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표제지

목차

1. 서론 6

1.1. 연구목적 6

1.2. 연구배경 8

1.3. 연구방법 12

1.4. 연구구성 13

II. 볼리비아 코카 재배 지역 개요 15

2.1. 라파스 주(州, el Departamento de la Paz)의 융가스(Los Yungas) 15

2.2. 코차밤바 주(州, el Departamento de Cochabamba)의 차파레(El Chapare) 17

III. 차파레 코카 재배 지역의 형성 19

3.1. 과두제 시기 이주민의 유입 20

3.2. 볼리비아 혁명과 농민조직의 출현 23

3.3. 차파레 지역의 코카 재배 농민 구성 27

IV. 차파레 지역 코카 재배 농민운동의 변천 과정 30

4.1. 형성기(1971-1986): 생존권 투쟁 30

4.1.1. 군부-농민 협정(PMC)과 볼리비아 원주민들의 저항 31

4.1.2. 반마약정책과 코카 재배 권리 투쟁 32

4.1.3. 코차밤바 열대지역 농민조합의 설립과 발전 34

4.2. 전환기(1987-1999): 사회정치적 요구 확대 37

4.2.1. 농민운동의 분기점: 파로타니와 비야 투나리 학살 37

4.2.2. 볼리비아 원주민 운동의 정치세력화 47

4.2.3. 마약과의 전쟁과 코카 재배 농민들의 저항 49

4.3. 심화기(2000-2005): 민족주의 운동 53

4.3.1. 민중시위의 확산: 물 전쟁과 가스 전쟁 53

4.3.2. 지역투쟁의 성과 56

4.3.3. 사회주의 운동당(MAS) 집권 58

V. 결론 61

참고문헌 63

Abstract 68

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The purpose of this paper is to examine the dynamics of the growth and development of the Coca Farmars’ Movement by examining on the development process and changing character of the movement that emerged in the Chapare region of Bolivia. Existing studies have focused on the growth and development of the organization of the peasant movement, or have explained the process of the peasant movement in the period of the regime. However, the Chapare Farmers' Movement campaigned against the anti-drug policies of the United States, which began in the early 1970s, and against the policies of the military regime for the eradication of the cultivation of coca. Around 1987, it turned into a socio-political struggle that criticized Bolivian colonial governance. From the 2000s, this movement began to changed the nationalist movement that has been intensified by the proliferation of popular demonstrations. Finally, they played a decisive role in the administration of the Movement for Socialism(MAS) in 2005. As a result, the Coca Farmers' Movement developed from a local-level struggle demanding a simple economic right to a political social movement to criticize an unequal social system that excludes indigenous peoples. In other words, they grew out of the limitations of the local and class movements as political and social subjects that discuss the general problems of Bolivian society.