생몰정보
소속
직위
직업
활동분야
주기
서지
국회도서관 서비스 이용에 대한 안내를 해드립니다.
검색결과 (전체 1건)
원문 있는 자료 (1) 열기
원문 아이콘이 없는 경우 국회도서관 방문 시 책자로 이용 가능
목차보기더보기
목차
미국의 20세기 전쟁에 대한 공식화된 기억 : 세계대전과 베트남 전쟁을 중심으로 / 강선주 1
I. 머리말 1
II. 미국의 역사 전쟁: 기억 투쟁 5
III. 미국사 교과서가 제시하는 20세기 전쟁에 대한 기억: 세계대전과 베트남 전쟁 14
1. 제1차 세계대전과 제2차 세계대전에 대한 기억 14
2. 베트남 전쟁에 대한 기억 22
3. 미국사 교과서들이 공식화하는 기억, 합의(약정)된 이야기 27
IV. 맺음말 29
참고문헌 32
Abstract 34
초록보기 더보기
A common past is preserved through institutions, traditions, and symbols. Among those institutions including museums, monuments, school textbooks, archives, commemorations, the school history textbook is one of the most crucial instruments to shape and transmit a collective memory of one nation. The notion of identity depends on the idea of memory.
The purpose of this article is to analyze three 11th-grade American history textbooks widely adapted in the U.S.- Pathways to the Present, American Nation, and American Odyssey- in order to seek answers to the following questions: how do the American history textbooks present the memories of war taken place in the 20th century, especially, World War I, World War II, and Vietnam War?; In the textbooks whose memories are accepted as the official memory of the nation. This article finds that “Pathways to the Present” is organized around two kinds of collective memories: one produced by the new-right and the other by the new-left. By integrating them together, the textbook attempts to represent both political views. “American Nation”, seemingly adopting an ‘objective’ attitude toward the two political views, in fact, tends to take the side of the new-right, while “American Odyssey” apparently takes the side of the new-left.
권호기사보기
참고문헌 (22건) : 자료제공( 네이버학술정보 )더보기
원문구축 및 2018년 이후 자료는 524호에서 직접 열람하십시요.
도서위치안내: 정기간행물실(524호) / 서가번호: 국내04
2018년 이전 정기간행물은 온라인 신청(원문 구축 자료는 원문 이용)
우편복사 목록담기를 완료하였습니다.
* 표시는 필수사항 입니다.
* 주의: 국회도서관 이용자 모두에게 공유서재로 서비스 됩니다.
저장 되었습니다.
로그인을 하시려면 아이디와 비밀번호를 입력해주세요. 모바일 간편 열람증으로 입실한 경우 회원가입을 해야합니다.
공용 PC이므로 한번 더 로그인 해 주시기 바랍니다.
아이디 또는 비밀번호를 확인해주세요