권호기사보기
기사명 | 저자명 | 페이지 | 원문 | 기사목차 |
---|
대표형(전거형, Authority) | 생물정보 | 이형(異形, Variant) | 소속 | 직위 | 직업 | 활동분야 | 주기 | 서지 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
연구/단체명을 입력해주세요. |
|
|
|
|
|
* 주제를 선택하시면 검색 상세로 이동합니다.
목차
별서도(別墅圖)에서 명승명소도(名勝名所圖)로 : 정선(鄭敾)의 작품을 중심으로 / 조규희 1
[머리글] 1
I. 정선의 『양천팔경첩』, 『장동팔경첩』, 그리고 〈청풍계도〉 3
II. 정선의 『해악전신첩』과 『구학첩』 16
III. 별서도에서 명승명소도로-농본사회에서 상업적 도시문화로 19
[요약] 31
18세기 전반을 대표하는 화가인 정선(鄭敾)과 그를 추종한 몇몇 화가들은 한양과 한강 주변의 개인 별서를 일련의 명승명소도 작품들의 대상으로 포함하기 시작하였다. 특정인의 소유지를 그린 별서도가 18세기에 들어와 불특정 다수에게 유통될 수 있는 한 폭의 감상화가 된 것이었다. 본고는 사적인 영역의 그림이었던 별서도가 18세기에 들어 와 명승명소도의 형식으로 전형화 되고 대량 제작되어 유통되던 현상에 주목한다. 이와 관련하여 이러한 실경산수화의 기능적인 변화가 정선이 활동한 시기에 어떻게 이루어졌으며 별서도에서 명승명소도로 이행한 사회경제적, 문화적 배경과 그 의미는 무엇인지를 살펴볼 것이다. 이 점에 있어 본고는 상품화폐 경제가 발달하던 조선 후기 한양의 상업적 도시문화에 주목한다.
Transition: Two Modes of Landscape Painting in Early Eighteenth-Century Korea
Kyuhee Cho
This essay deals with the ways in which two competing modes of landscape painting took shape in eighteenth-century Korea, exploring the work of Jeong Seon [Ch?ng S?n 1676-1759] and his followers. In the early eighteenth century, paintings depicting the land holdings and country estates of the landlord class gained enormous popularity. Jeong Seon was the most eminent master of this landscape genre. He created a large number of landscapes representing the patron’s pavilions, villas, and estates, landscapes that were not only designed to celebrate the wealth and power of the land owner but also used as a means of enhancing his social prestige.
Along with this mode of landscape painting, topographical landscapes of scenic sites also gained wide currency. The rapid urbanization and commercialization of late Joseon [Chos?n] society played a significant role in the production and consumption of such landscape paintings at a time when many members of the ruling class and nouveaux riches pursued leisure activities including pleasure trips to famous mountains and rivers. Jeong Seon was the most distinguished painter laying the foundation for this mode of landscape painting. While the landscape of property was created exclusively for the owner, the topographical painting of a notable site was produced for mass consumption. Early eighteenth-century paintings embodied this significant change from pictures of land property to topographical landscapes of famous scenic sites.기사명 | 저자명 | 페이지 | 원문 | 목차 |
---|---|---|---|---|
노만 로크웰의 아메리칸 드림 :『톰 소여의 모험』삽화를 중심으로 | 丁鹿仁 | pp.8-35 |
|
보기 |
'영국적인 것'의 반영 :1960년대 영국주간(British weeks) | 李尹兒 | pp.36-63 |
|
보기 |
재현에서 상호소통으로 :매체의 변화와 거울의 역할 | 陳輝涓 | pp.64-87 |
|
보기 |
안드라의 불교 유적과 구법승 | 李英宗 | pp.90-119 |
|
보기 |
타밀나두와 구법승 | 河定旼 | pp.120-147 |
|
보기 |
아누라다푸라와 동아시아 구법승 | 金惠瑗 | pp.148-165 |
|
보기 |
구법승 기록에 나타난 관음보살과 인도의 관음상 | 姜熺靜 | pp.166-191 |
|
보기 |
별서도(別墅圖)에서 명승명소도(名勝名所圖)로 :정선(鄭敾)의 작품을 중심으로 | 조규희 | pp.192-223 |
|
보기 |
탑형 사리장엄구 :건축 이미지의 공예적 변용 | 周炅美 | pp.224-249 |
|
보기 |
말법(末法)시대의 석굴 :영유(靈裕)와 대주성굴(大住聖窟) | 金善卿 | pp.250-285 |
|
보기 |
'시한(부)예술'의 생명연장 프로젝트에 관한 시론 | 金京運 | pp.286-307 |
|
보기 |
*표시는 필수 입력사항입니다.
전화번호 |
---|
기사명 | 저자명 | 페이지 | 원문 | 기사목차 |
---|
번호 | 발행일자 | 권호명 | 제본정보 | 자료실 | 원문 | 신청 페이지 |
---|
도서위치안내: / 서가번호:
우편복사 목록담기를 완료하였습니다.
*표시는 필수 입력사항입니다.
저장 되었습니다.