생몰정보
소속
직위
직업
활동분야
주기
서지
국회도서관 서비스 이용에 대한 안내를 해드립니다.
검색결과 (전체 1건)
원문 있는 자료 (1) 열기
원문 아이콘이 없는 경우 국회도서관 방문 시 책자로 이용 가능
목차보기더보기
목차
한국, 핀란드, 홍콩-중국의 과학성취 모형 비교 / 손원숙 ; 김경희 ; 박정 ; 박효희 1
[요약] 1
I. 서론 2
II. 과학성취모형의 개념 구조 3
III. 연구 방법 5
1. 표집 절차 및 표본 5
2. 분석 절차 7
IV. 연구 결과 8
1. 과학성취도의 학교간 차이 분석 8
2. 배경변인의 범주별 모형 분석 8
3. 최종 과학성취모형 분석 12
V. 요약 및 논의 15
참고문헌 18
저자소개 20
〈ABSTRACT〉 21
초록보기 더보기
The goal of this study is to find out whether it is possible to explain the cross national differences in students' literacy in science, with the available PISA(Programme for International Student Assessment) data. This goal was approached by analyzing the possible relationships of the context indicators on different levels(student and school level), with scientific literacy in an international comparative context. For this, the PISA 2006 data from three relevant reference countries(Korea, Finland, and Hong Kong-China) were explored. Multi-level statistical models were used for the estimation of the parameters by means of the software HLM, version 6.0(Raudenbush, et al., 2004). Both similarities and differences were found with regard to predictors at student and school level of scientific literacy. It turned out that school background variables are closely related to scientific literacy both at school levels for Korea and Hong Kong, but not for Finland. A limited number of 'changeable' school variables seem to be related to achievement in all three countries. On the other hand, students' motivation or self-related belief factor is an important 'changeable' influencing factor in all three countries. In summary, these results partially explained cross-national differences in relations between potentially effective factors on scientific literacy. If the conceptual foundation of the multi-level models for scientific literacy could be improved, it would be provided better opportunities to explain differences between countries in achievement. However, the search for reasons why one country is outperformed by another country still remains very complicated because of the many factors involved and the social and cultural differences between countries.
권호기사보기
참고문헌 (21건) : 자료제공( 네이버학술정보 )더보기
원문구축 및 2018년 이후 자료는 524호에서 직접 열람하십시요.
도서위치안내: 정기간행물실(524호) / 서가번호: 국내02
2018년 이전 정기간행물은 온라인 신청(원문 구축 자료는 원문 이용)
우편복사 목록담기를 완료하였습니다.
* 표시는 필수사항 입니다.
* 주의: 국회도서관 이용자 모두에게 공유서재로 서비스 됩니다.
저장 되었습니다.
로그인을 하시려면 아이디와 비밀번호를 입력해주세요. 모바일 간편 열람증으로 입실한 경우 회원가입을 해야합니다.
공용 PC이므로 한번 더 로그인 해 주시기 바랍니다.
아이디 또는 비밀번호를 확인해주세요