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목차
아날과 마르크스주의 : 조르주 뒤비와 루이 알튀세르의 이론적 관계를 중심으로 / 고원 1
I. 머리말 1
II. 망탈리테 역사의 부활 3
III. 망탈리테의 역사와 새로운 마르크스주의 8
IV. 이데올로기와 이데올로기적 국가장치 14
V. 세 위계 혹은 봉건사회의 상상적 관계 16
VI. 맺음말 19
〈참고문헌〉 22
〈Resume〉(이미지참조) 25
〈Summary〉 26
The relation between Annals and marxism rested on the interest with the economic and social history. However, this “strange joint” that the historian English Marxist, Eric Hobsbawm calls it changes after the 1950’s. The crisis of the Marxism after the political events in 1956 and the vogue of the search for unconscious social after the appearance of structuralist anthropology of Claude Lévi-Strausse produce the retreat of the economic and social history, and the development of the history of mentalities. The history of Annals become the “new history”, and the relation ‘classique’ with the Marxism cannot maintained any more against a new reality.
Annals and the marxism meet again, and present a new orientation of the history of mentality in the 1970’s. This new relation was born in the contact between George Duby, historian of the mentalities, and Louis Althusser, marxist philosopher. Louis Althusser criticizes the stalinst marxism, and presents the theory of ideology as the material existence. The ideology, according to Louis Althusser, produces the real, the social, and also often plays a dominant role in the society, a function that organize the relation of production.
Les trois ordres ou l’imaginaire du fodalisme (1978) is the result of meeting between the history of Annals and the new Marxism. George Duby who introduces the theory of the ideology of Louis Althusse into his historical research opens a new dimension of the history of mentalities, and presents the possibility of new history. The relation with the marxism of Louis Althusser is continued in the succeeding works of Georges Duby, La Chevalier, la femme et le prtre (1981) and Dames du XIIe sicle(1995-1996).기사명 | 저자명 | 페이지 | 원문 | 목차 |
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프랑스 신교도 모나르코마크(Monarchomaques)의 정치이론, 1572~1584 | 임승휘 | pp.5-28 |
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16~17세기 프랑스 성직자의 유언장에 나타난 빈곤의 상징성 :수의 상징적 가치와 유증의 형태를 중심으로 | 이성재 | pp.29-59 |
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농촌공동체와 농민혁명 :1789년 7월 마코네 지방의 농촌폭동 사례 연구 | 박윤덕 | pp.61-90 |
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벨기에의 여성참정권, 1831~1948 | 김용자 | pp.91-113 |
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프랑스 제국의 선전과 문화 :1931년 만국 식민지 박람회를 중심으로 | 이재원 | pp.115-138 |
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아날과 마르크스주의 :조루주 뒤비와 루이 알튀세르의 이론적 관계를 중심으로 | 고 원 | pp.139-164 |
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밀렵꾼들의 잔치판 : 「읽는다는 것의 역사」, 로제 샤르티에·굴리엘모 카발로 엮음 ; 이종삼 옮김 <書評> | 주명철 [평] | pp.165-174 |
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프랑스 공화국과 이슬람간의 문화전쟁 : 「프랑스의 문화전쟁 - 공화국과 이슬람」, 박단 저 <書評> | 이학수 [평] | pp.175-183 |
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번호 | 참고문헌 | 국회도서관 소장유무 |
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1 | (2004) 푸코와 브로델, | 미소장 |
2 | (2006) 아날과 구조주의: 뤼시앙 페브르와 롤랑 바르트의 관계를 중심으로, | 미소장 |
3 | (1998) 조각난 역사, 푸른역사 | 미소장 |
4 | (1997) 세 위계: 봉건제의 상상 세계 , 문학과 지성사 | 미소장 |
5 | (2005) 역사는 계속된다, 동문선 | 미소장 |
6 | (1995) Sur la reproduction, PUF | 미소장 |
7 | (1960) L’enfant et la vie familiale sous l’Ancien rgime, Plon | 미소장 |
8 | (1964) Essais critiques, Points-Seuil | 미소장 |
9 | (1926) La mentalit primitive, Stock | 미소장 |
10 | (1969) Ecrits sur l’histoire, Flammarion | 미소장 |
11 | (1981) la femme et le prtre, Hachette | 미소장 |
12 | (1932) La grande peur de 1789, Armand Colin | 미소장 |
13 | (1955) Tristes tropiques, Plon | 미소장 |
14 | (1910) Les fonctions mentales dans les socit infrieurs, Alcan | 미소장 |
15 | (1928) A la recherche du temps perdu, Pléiade | 미소장 |
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