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표제지
목차
I. 서론 8
1. 문제의 제기 8
2. 연구의 목적 13
3. 연구의 구성 및 연구방법 14
1) 연구의 구성 14
2) 연구방법 16
II. 이론적 배경 17
1. 시니어의 이해 17
1) 시니어소비자의 개념 17
2) 시니어소비자의 소비행동 특성 22
2. 건강식과 건강메뉴 24
1) 건강식 및 건강메뉴의 개념 24
2) 건강식 추구성향과 건강메뉴 현황 31
3) 건강메뉴 및 레스토랑 선택에 대한 선행연구 35
3. 메뉴선택속성 39
1) 메뉴의 개념정의 39
2) 선택속성 40
3) 메뉴선택속성에 대한 선행연구 41
4. 지각된 가치이론 45
1) 지각된 가치의 정의 45
2) 가치지각의 측정방법 47
3) 지각된 가치에 대한 선행연구 49
5. 행동 의도에 대한 이론 52
1) 만족도의 개념 53
2) 충성도 57
III. 연구방법 60
1. 변수의 선정 및 조작적 정의 60
1) 메뉴선택속성 60
2) 지각된 가치 62
3) 행동의도(만족도, 충성도) 62
2. 연구모형 및 가설 63
1) 연구모형 63
2) 연구가설의 설정 64
3. 측정 도구 및 설문지 구성 67
4. 자료 수집 및 분석방법 69
1) 표본의 선정 및 자료수집 방법 69
2) 분석방법 69
IV. 실증분석 70
1. 인구통계학 및 일반적인 특성 70
2. 확인적 요인분석 73
1) 건강메뉴선택에 대한 확인적 요인분석 74
2) 지각된 가치와 행동의도에 따른 확인적 요인분석 77
3) 상관관계 분석 79
4) 구조방정식 모델 분석 80
4. 추가분석(분산분석) 86
1) 학력과 요인 간의 분산분석 결과 86
2) 수입원과 요인간의 분산분석 87
3) 외식횟수와 요인간의 분산분석 89
V. 요약 및 결론 91
1. 연구결과 요약 91
2. 결론 및 시사점 96
참고문헌 101
Abstract 118
부록 121
〈표 II-1〉 시니어의 연령기준 21
〈표 II-2〉 웰빙식품의 분류 25
〈표 II-3〉 건강메뉴의 정의 27
〈표 II-4〉 메뉴의 개념정의 40
〈표 II-5〉 지각된 가치의 정의 47
〈표 II-6〉 가치차원의 분류 48
〈표 II-7〉 지각된 가치의 측정 차원에 대한 선행연구 52
〈표 II-8〉 소비자 만족개념에 대한 선행연구 55
〈표 II-9〉 고객충성도에 대한 개념 59
〈표 III-1〉 설문지 구성 68
〈표 IV-1〉 조사대상자의 인구통계학적 특성 72
〈표 IV-2〉 건강메뉴선택속성에 대한 확인적 요인분석 76
〈표 IV-3〉 지각된 가치, 만족, 충성도에 대한 확인적 요인분석 78
〈표 IV-4〉 요인간의 상관관계분석 80
〈표 IV-5〉 구조방정식 모형분석 82
〈표 IV-6〉 학력과 요인간의 분산분석 87
〈표 IV-7〉 수입원과 요인간의 분산분석 88
〈표 IV-8〉 외식횟수와 요인간의 분산분석 90
〈그림 I-1〉 장래인구추계에 따른 노인인구비율 8
〈그림 I-2〉 추계 노령화지수 9
〈그림 I-3〉 연구의 진행과정 15
〈그림 II-1〉 가구 외식 빈도 29
〈그림 II-2〉 친환경식품 구입 만족도 32
〈그림 II-3〉 기능성 식품의 소비현황 32
〈그림 II-4〉 가구 외식 시 고려기준 44
〈그림 III-1〉 연구모형 63
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Aging population is one of the biggest concerns in today's society. Medical developments and economic growth have extended a life expectancy, but decreasing birth rate has become a driving force of accelerating aging society. Unlike previous generations, increasing rate of baby-boomers who are facing retirements sustain their earnings through various economic activities instead of depending on social security system or family support. Consequently, expenditures on food-services are rising as there are more seniors who are financially stable and interested in raising quality of their lifestyle and health.
Food-service consumption behavior of senior consumers have been widely studied so far, whereas a study of healthy menu consumption behavior has been rarely done. Therefore, this study aims to help food-service business establishing effective management and marketing strategy.
Therefore, this study will look into the relationship between satisfaction and loyalty derived from factors which affects senior consumers when they choose menu.
To accomplish the purpose of this study, literature review and empirical studies through questionnaires are used. First, domestic and foreign scholars' master and doctoral theses, journals, and articles from newspaper and internet were referred. Questionnaires were taken between February and March 2017 based on population over 55 who lives in Daejeon and Busan and has an experience in choosing healthy menu at restaurant. Collected data were analyzed using statistical software SPSS 23.0 and AMOS 21.0, and methods are confirmatory factor analysis(CFA), correlation analysis, structural equation modeling(SEM), and variance analysis.
Demographic positive statement showed that 303 were women (64.7%), 165 were men (35.5%) and by age categories, 271 were age between 55 and 59(57.9%), 122 were between 60 and 65(26.1%), and 75 were over 66(16%), showing majority group was below age 65.
Education level distribution showed that majority group of 172 were university graduates (36.8%), and majority level of monthly average expenditure on restaurant was 210,000 ~ 400,000 KRW. Majority groups ate out twice-a-month and 6-times-a-month (21.8%), and the 249 samples responded that the major income source was full-time job (including self-employed) (53.2%), which implies that they are actively consuming as well.
Followings are implications from hypothesis analysis of this study.
First, in the relationship of menu choosing attribution and functional value (taste, quality, freshness of food), functional value has the most impact to customers after purchase. Therefore, marketing needs to be focused towards functional value instead of sentimental (service, ambience, price) or social value (brand, popularity, image).
Second, in the relationship between the cognitive value and satisfaction of senior consumers, functional value, sentimental value, or social value all affect satisfactions. Senior consumers are satisfied when they feel a value while choosing menu. This implies that marketing and menu developments should be focused on value creation instead of pricing strategy.
Third, one of the traits of senior consumers is that they are likely to become a loyal customer once they are satisfied from a purchasing experience. But they would be greatly dissatisfied when a purchasing experience does not meet their expectation. Therefore, marketing strategy which could turn a dissatisfaction into a positive behavioral intention is needed.
Lastly, result from cross tabulation of characteristics of senior consumers shows that the higher the education level is, the higher the financial independence is, and the more frequent the eating out is, they value the quality of food, and more interested in healthy menu options, and will display high loyalty when satisfied from an experience.
Food-service business managements need to pay attention to the fact that in real life, senior consumers value menu quality such as taste, appropriate portion size, and fragrance of food, and ambience, and quality service, even though senior consumers responded that they prefer healthy-eating options.
In the competitive and diversifying food-service industry, I believe that this study would be able to help establishing effective marketing and management strategy that targets senior consumers who value their well-being.
원문구축 및 2018년 이후 자료는 524호에서 직접 열람하십시요.
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