생몰정보
소속
직위
직업
활동분야
주기
서지
국회도서관 서비스 이용에 대한 안내를 해드립니다.
검색결과 (전체 1건)
원문 있는 자료 (1) 열기
원문 아이콘이 없는 경우 국회도서관 방문 시 책자로 이용 가능
목차보기더보기
목차
미술사의 사진에 관한 화두 : 사진의 정체성과 예술성에 관한 논의 / 全英柏 1
I. 머리말 1
II. 사진의 등장: 사진의 예술성에 대한 논의 2
1. 사진의 실재성과 예술성: 19세기 마술사 속에서의 사진과 회화의 관계 2
2. 사진의 독자성 마련: 사진 정체성의 추구 - 20세기 초의 순수 사진 운동에서 모더니즘까지 6
III. 포스트모던 미술과 사진: 포스트모던 미술사의 쟁점 9
1. 사진의 실재성 10
1) 실재성에서 파생되는 지표(index)의 개념-포스트모던 미술의 주요 특성 10
2) 오늘날 사진의 반실재성 추구:연출 사진과 초현실주의 사진 15
2. 사진의 복제 구조와 예술성에 관한 논의-포스트모던 미술의 주요 특성 23
IV. 맺음말 27
참고문헌 29
〈Abstract〉 31
초록보기 더보기
especially launched by Cubism and other non-figurative movementsafterwards. In Modernism, painting and photography seem happily separated, pursuingtheir own way of art-making on the basis of their different mediums.However, from Postmodern era in art, particularly from the late 1970s, the relationbetween painting and photography has been dramatically changed. There has been a strong force emerging from the postmodern art itself to unite the two. Art historicaldiscourse including painting, of course, has actively invited photography to itsmainstream, to its very centre. Two major points in photographic mechanism thatcontemporary art highlights and pinpoints were index and reproduction. These havebeen adopted to other forms of art such as painting in the last three decades. It can besaid that what is regarded as postmodern aesthetics has found its characteristics inphotography. Thus this essay in its second part explores indexical quality andreproductive mechanism in photography in terms of postmodern perspective. It is ironical that such crucial qualities in photographic identity had beendisregarded and even despised when photography was discussed in relation to art. Not
권호기사보기
원문구축 및 2018년 이후 자료는 524호에서 직접 열람하십시요.
도서위치안내: 정기간행물실(524호) / 서가번호: 국내05
2018년 이전 정기간행물은 온라인 신청(원문 구축 자료는 원문 이용)
우편복사 목록담기를 완료하였습니다.
* 표시는 필수사항 입니다.
* 주의: 국회도서관 이용자 모두에게 공유서재로 서비스 됩니다.
저장 되었습니다.
로그인을 하시려면 아이디와 비밀번호를 입력해주세요. 모바일 간편 열람증으로 입실한 경우 회원가입을 해야합니다.
공용 PC이므로 한번 더 로그인 해 주시기 바랍니다.
아이디 또는 비밀번호를 확인해주세요