권호기사보기
기사명 | 저자명 | 페이지 | 원문 | 기사목차 |
---|
대표형(전거형, Authority) | 생물정보 | 이형(異形, Variant) | 소속 | 직위 | 직업 | 활동분야 | 주기 | 서지 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
연구/단체명을 입력해주세요. |
|
|
|
|
|
* 주제를 선택하시면 검색 상세로 이동합니다.
표제지
목차
I. 서론 8
1.1. 연구의 필요성 및 목적 8
1.2. 연구 방법 및 절차 10
1.3. 연구의 제한점 11
II. 이론적 배경 12
2.1. 외국어 학습에서 듣기의 중요성 12
2.2. 동사의 중요성 16
2.3. 영어노래와 영어교육 17
2.3.1. 교육적 자료로서의 애니메이션 OST 17
2.3.2. 애니메이션 OST 선정기준 19
2.4. 선행 연구 22
III. 연구방법 24
3.1. 연구대상 24
3.2. 선정된 애니메이션 OST 24
3.3. 실험 절차 26
3.4. 수업 방법 27
IV. 실험 결과 및 분석 36
4.1. 사전 설문평가 및 결과 분석 36
4.2. 사후 설문평가 및 결과 분석 41
4.3. 사전 사후 듣기평가 및 결과 분석 45
V. 결론 47
참고문헌 49
ABSTRACT 52
부록 54
〈부록1〉 사전 설문조사 54
〈부록2〉 사후 설문조사 56
〈그림 1〉 학습자료 〈빈칸 채우기〉 32
〈그림 2〉 학습자료 〈Word Puzzle〉 33
〈그림 3〉 영어노래 가사 학습자료 34
〈그림 4〉 영어과목에 관한 선호도 36
〈그림 5〉 자신이 가장 잘한다고 느끼는 부분 37
〈그림 6〉 하루 평균 영어공부시간 38
〈그림 7〉 선호하는 수업방식 39
〈그림 8〉 애니메이션 OST의 수업활용 40
〈그림 9〉 선호하는 애니메이션의 주제 41
〈그림 10〉 영어수업 시간 흥미도 42
〈그림 11〉 영어 듣기능력 향상 정도 42
〈그림 12〉 동사 중심의 듣기활동 43
〈그림 13〉 애니메이션 OST 수준의 적절성 44
〈그림 14〉 영어에 대한 자신감 44
The aim of this study is to design English Listening Instruction focused on verb using Animation OST in order to promote English listening ability and engage learner's interest. A verb plays an important role in sentence so this study used cloze-test. Cloze test is a method of teaching of listening which let learners fill a blank.
The students participated in this research were the 6th grade elementary school students in Youngtong-gu, Kyunggido.
This research has been conducted for total 25 students in 6th grade. They had 8 classes, each of which was a forty-minute class, twice a week, over a period of 4 weeks. 4 songs were used as a material, which is from the animation' Frozen'. The students attended two classes to master one song.
Before and after the experiment, I examined their interest on English listening and English class. Also, I examined their English listening ability through a pre- and post-test.
To help students understand, this study has used sentence ordering activity, word puzzle. Also whenever a song was finished, a cloze test for the song was conducted.
It showed the results of this study are as follows.
First, the learners who were given listening lessons through English Animation OST showed more interest toward English.
Second, the students who were given listening lessons with English Animation OST showed improvement on English ability. The average of the post-test was higher than that of the pre-test.
Third, listening discipline which is cloze test focusing on verb can be helpful to develop listening ability.
From the results of the above, English study using English Animation OST can improve learner's listening skill to learn English.*표시는 필수 입력사항입니다.
전화번호 |
---|
기사명 | 저자명 | 페이지 | 원문 | 기사목차 |
---|
번호 | 발행일자 | 권호명 | 제본정보 | 자료실 | 원문 | 신청 페이지 |
---|
도서위치안내: / 서가번호:
우편복사 목록담기를 완료하였습니다.
*표시는 필수 입력사항입니다.
저장 되었습니다.