생몰정보
소속
직위
직업
활동분야
주기
서지
국회도서관 서비스 이용에 대한 안내를 해드립니다.
검색결과 (전체 1건)
원문 있는 자료 (1) 열기
원문 아이콘이 없는 경우 국회도서관 방문 시 책자로 이용 가능
목차보기더보기
Contents
The mother-daughter relationship and empowerment in the writing of Korean-American women / Jung-Hwa Oh 1
Abstract 1
Introduction 2
The Mother-Daughter Relationship in Feminist Discourse 3
Clay Walls: "You're not a baby anymore." 7
Dictee: "Mother, you are eighteen years old."(이미지참조) 13
The Interperter: "A Lullaby. A dead wonan's song." 19
Conclusion 24
Notes 26
References 27
초록보기 더보기
This study examines how immigrant women writers, who are torn between the Korean traditional culture and that of their new location, America, portray the mother-daughter relationship within the intersection of nation, ethnicity, class and gender. Ronyoung Kim’s Clay Walls, Theresa Hak Kyung Cha’s Dictee, and Suki Kim’s The Interpreter are quite different in their forms and content, but they are similar in that they focus on the mother-daughter relationship as the most important element in their Korean-American protagonists’ lives. These show that they become strong women with a firm identity, not in becoming independent by separating from their mothers, but in being connected with others and by restoring their relationships with the former, pre-oedipal or social. They ascertain the value of their mothers and emphasize that when daughters rediscover them not only as strong mothers but also as weak persons, the first generation mothers and the one and a half or second generation daughters become mutually empowered subjects. All three works envision a community built upon the motherline either through mythical imagination based on Korean legends or by introducing various types of mother figures.
권호기사보기
참고문헌 (25건) : 자료제공( 네이버학술정보 )더보기
원문구축 및 2018년 이후 자료는 524호에서 직접 열람하십시요.
도서위치안내: 정기간행물실(524호) / 서가번호: 대학01
2018년 이전 정기간행물은 온라인 신청(원문 구축 자료는 원문 이용)
우편복사 목록담기를 완료하였습니다.
* 표시는 필수사항 입니다.
* 주의: 국회도서관 이용자 모두에게 공유서재로 서비스 됩니다.
저장 되었습니다.
로그인을 하시려면 아이디와 비밀번호를 입력해주세요. 모바일 간편 열람증으로 입실한 경우 회원가입을 해야합니다.
공용 PC이므로 한번 더 로그인 해 주시기 바랍니다.
아이디 또는 비밀번호를 확인해주세요