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요약=57,62,1

I. 서론=58,63,2

II. 연구의 배경=59,64,1

1. 신제품 확산 모형 연구 흐름=59,64,2

2. 디스플레이 산업=60,65,3

III. 모형=62,67,2

1. 1단계: 컨조인트 모형을 이용한 정적 효용함수 추정=63,68,4

2. 2단계: 가격함수의 추정=66,71,2

3. 3단계: 효용함수와 가격함수의 결합을 통한 동적 모델 구성=67,72,1

4. 4단계: Bass 모형을 이용한 대형 TV의 분기별 판매량 추정=67,72,2

IV. 실증 분석 결과=68,73,1

1. 개인 효용함수 추정=68,73,2

2. 가격 함수 추정=70,75,2

3. 대형 TV에 대한 Bass 모델 추정=71,76,2

4. 제품별 시장 판매량 예측=72,77,5

V. 결론=76,81,2

참고문헌=78,83,3

ABSTRACT=81,86,2

초록보기

본 연구는 마케팅 분야에서 주로 사용되는 신제품확산모델(new product diffusion model)들이 기본적인 Bass 모형에 기반하여 개별 소비자의 선호구조 및 선택 과정을 반영하지 못하고, 제품이 시장에 출시되기 이전 단계에서 시장수요를 예측하지 못하는 한계를 극복하기 위한 방법론을 제시하는데 목적이 있다. 이를 위해 본 연구에서는 진술선호(stated preference) 자료에 근거한 컨조인트(Conjoint) 모형을 활용하여 개별 소비자 단계의 선택과정을 반영하고, 시장 및 기술환경의 변화에 대한 적절한 예측자료와 결합하여 그 결과를 신제품확산모델로부터 도출된 잠재시장(market potential) 추정치와 결합함으로써 신제품의 판매량을 예측한다.

실증연구에서는 국내 30인치 이상 대형TV 시장을 중심으로 CRT TV, Projection TV, LCD TV, PDP TV에 대한 시장수요를 예측하였다. 분석 결과, 소비자들은 TV 선택시 화질과 가격에 민감한 반응을 보이는 것을 알 수 있으며, 단기적으로는 가격 경쟁력이 있는 Projection TV가 높은 시장 점유율을 보이지만, 50인치 이상 LCD TV가 상용화되어 시장에 출시될 경우, LCD TV의 점유율이 다른 종류에 비하여 크게 향상될 것으로 분석되었다. 또한 TV 크기에 따른 소비자들의 선택을 살펴본 결과 50~60인치대에 비해 40인치대 크기의 TV가 많이 판매될 것으로 예상된다.

The methodological framework proposed in this paper addresses two limitations of the basic Bass model that it does not reflect competition among products; nor does it forecast demand for products that do not exist in the marketplace. In this research, we use conjoint analysis to estimate the utility function of consumers to investigate consumer preferences for product attributes. Next we estimate the dynamic price function of each competing product to reflect technological changes and the evolving market environment. Then we derive dynamic utility function by combining the static utility function and the price function. Finally, we forecast the sales of each product using estimated market share and sales data for each period, which are derived from the dynamic utility function and from the Bass diffusion model, respectively. We apply this model to South Korea's market for large-screen televisions. The results show that (1) consumers are sensitive to picture resolution and cost and (2) in the near future, should the market see the introduction of LCD TVs with screens larger than 50 inches, the high resolution and steep price drop of LCD will lead LCD TVs to capture a larger market share than TVs with other display types. Finally, our results show that TVs with 40-inch screens are preferred over TVs with larger screens.

권호기사

권호기사 목록 테이블로 기사명, 저자명, 페이지, 원문, 기사목차 순으로 되어있습니다.
기사명 저자명 페이지 원문 목차
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정보사회와 골드칼라 :IT 인적자원의 가능성과 함의 서문기 pp.33-55

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참고문헌 (27건) : 자료제공( 네이버학술정보 )

참고문헌 목록에 대한 테이블로 번호, 참고문헌, 국회도서관 소장유무로 구성되어 있습니다.
번호 참고문헌 국회도서관 소장유무
1 (2001) 차세대 디스플레이 전쟁, 미소장
2 (2004) TV 산업의 재편과 새로운 경쟁질서, 미소장
3 (2001) 정보통신기기편: 디스플레이, 미소장
4 (1969) A new product growth for model consumer durables, 미소장
5 (1986) The adoption of a marketing model in Innovation Diffusion of New Product Acceptance, Ballinger Publishing Company 미소장
6 (1994) Why the Bass model fits without decision variables, 미소장
7 (1989) Developing and using forecasting models of consumer durables Journal of Product innovation management, 미소장
8 (1992) The dynamic pricing of next generation consumer durables, 미소장
9 (1993) assessing demand forecasts for a next generation consumer durable, 미소장
10 (2001) Econometric issues in estimating consumer preferences from stated preference data a case study of the value of automobile travel time , 미소장
11 (2002) Product diffusion and the demand for new food products, 미소장
12 (2003) Econometric analysis, Prentice Hall 미소장
13 (1957) an exploration in the economics of technological change, 미소장
14 (1999) A choice-based diffusion model for multiple generation of products, 미소장
15 (2000) Forecasting demand for low earth orbit mobile satellite service in Korea, 미소장
16 (2002) Forecasting telecommunication service subscribers in substitutive and competitive environments, 미소장
17 (2003) Demand forecasting for multigenerational product combining discrete choice and dynamics of diffusion under technological trajectories, i 미소장
18 (2000) Impact of a late entrant on the diffusion of a new product/service , 미소장
19 (1990) New models from old forecasting product adoption by hierarchical bayes procedures, 미소장
20 (1996) Timing, diffusion, and substitution of successive generation of technological innovations: the IBM mainframe case, 미소장
21 (1990) New product diffusion models in marketing a review and directions for research Journal of Marketing, 미소장
22 (1961) Technical change and the rate of imitation, 미소장
23 (1987) A diffusion theory model of adoption and substitution of successive generations of high-technology products, 미소장
24 (1994) Specifying competitive effects in diffusion models International Journal of Research in Marketing, 미소장
25 (1996) Using conjoint analysis to derive estimates of compensating variation Journal of Environmental Economics and Management, 미소장
26 (2003) Multigeneration diffusion model for economic assessment of new technology, 미소장
27 (1990) A meta-analysis of applications of diffusion models Journal of Marketing Research, 미소장