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요약=179,183,1

I. 서론=180,184,3

II. 한국의 이동통신단말기 시장=182,186,3

III. 모형=184,188,5

IV. 실증 분석 결과=188,192,1

1. 자료(Data Description)=188,192,2

2. 추정 결과=189,193,4

3. 구매형태 별 제품의 확산=192,196,3

4. 모형 적합성과 예측력=194,198,4

V. 결론=197,201,3

참고문헌=199,203,2

ABSTRACT=201,205,1

초록보기

본 연구의 목적은 기존의 재구매확산모형(repeat-purchase diffusion model)들이 가지는 한계점을 극복하기 위해 새로운 브랜드별 재구매 확산모형을 제시하고 이를 적용하여 모형의 유효성을 검증하는데 있다. 이를 위해 본 연구에서는 제품의 처음구매자에 의한 확산과 재구매자에 의한 확산을 브랜드 별로 식별하여 분석하고 확산에 영향을 끼치는 브랜드 간 경쟁요인을 모형에 반영하였으며, 소비자의 교체주기에 따른 확산모양을 관찰하였다.

본 연구에서 제시된 모형은 한국의 이동통신단말기시장의 확산에 적용되었으며 분석결과, 처음구매에 의한 제품의 확산 속도보다 재구매에 의한 확산속도가 매우 큰 것을 확인할 수 있었다. 그리고 재구매에 의한 확산을 가속화 하기 위해서는 밴드웨건 효과(bandwagon effect)와 신기술을 이용한 부가기능 확대 전략이 매우 중요함을 시사하였다. 한편 본 연구에서 제시된 모형은 모형의 적합성과 예측력에서 매우 뛰어난 설명력을 보여주고 있어 기업의 마케팅 전략이나 국가의 혁신 전략으로 사용될 경우에 매우 유용하게 쓰일 수 있음을 보여주었다

The purpose of this study is to suggest new repeat-purchase diffusion model considering brand level to overcome limitations of the previous repeat-purchase diffusion models. This study consists of three analyses which (1) separately identify diffusions of first-time purchasers and repeat purchasers, (2) reflect competitive factors to affect diffusion of brands into our model, (3) and observe diffusion patterns considering replacement cycle of consumers.

This paper applies our model to the mobile terminal market in Korea. The results show that the growth rate of repeat purchasers is faster than that of first-time purchasers. In addition, bandwagon effect and product development with advanced technology have significant impact upon diffusion of repeat purchasers. Finally, our model shows good performance in terms of model fitting and model forecasting, so the result of this study may provide important information for marketing strategy of business and national policy making.

권호기사

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기사명 저자명 페이지 원문 목차
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참고문헌 (19건) : 자료제공( 네이버학술정보 )

참고문헌 목록에 대한 테이블로 번호, 참고문헌, 국회도서관 소장유무로 구성되어 있습니다.
번호 참고문헌 국회도서관 소장유무
1 (2004) “국내 이동통신 단말기 산업의 실태조사 분석”, 미소장
2 (2003) “차세대 성장동력으로서의 이동통신단말기 산업분석” 『IT 산업시장환경 연구시리즈』, 미소장
3 (1969) A new product growth for model consumer durables, 미소장
4 (2001) Diffusion of Technology Generations, 미소장
5 (1972) How to choose the right forecasting technique, 미소장
6 (2003) Can We Infer “Trial and Repeat” Numbers From Aggregate Sales Data?, 미소장
7 (1960) Early prediction of market success for new grocery products Journal of Marketing, 미소장
8 (2003) Econometric Analysis,, Prentice Hall 미소장
9 (1994) Analysis of new product diffusion using a four-segment trial-repeat model, 미소장
10 (2000) Impact of a late entrant on the diffusion of a new product/service Journal of marketing research, 미소장
11 (1981) Bayesian estimatin and control of detailing effort in a repeat purchase diffusion environment, 미소장
12 (2002) Forecasting the Market Diffusion of Disruptive and Discontinuous Innovation IEEE Transactions on Engineering Management, 미소장
13 (1961) Technical change and the rate of imitation, 미소장
14 (1995) Forecasting with growth curves , 미소장
15 (2001) Forecasting the diffusion of innovations, Kluwer Academic Publishers 미소장
16 (1992) Price elasticity over the adoption life cycle Journal of Marketing Research, 미소장
17 (1994) Specifying Competitive Effects in Diffusion models International Journal of Research Marketing, 미소장
18 (1988) Forecasting with a repeat purchase diffusion model, 미소장
19 (1962) Simultaneous Estimation of Simultaneous Equations, 미소장