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검색엔진 웹사이트에서 상호작용성이 소비자의 사이트에 대한 관여도와 태도, 사이트 재방문 의도 등에 미치는 영향 / 이주현 ; 최영균 1

[요약] 1

1. 서론 1

2. 이론적 배경 3

(1) 웹사이트의 유형과 검색엔진사이트에 대한 연구의 필요성 3

(2) 관여도에 관한 연구 4

(3) 검색 주제어에 대한 관여도와 웹사이트에 대한 관여도의 관계 5

(4) 웹사이트에서 느끼는 상호작용성과 관여도와의 관계 7

(5) 상호작용성과 웹사이트에 대한 태도의 관계 8

(6) 웹사이트에 대한 태도와 관여도와의 관계 9

(7) 웹사이트에 대한 태도와 사이트 재방문 의도와의 관계 10

(8) 가설 모형 10

3. 방법론 (Method) 11

(1) 실험과정 11

(2) 측정항목 11

4. 연구결과 12

5. 논의 및 결론 15

6. 연구의 한계 및 향후 연구방향 16

참고문헌 17

〈부록〉 Stimulus Material: 검색에 사용된 질문들 23

[요약] 25

권호기사

권호기사 목록 테이블로 기사명, 저자명, 페이지, 원문, 기사목차 순으로 되어있습니다.
기사명 저자명 페이지 원문 목차
지방 행정 홍보의 개선방안에 관한 연구 김민기 pp.7-27

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금연메시지의 강도와 지향성이 커뮤니케이션효과에 미치는 영향 김재영 ;박희랑 pp.29-44

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사회적 정책의 변화가 광고내용에 미치는 영향에 관한 연구 :텔레비전 광고속의 여성성과 남성성 정기현 pp.45-71

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한국디지털TV방송의 광고효과와 활성화 방안에 관한 연구 안종배 pp.73-95

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한국과 중국 대학생의 소비가치 비교연구 김병희 ;Shin, Yun Zhe ;한상필 pp.97-116

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구한말 '세창양행' 광고의 경제·문화사적 의미 김봉철 pp.117-135

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방송광고 운영제도 개선을 위한 총량제와 중간광고의 활용 김상훈 ;박현수 pp.137-158

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브랜드 커뮤니티 활동, 왜 하는가 성영신 ;임성호 pp.159-175

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광고유형과 오디언스 특성이 공익광고의 효과에 미치는 영향 박유식 ;경종수 pp.177-200

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원산지와 제품특성이 구매의도에 미치는 상호작용 효과 황병일 ;김범종 pp.201-221

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검색엔진 웹사이트에서 상호작용성이 소비자의 사이트에 대한 관여도와 태도, 사이트 재방문 의도 등에 미치는 영향 이주현 ;최영균 pp.223-247

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주창광고의 기업PR 효과 :1997년 기아사태를 중심으로 강승구 pp.249-270

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Internet 3D Interface의 원형모델 개발에 관한 연구 이혜원 pp.271-282

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체험 수단으로서의 광고 크리에이티브 개발 및 효과에 관한 연구 이영희 ;박경란 pp.283-300

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성적 소구 광고표현의 의미작용에 관한 연구 :성적 소구 시각이미지의 사례분석을 중심으로 박영원 pp.301-319

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인쇄광고의 시각적 은유에 대한 실험 연구 최윤식 pp.321-348

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Brand Naming in Korean :A Linguistic Approach 노전표 ;서진희 pp.349-362

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중국소비자의 심리특징 董立津 pp.363-389

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개혁, 개방 하에서의 중국의 광고교육 Chen, Zhuangzhuang pp.391-399

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참고문헌 (87건) : 자료제공( 네이버학술정보 )

참고문헌 목록에 대한 테이블로 번호, 참고문헌, 국회도서관 소장유무로 구성되어 있습니다.
번호 참고문헌 국회도서관 소장유무
1 (2000). Interactivity and structured issue comparisons on the political web: an experimental study of the 2000 New Hampshire presidential primary, paper read at International Communication Association, June 1-5, at Acapulco, MX. 미소장
2 The effect of sampling error on convergence, improper solutions, and goodness-of-fit indices for maximum likelihood confirmatory factor analysis 네이버 미소장
3 (1990). A Iramework for conceptualizing and measuring the involvement construct. Journal of Advertising, 19(4) 27-40. 미소장
4 (1984), "Conceptualization and Operationalization of Involvement," Advances in Consumer Research, 11 (February), 203-209. 미소장
5 On the evaluation of structural equation models 네이버 미소장
6 Self-efficacy: toward a unifying theory of behavioral change. 네이버 미소장
7 (1983). Operationalizing Involvement as Depth and Quality of Cognitive Response, in Advances in Consumer Research,10(1),309-313. 미소장
8 The Communication Effects of Controversial Sexual Content in Television Programs and Commercials 네이버 미소장
9 1960, Conflict, Arousal and Curiosity, New York: McGraw Hill. 미소장
10 Attitude toward the Ad and Brand Choice 네이버 미소장
11 (1981). An exploration into the scaling of consumers' involvement with a product class, Advances in Consumer Research, 8, 61-65. 미소장
12 (1989), Structural Equations with Latent Variables, New York: Wiley. 미소장
13 Overall fit in covariance structure models: Two types of sample size effects. 네이버 미소장
14 Product Involvement and Pertinent Advertising Appeals 네이버 미소장
15 The Use of Banner Advertisements with Pull-Down Menus 네이버 미소장
16 Antecedents and Consequences of Attitude Toward the Ad: A Meta-Analysis 네이버 미소장
17 The Role of Involvement in Attention and Comprehension Processes 네이버 미소장
18 Heuristic versus systematic information processing and the use of source versus message cues in persuasion. 네이버 미소장
19 (1998). Modeling the clickstream: Implications for web-based advertising efforts. Unpublished manuscript. Retrieved June 3, 2002, from http://ecommerce.vanderbilt.edu/research/papers/pdf/manuscripts/Clickstream-pdf.pdf 미소장
20 (1990). Ad affect, brand attitude, and choice: The moderating roles of delay and involvement. In E. Goldberg, G. Gorn, & R. W. Pollay (Eds.), Advances in Consumer Research: Vol. 17 (pp.619-620). Provo, UT: Association for Consumer Research. 미소장
21 Communication as the Head Shrinker (Psychiatrist) for Community Development in Rural Africa 네이버 미소장
22 Attitude toward the Site 네이버 미소장
23 How Advertising Works on the WWW: Modified Elaboration Likelihood Model 네이버 미소장
24 Copytesting of Advertising on the WWW: Clicking Motivation Profile 네이버 미소장
25 "Interactivity as Measure of Advertising Effectiveness: Antecedents and Consequences of Interactivity in Web Advertising," in Marilyn S. Roberts, eds., Proceedings of the 1999 Conference of the American Academy of Advertising, Gainesville, FL, 1999, pp. 162-179. 미소장
26 Cialdini, R. B., & Petty, R. E. (1981). Anticipatory opinion effects. In R. E. Petty, T. M. Omstrom, & T. C. Brock (Eds.), Cognitive responses in persuasion (pp.217-235). Hillsdale, NJ: Lawrence Erlbaum Associates. 미소장
27 The effect of emotion on cue utilization and the organization of behavior. 네이버 미소장
28 Identification and validation of the components of the person-object relationship 네이버 미소장
29 (1982). Attention and arousal: Cognition and performance. Berlin, Germany: Springer. 미소장
30 (1986). How do attitudes guide behavior? In Sorrentino, R. M., & Higgins, E. T. (Eds), The Handbook of Motivation and Cognition: Foundations of Social Behavior (pp. 204-243). New York: Guilford. 미소장
31 (1983). Does Attitude toward the Ad Affect Brand Attitude under a Brand Evaluation Set? Journal of Marketing Research, 22(2), 192-198. 미소장
32 Gardner, M. P., Mitchell, A. A., & Russo, J. E. (1978). Chronometric analysis: Introduction and an application to low involvement perception of advertisements. In H. K. Hunt (Ed.), Advances in Consumer Research: Vol. 5 (pp.581-589). Ann Arbor, MI: Association for Consumer Research. 미소장
33 Attitude-toward-the-Ad: Links to Humor and to Advertising Effectiveness 네이버 미소장
34 Influence of Involvement, Commitment and Familiarity on Brand Beliefs and Attitudes of Viewers Exposed to Alternative Ad Claim Strategies 네이버 미소장
35 Self-Efficacy: A Theoretical Analysis of Its Determinants and Malleability 네이버 미소장
36 Audience Involvement in Advertising: Four Levels 네이버 미소장
37 (1986). Perspectives for the development of research on media systems, Unpublished doctoral dissertation, Michigan State University. 미소장
38 (1989). Implications of interactivity forcommunication research. In Media Use in the Information Age: Emerging Patterns of Adoption and Consumer Use, Jerry Salvaggio and Jennings Bryant, (Eds.), Lawrence Erlbaum Associates, 217-235. 미소장
39 Marketing in Hypermedia Computer-Mediated Environments: Conceptual Foundations 네이버 미소장
40 "Commercial Senarios for the Web :Opportunities and Challenges", Journal of Computer-Mediated Communications,1995. pp. 1-20. 미소장
41 The Mediating Role of Attitude toward the Ad: Some Additional Evidence 네이버 미소장
42 (1995). Evaluation model fit. In R. H. Hoyle(EcL), Structural equation modeling, concepts, issues, and application. California Sage, Newbury Park. 미소장
43 Effects of involvement on persuasion: A meta-analysis. 네이버 미소장
44 (1971). How program environment affects TV commercials. Journal of Advertising Research, 11(1), 33-38. 미소장
45 (1999). The effects of advertising message involvement on brand attitude accessibility. Journal of Economic Psychology, 20, 41-51. 미소장
46 The Impact of Television Advertising: Learning Without Involvement 네이버 미소장
47 (1967). The measurement of advertising involvement. Public Opinion Quarterly, 30 (Winter), 583-596. 미소장
48 (1992). Impacts of interactivity from computer-mediated communication in an organizational setting: A study of electronic mail. Unpublished doctoral dissertation, Michigan State University. 미소장
49 Toward a Better Understanding of the Role of Advertising Message Involvement in Ad Processing 네이버 미소장
50 (2002). The blame game: The moderating role of attribution between self-efficacy and performance on attitude toward Internet sites [Abstract]. Proceedings of the Conference of the American Academy of Advertising, 98. 미소장
51 Audience Involvement Effects on the Information Processing of Umbrella Print Advertisements 네이버 미소장
52 Cognitive Impact of Banner Ad Characteristics: An Experimental Study. 네이버 미소장
53 Enhancing and Measuring Consumers' Motivation, Opportunity, and Ability to Process Brand Information from Ads 네이버 미소장
54 The Role of Attitude toward the Ad as a Mediator of Advertising Effectiveness: A Test of Competing Explanations 네이버 미소장
55 Perception of animacy from the motion of a single object. 네이버 미소장
56 (2000) Interactivity- A New Approach, paper read at Association for Education in Journalism and Mass Communication, at Phoenix, AZ. 미소장
57 (1975) Mind and emotion, New York : John Wiley & Sons. 미소장
58 On the Formation and Relationship of Ad and Brand Attitudes: An Experimental and Causal Analysis 네이버 미소장
59 (1981). The Dimensions of Advertising Involvement. In Monroe, K. B.(Ed.), Advances in Consumer Research, 8 (pp. 25∼30). Ann Arbor, MI: Associations for Consumer Research. 미소장
60 (1981). The Dimensions of Advertising Involvement. In Monroe, K. B.(Ed.), Advances in Consumer Research, 8 (pp. 25∼30). Ann Arbor, MI: Associations for Consumer Research. 미소장
61 (1998). Hitting the agenda reset button for the internet: The problem of matching research with development. Paper presented at the International Communication Association Conference, Jerusalem, Israel. 미소장
62 Why Communication Researchers Should Study the Internet: A Dialogue 네이버 미소장
63 (200). Measuring the Customer Experience in Online Environments: A Structural Modeling Approach. Marketing Science, 19(1), 22-42. 미소장
64 Effects of the Content Provider's Perceived Credibility and Identity on Ad Processing in Computer-Mediated Environments 네이버 미소장
65 Customer delight: Foundations, findings, and managerial insight 네이버 미소장
66 Consumer Responses to Advertising: The Effects of Ad Content, Emotions, and Attitude toward the Ad on Viewing Time 네이버 미소장
67 (1996). Consumer Behavior and Marketing Strategy (5th ed.) Homewood. IL. Irwin McGraw-Hill, 미소장
68 Issue involvement can increase or decrease persuasion by enhancing message-relevant cognitive responses. 네이버 미소장
69 (1980),"Effects of Issue Involvement on Attitudes in an Advertising Context," in Proceedings of the Division 23 Program, eds. Gerald G. Gorn and marvin E. Goldberg, Montreal: American Psychological Association. 미소장
70 (1981). Issue involvement as a moderator of the effects on attitude of advertising content and context. Advances in Consumer Research, 8(1), 20~24. 미소장
71 Central and Peripheral Routes to Advertising Effectiveness: The Moderating Role of Involvement 네이버 미소장
72 Communication and persuasion: central and peripheral routes to attitude change. New York: Springer, 1986. 미소장
73 Role of Goal Orientation, Ability, Need for Achievement, and Locus of Control in the Self-Efficacy and Goal-Setting Process 네이버 미소장
74 "Interactivity: From New Media to Communication," in Advancing Communication Science: Merging Mass and Interpersonal Processes, R.P. Hawkins, J.M. Wiemann, and S. Pingree, eds., Newbury Park, CA: Sage, 1988. 미소장
75 (1996). The media equation: How people treat computers, television, and new media like real people and places. New York: Cambridge University press. 미소장
76 After the New Wears off: The Temporal Context of Product Involvement 네이버 미소장
77 A beginner's guide to structural equation modeling. Mahwah, New Jersey: Lawrence Erlbaum Associates Publishers. 1996. 미소장
78 Response to commercials as a function of program context. 네이버 미소장
79 "Maintaining a Customer Focus in an Interactive Age: The Seven I's to Success," in Edward Forrest and Richard Mizerski(Eds), Interactive Marketing: The Present Future, NTC Publishing Group, Chicago: NTC Business Books for the American Marketing Association, 1996, pp.163-187. 미소장
80 Defining Virtual Reality: Dimensions Determining Telepresence. 네이버 미소장
81 Program Involvement: Are Moderate Levels Best for Ad Memory and Attitude toward the Ad? 네이버 미소장
82 Research Methods and the New Media(NY:Free Press, 1988). 미소장
83 “Perceived Interactivity and Attitude toward Web-site, In Proceedings of the American Academy of Advertising, M.S. Roberts, eds. Ainesville, FL : University of Florida, (1999),pp.254- 262. 미소장
84 The relation of strength of stimulus to rapidity of habit-formation 네이버 미소장
85 Taylor-based nonlocal theory of plasticity 네이버 미소장
86 Measuring the Involvement Construct 네이버 미소장
87 The Personal Involvement Inventory: Reduction, Revision, and Application to Advertising 네이버 미소장