생몰정보
소속
직위
직업
활동분야
주기
서지
국회도서관 서비스 이용에 대한 안내를 해드립니다.
검색결과 (전체 1건)
원문 있는 자료 (1) 열기
원문 아이콘이 없는 경우 국회도서관 방문 시 책자로 이용 가능
목차보기더보기
목차
1930년대 경성의 시청각 환경과 극장문화 / 박명진 1
〈국문초록〉 1
1. 서론 2
2. 소음(騷音)의 도시와 시/청각의 착종 3
3. 시각적 모더니티와 소비 공간 11
4. 극장 주변, 욕망의 배출구로서의 시장(市場) 공간 18
5. 결론 25
참고문헌 27
1. 기본자료 27
2. 단행본 및 논문 28
Abstract 30
초록보기 더보기
1930년대 경성 공간은 근대적인 소리와 볼거리가 본격화된 시기이다. 라디오, 유성기음반에서 흘러나오는 소리, 자동차와 인파들로 인한 도심의 소음 등은 경성 주민들로 하여금 도시 문화의 근대성을 체험하게 만드는 계기임과 동시에 신경을 날카롭게 만드는 원인이었다. 카페, 댄스홀, 극장, 유흥장 등에서 듣는 소리들은 소비자들에게 있어서는 섹슈얼리티를 맛볼 수 있는 기회를 제공했다. 그러나 이때의 청각체험은 시각이나 후각 등 다른 감각과 분리되어 실현되기보다는 매우 복잡하게 섞인 채로 받아들여졌다. 이 시기 경성 공간에 대한 시각적 인상은 근대성에 대한 매력과 식민성에 대한 거부감으로 분열되는 특징을 지녔다. 남촌, 북촌 사이의 시각적 차별성은 곧 식민지의 어두운 그림자를 상상하게 만듦과 동시에 근대적 문물에 대한 동경심을 불러일으켰다. 소위 ‘대경성(大京城)’ 공간에서의 시각 체험은 식민지의 모순과 함께 근대적 소비의 일상성을 유발했다. 극장 내부와 주변의 풍경은 다양한 시청각 체험과 식민지 자본주의 체제 하에서의 소비 활동으로 특징지을 수 있다. 이때 극장 체험은 연극이나 영화를 통해 근대성을 경험하는 것이면서 동시에 육체성에 대한 쾌락을 경험하는 것이기도 했다.This paper examines the aspects of the audiovisual culture and theatrical culture in the colonial capital, Kyeong-Sung(京城), in the 1930s. An ecstasy in the southern village(南村) of Kyeong-Sung(京城), which was a modern city, was the one that modern boys and modern girls long for in that period.
Since the mid-1930s, the northern village(北村) of Kyeong-Sung(京城) has splendid external appearances, thanks to the Japanese advance into the northern village. However, the magnificence of the northern village could not be compared with the one of the southern village.
The inhabitants of Kyeong-Sung could hear various music in a cafe or a dance hall, and appreciate a fascinating body of a waitress or modern girl. This paper focuses on the aural and visual stimuli among all senses that attract human being.
The voices and landscape of the city allured the inhabitants of Kyeong-Sung into buying the goods in the department store or shopping mall.
The sound of disc of gramophone or radio promoted the desire of the inhabitants of Kyeong-Sung for consumption, and the ads of newspapers or magazines, and the neon signs or signboards on the buildings charmed the eyes of the inhabitants of Kyeong-Sung walking round the street.
The audiences coming to the theatres visited to enjoy the bodies of actresses or female audiences rather than to enjoy the dramas or movies. The culture of the dramas was closely connected with the modernity and coloniality of the city in that period. The audience became the subject of the modernity by appreciating the modern dramas. Encountering of the audience and theatre as modern buildings, and encountering of the audience and culture of the dramas induced the audience to pursuit the modernity.
On the other hand, the culture of the dramas that the audience experience could not be free from the shadow of the colonial policy since the Japan's imperialism allowed only the themes of the dramas that did not contravene the colonial policy. The audience of the dramas was the Flaneurs who appreciate the modernity of the city as well as the subjects made by Japanese imperialism.
권호기사보기
참고문헌 (40건) : 자료제공( 네이버학술정보 )더보기
원문구축 및 2018년 이후 자료는 524호에서 직접 열람하십시요.
도서위치안내: 정기간행물실(524호) / 서가번호: 국내12
2018년 이전 정기간행물은 온라인 신청(원문 구축 자료는 원문 이용)
우편복사 목록담기를 완료하였습니다.
* 표시는 필수사항 입니다.
* 주의: 국회도서관 이용자 모두에게 공유서재로 서비스 됩니다.
저장 되었습니다.
로그인을 하시려면 아이디와 비밀번호를 입력해주세요. 모바일 간편 열람증으로 입실한 경우 회원가입을 해야합니다.
공용 PC이므로 한번 더 로그인 해 주시기 바랍니다.
아이디 또는 비밀번호를 확인해주세요