 미소장
17 (1999), “구성주의의 심리학적 접근”, 구성주의 교육학, 교육과학사. 미소장
18 (2008).『교육해석학』. 서울: 학지사. 미소장
19 (2005). 교육의 쓸모. 서울: 교육과학사. 미소장
20 (2001). 만두모형의 교육관 . 한국교육신문사 . 미소장
21 (2004). 비고츠키와 교육. 서울: 교육과학사 미소장
22 (2003). Roland Berthes. New York : Routledge. 미소장
23 (1991). Postmodern education: politics, culture, & social criticism. University of Minnesota Press. 미소장
24 (1978). Hauptstromungen der Erziehungswissenschaft : Eine Systematik traditioneller und moderner Theorien. 2. Auflage, List... 미소장
25 (1998). Aesthetic Experience, Hermeneutics, and Curriculum. Philosophy of Education 1997. Illinois : University of Illinois at... 미소장
26 An Essay on Man, Yale University Press, 1962. 미소장
27 (1976). Of Grammatologie. translated by Gayatir Chakravorty Spivak, Baltimore and London : The Johns Hopkins University Press. 미소장
28 Dissemination. Tr. Barbara Johnson. Chicago: The University of Chicago Press, 1981. 미소장
29 (1944). Democracy and education. New York: Macmillan. 미소장
30 (1986). Pädagogik, Geschichte und Gunmdlinien des Systems. Stuttgart, B.C. Tuebner Verlag. 미소장
31 (1992). Hermeneutics and education. New York State Univ. of New York Press. 미소장
32 (1959). Complex, Archetype, Symbol in the Psychology of C.G. Jung. Princeton. NJ : Princeton University Press. 콤플렉스,원형,... 미소장
33 (1979). A Dictionary or Phliosopny. London : Routledge & Kegan Paul. 미소장
34 (1954). Motivation and personality. New York: Haper and Row. 미소장
35 (1948). Die Pädagogische Bewegung in Deutschland und ihre Theorie, 3. Auflage. Frankfurt. 미소장
36 (1985). Critical history of western philosophy. New York: The Free Press. 미소장
37 (1992). Epistemological and Hermeneutic Conceptions of the Nature of Understanding. Educational Theory Vol. 42. Number 1.... 미소장
38 (2002) . Ricoeur as Another -the ethics of subjectivity-. Personal Identity, edited by Cohen, R. & Marsh, J., New York : State... 미소장
39 (1970). Ethics and education. London: Allen and Unwin. 미소장
40 (1970). Structuralism. New York: Basic Books. 미소장
41 (1996). Rethinking Subjectivity, Paul Eicoeur : The Hermeneutics of Action, edited by Kearney, R., London : SAGE Publication. 미소장
42 The Symbolism of Evil. Boston: Beacon Press, 1969. 미소장
43 Interpretation Theology: Discourse and the Surplus of Meaning. Fort Worth: The Texas Christian University Press, 1976. 미소장
44 (1983). Hermeneutics and the Human Sciences. London : Cambridge University Press. 미소장
45 (1984). Time and Narrative 1 . translated by MaLaughlin, K. & Pellauer, D., Chicago : The University of Chicago Press. 미소장
46 (1984b). Time and Narrative II. translated by McLaughlin, K. & Pellauer, D, Chicago : the University of Chicago Press. 미소장
47 (1990). Time and Narrative 3. translated by Blamey, K. & Pellauer, D., Chicago : The University of Chicago Press. 미소장
48 From Text to Action. Evanston, Il.: Northwestern University Press, 1991. 미소장
49 Oneself as Another, tranlated by Kathleen Balamey, Chicago: The University of Chicago Press, 1994. 미소장
50 1980, Philosophy and the Mirror of Nature, Princeton, N.J.: Princeton University Press. 미소장
51 (1987). Der Radikale Konstruktivismus, Der Diskurs der Radikalen Konstruktivismus,edited by Schmidt, S. J. Frankfurt :Suhrkamp. 미소장
52 The Genesis of higher Mental Functions, In J. V. Wertsch (Ed.), The concept of activity in soviet psychology, Armonk, N. Y.: M.... 미소장
53 (1987). Thought and word. In R. Rieber & A. Carlton (Eds.). The collected works of L. S. Vygotsky. Volume 1. New York: Plenum. 미소장

권호기사보기

권호기사 목록 테이블로 기사명, 저자명, 페이지, 원문, 기사목차 순으로 되어있습니다.
기사명 저자명 페이지 원문 기사목차
연속간행물 팝업 열기 연속간행물 팝업 열기