본문바로가기

자료 카테고리

전체 1
도서자료 0
학위논문 1
연속간행물·학술기사 0
멀티미디어 0
동영상 0
국회자료 0
특화자료 0

도서 앰블럼

전체 (0)
일반도서 (0)
E-BOOK (0)
고서 (0)
세미나자료 (0)
웹자료 (0)
전체 (1)
학위논문 (1)
전체 (0)
국내기사 (0)
국외기사 (0)
학술지·잡지 (0)
신문 (0)
전자저널 (0)
전체 (0)
오디오자료 (0)
전자매체 (0)
마이크로폼자료 (0)
지도/기타자료 (0)
전체 (0)
동영상자료 (0)
전체 (0)
외국법률번역DB (0)
국회회의록 (0)
국회의안정보 (0)
전체 (0)
표·그림DB (0)
지식공유 (0)

도서 앰블럼

전체 1
국내공공정책정보
국외공공정책정보
국회자료
전체 ()
정부기관 ()
지방자치단체 ()
공공기관 ()
싱크탱크 ()
국제기구 ()
전체 ()
정부기관 ()
의회기관 ()
싱크탱크 ()
국제기구 ()
전체 ()
국회의원정책자료 ()
입법기관자료 ()

검색결과

검색결과 (전체 1건)

검색결과제한

열기
논문명/저자명
A comparative study on written corrective feedback in the Saudi university context : exploring diversities among non-native English speaking teachers = 사우디 대학에서의 쓰기 교정 피드백(written corrective feedback) 비교연구 : 비 영어원어민 교사의 다양성 측면에서 / Moayyad Dukhail S. Aldukhail 인기도
발행사항
서울 : 한국외국어대학교 대학원, 2017.8
청구기호
TM 420 -17-190
형태사항
viii, 78 p. ; 26 cm
자료실
전자자료
제어번호
KDMT1201749604
주기사항
학위논문(석사) -- 한국외국어대학교 대학원, Dept. of English Linguistics, 2017.8. 지도교수: Sookyung Cho
원문

목차보기더보기

Title Page

ABSTRACT

Contents

I. Introduction 12

II. Literature Review 17

A. Debate on the effectiveness of different feedback strategies 17

(1) Rejection of WCF 17

(2) Direct Feedback 18

(3) Indirect Feedback 19

B. Influence of the Teacher Factor on feedback practices 20

C. Comparative studies on teachers' perceptions and actual feedback practices 23

III. EFL Writing in the Saudi Educational Context 26

A. Saudi education in general 26

B. English education in Saudi Arabia 27

C. L2 English writing in Saudi universities 28

IV. Methodology 30

A. Participants 30

B. Data collection method 32

C. Data analysis 33

V. Results and Findings 37

A. Teachers' perceptions 37

(1) Existing error feedback practice 37

(2) Major principles for error selection 39

(3) Types of feedback techniques 41

(4) Variables that affect feedback techniques 44

(5) Post-feedback activities 46

(6) Teachers' perceptions of ideal feedback practices 48

B. Teachers' actual feedback 51

C. Comparison of the teacher's perceptions & actual feedback 61

(1) Comparison of feedback practices in teachers' perceptions and actual feedback 63

(2) Comparison of ideal feedback practices and actual feedback 64

VI. Discussion 71

A. Diversities existing among the Saudi and non-Saudi teachers 71

B. Discrepancies between teachers' perceptions and actual feedback 73

C. Teacher factor in the non-NEST context 74

VII. Conclusion 76

References 79

Appendix. Survey Questionnaire 83

국문초록 88

Table 1. Summary information of Saudi teachers 31

Table 2. Summary information of non-Saudi teachers 31

Table 3. Error types 34

Table 4. Teacher feedback technique categories 35

Table 5. Existing error feedback practice 37

Table 6. Major principles for error selection 40

Table 7. Types of feedback techniques 43

Table 8. Variables that affect feedback techniques 45

Table 9. Post-feedback activities 47

Table 10. Teachers' perception of ideal feedback practices 50

Table 11. Descriptive statistics of actual feedback by error types 51

Table 12. T test results of actual feedback by error types 52

Table 13. Descriptive statistics of actual feedback by feedback techniques 53

Table 14. T test results of actual feedback by feedback techniques 54

Figure 1. Existing error feedback practice 38

Figure 2. Major principles for error selection 40

Figure 3. Types of feedback techniques 43

Figure 4. Variables that affect feedback techniques 46

Figure 5. Post-feedback activities 48

Figure 6. Teachers' perception of ideal feedback practices 50

Figure 7. Excerpt of a non-Saudi teacher's actual feedback (ID 04) 56

Figure 8. Excerpt of a non-Saudi teacher's actual feedback (ID 32) 58

Figure 9. Excerpt of a Saudi teacher's actual feedback (ID 06) 59

Figure 10. Excerpt of a Saudi teacher's actual feedback (ID 35) 61

Figure 11. Excerpt of a Saudi teacher's actual feedback (ID 10) 66

Figure 12. Excerpt of a non-Saudi teacher's actual feedback (ID 27) 68

Figure 13. Excerpt of a non-Saudi teacher's actual feedback (ID 29) 69

초록보기 더보기

 본 논문은 사우디아라비아 소재 대학의 비 영어 원어민 교사들(non-Native English Speaking Teachers, non-NEST)의 쓰기 교정피드백 전략에 대한 인식과 실제 피드백 행태에서 나타나는 다양성에 관한 연구이다. 사우디 소재 대학 4곳에서 지역(local) 교사 집단인 사우디 국적 교사들과 사우디 외의 국적을 가진 아랍계 교사 집단의 설문조사를 통하여, 비 영어 원어민 교사의 내재적 특성이 교사들의 피드백에 대한 인식과 실제 피드백 행태에 미치는 영향을 규명하고자 하였다. 이를 통해 본 논문에서는 다음과 같은 연구문제에 대한 답을 제시하고자 한다. (i) 사우디 교사와 비 사우디 교사의 피드백에 대한 인식, (ii) 사우디 교사와 비 사우디 교사의 실제 피드백 행태에서 나타나는 차이, (iii) 사우디 교사와 비 사우디 교사의 피드백에 대한 인식과 실제 피드백 행태가 갖는 연관 관계와 사우디 교사와 비 사우디 교사가 보이는 인식과 행태의 불일치가 관찰된 경우, 두 교사 집단 간 차이점.

본 논문의 결과에 따르면, 교사들은 직접 피드백(direct feedback)과 마킹 코드(marking code) 사용에서 피드백에 대한 인식과 실제 행태 간 불일치가 있음을 알 수 있다. 피드백 행태에 있어서 사우디 교사와 비 사우디 교사 간의 미묘한 차이도 관찰되었다. 예를 들어, 비 사우디 교사는 사우디 교사에 비해 직접 피드백을 더 많이 사용하고 마킹 코드를 불규칙적이고 불분명한 방식으로 사용하였다. 이와 같은 특정 교사 인자는 Icy Lee (2008)의 연구에서 언급된 것과 유사하게, 비 사우디 교사들이 더 많은 수의 피드백과 보다 명확한 직접 피드백 기술을 사용해야 한다는 책임감에서 기인한 것으로 볼 수 있다.

사우디 소재 대학 비 영어 원어민 교사 집단이 갖는 피드백에 대한 인식과 실제 행태를 비교함으로써, 본 논문은 L2 교사와 사우디아라비아에서 활동하는 교사들에게 도움이 될 수 있다 하겠다. 쓰기 교정 피드백 행태의 개선과 교사들이 갖는 인식과 행태의 불일치를 명시하여 사우디 대학에서의 쓰기 교정 피드백 행태와 효과를 개선할 수 있는 시사점을 줄 수 있다. 또한 본 연구는 향후 대규모의 설문조사와 인터뷰 방법론을 적용한 비 영어 원어민 교사와 쓰기 교정피드백 연구에도 도움이 될 것으로 기대된다.

권호기사보기

권호기사 목록 테이블로 기사명, 저자명, 페이지, 원문, 기사목차 순으로 되어있습니다.
기사명 저자명 페이지 원문 기사목차
연속간행물 팝업 열기 연속간행물 팝업 열기