생몰정보
소속
직위
직업
활동분야
주기
서지
국회도서관 서비스 이용에 대한 안내를 해드립니다.
검색결과 (전체 1건)
원문 있는 자료 (1) 열기
원문 아이콘이 없는 경우 국회도서관 방문 시 책자로 이용 가능
목차보기더보기
Title Page
ABSTRACT
Contents
I. Introduction 12
II. Literature Review 17
A. Debate on the effectiveness of different feedback strategies 17
(1) Rejection of WCF 17
(2) Direct Feedback 18
(3) Indirect Feedback 19
B. Influence of the Teacher Factor on feedback practices 20
C. Comparative studies on teachers' perceptions and actual feedback practices 23
III. EFL Writing in the Saudi Educational Context 26
A. Saudi education in general 26
B. English education in Saudi Arabia 27
C. L2 English writing in Saudi universities 28
IV. Methodology 30
A. Participants 30
B. Data collection method 32
C. Data analysis 33
V. Results and Findings 37
A. Teachers' perceptions 37
(1) Existing error feedback practice 37
(2) Major principles for error selection 39
(3) Types of feedback techniques 41
(4) Variables that affect feedback techniques 44
(5) Post-feedback activities 46
(6) Teachers' perceptions of ideal feedback practices 48
B. Teachers' actual feedback 51
C. Comparison of the teacher's perceptions & actual feedback 61
(1) Comparison of feedback practices in teachers' perceptions and actual feedback 63
(2) Comparison of ideal feedback practices and actual feedback 64
VI. Discussion 71
A. Diversities existing among the Saudi and non-Saudi teachers 71
B. Discrepancies between teachers' perceptions and actual feedback 73
C. Teacher factor in the non-NEST context 74
VII. Conclusion 76
References 79
Appendix. Survey Questionnaire 83
국문초록 88
Table 1. Summary information of Saudi teachers 31
Table 2. Summary information of non-Saudi teachers 31
Table 3. Error types 34
Table 4. Teacher feedback technique categories 35
Table 5. Existing error feedback practice 37
Table 6. Major principles for error selection 40
Table 7. Types of feedback techniques 43
Table 8. Variables that affect feedback techniques 45
Table 9. Post-feedback activities 47
Table 10. Teachers' perception of ideal feedback practices 50
Table 11. Descriptive statistics of actual feedback by error types 51
Table 12. T test results of actual feedback by error types 52
Table 13. Descriptive statistics of actual feedback by feedback techniques 53
Table 14. T test results of actual feedback by feedback techniques 54
Figure 1. Existing error feedback practice 38
Figure 2. Major principles for error selection 40
Figure 3. Types of feedback techniques 43
Figure 4. Variables that affect feedback techniques 46
Figure 5. Post-feedback activities 48
Figure 6. Teachers' perception of ideal feedback practices 50
Figure 7. Excerpt of a non-Saudi teacher's actual feedback (ID 04) 56
Figure 8. Excerpt of a non-Saudi teacher's actual feedback (ID 32) 58
Figure 9. Excerpt of a Saudi teacher's actual feedback (ID 06) 59
Figure 10. Excerpt of a Saudi teacher's actual feedback (ID 35) 61
Figure 11. Excerpt of a Saudi teacher's actual feedback (ID 10) 66
Figure 12. Excerpt of a non-Saudi teacher's actual feedback (ID 27) 68
Figure 13. Excerpt of a non-Saudi teacher's actual feedback (ID 29) 69
초록보기 더보기
본 논문은 사우디아라비아 소재 대학의 비 영어 원어민 교사들(non-Native English Speaking Teachers, non-NEST)의 쓰기 교정피드백 전략에 대한 인식과 실제 피드백 행태에서 나타나는 다양성에 관한 연구이다. 사우디 소재 대학 4곳에서 지역(local) 교사 집단인 사우디 국적 교사들과 사우디 외의 국적을 가진 아랍계 교사 집단의 설문조사를 통하여, 비 영어 원어민 교사의 내재적 특성이 교사들의 피드백에 대한 인식과 실제 피드백 행태에 미치는 영향을 규명하고자 하였다. 이를 통해 본 논문에서는 다음과 같은 연구문제에 대한 답을 제시하고자 한다. (i) 사우디 교사와 비 사우디 교사의 피드백에 대한 인식, (ii) 사우디 교사와 비 사우디 교사의 실제 피드백 행태에서 나타나는 차이, (iii) 사우디 교사와 비 사우디 교사의 피드백에 대한 인식과 실제 피드백 행태가 갖는 연관 관계와 사우디 교사와 비 사우디 교사가 보이는 인식과 행태의 불일치가 관찰된 경우, 두 교사 집단 간 차이점.
본 논문의 결과에 따르면, 교사들은 직접 피드백(direct feedback)과 마킹 코드(marking code) 사용에서 피드백에 대한 인식과 실제 행태 간 불일치가 있음을 알 수 있다. 피드백 행태에 있어서 사우디 교사와 비 사우디 교사 간의 미묘한 차이도 관찰되었다. 예를 들어, 비 사우디 교사는 사우디 교사에 비해 직접 피드백을 더 많이 사용하고 마킹 코드를 불규칙적이고 불분명한 방식으로 사용하였다. 이와 같은 특정 교사 인자는 Icy Lee (2008)의 연구에서 언급된 것과 유사하게, 비 사우디 교사들이 더 많은 수의 피드백과 보다 명확한 직접 피드백 기술을 사용해야 한다는 책임감에서 기인한 것으로 볼 수 있다.
사우디 소재 대학 비 영어 원어민 교사 집단이 갖는 피드백에 대한 인식과 실제 행태를 비교함으로써, 본 논문은 L2 교사와 사우디아라비아에서 활동하는 교사들에게 도움이 될 수 있다 하겠다. 쓰기 교정 피드백 행태의 개선과 교사들이 갖는 인식과 행태의 불일치를 명시하여 사우디 대학에서의 쓰기 교정 피드백 행태와 효과를 개선할 수 있는 시사점을 줄 수 있다. 또한 본 연구는 향후 대규모의 설문조사와 인터뷰 방법론을 적용한 비 영어 원어민 교사와 쓰기 교정피드백 연구에도 도움이 될 것으로 기대된다.
원문구축 및 2018년 이후 자료는 524호에서 직접 열람하십시요.
도서위치안내: / 서가번호:
우편복사 목록담기를 완료하였습니다.
* 표시는 필수사항 입니다.
* 주의: 국회도서관 이용자 모두에게 공유서재로 서비스 됩니다.
저장 되었습니다.
로그인을 하시려면 아이디와 비밀번호를 입력해주세요. 모바일 간편 열람증으로 입실한 경우 회원가입을 해야합니다.
공용 PC이므로 한번 더 로그인 해 주시기 바랍니다.
아이디 또는 비밀번호를 확인해주세요