생몰정보
소속
직위
직업
활동분야
주기
서지
국회도서관 서비스 이용에 대한 안내를 해드립니다.
검색결과 (전체 1건)
원문 있는 자료 (1) 열기
원문 아이콘이 없는 경우 국회도서관 방문 시 책자로 이용 가능
목차보기더보기
표제지
목차
I. 서론 8
1.1. 연구의 필요성 및 목적 8
1.2. 연구 방법 및 절차 10
1.3. 연구의 제한점 11
II. 이론적 배경 12
2.1. 외국어 학습에서 듣기의 중요성 12
2.2. 동사의 중요성 16
2.3. 영어노래와 영어교육 17
2.3.1. 교육적 자료로서의 애니메이션 OST 17
2.3.2. 애니메이션 OST 선정기준 19
2.4. 선행 연구 22
III. 연구방법 24
3.1. 연구대상 24
3.2. 선정된 애니메이션 OST 24
3.3. 실험 절차 26
3.4. 수업 방법 27
IV. 실험 결과 및 분석 36
4.1. 사전 설문평가 및 결과 분석 36
4.2. 사후 설문평가 및 결과 분석 41
4.3. 사전 사후 듣기평가 및 결과 분석 45
V. 결론 47
참고문헌 49
ABSTRACT 52
부록 54
〈부록1〉 사전 설문조사 54
〈부록2〉 사후 설문조사 56
〈표 1〉 선정된 애니메이션 OST 내용과 장면 25
〈표 2〉 애니메이션 OST 수업 모형 28
〈표 3〉 3, 4차시 수업 계획안 30
〈표 4〉 학습자료 〈문장 순서 맞추기〉 31
〈표 5〉 어휘목록 35
〈표 6〉 사전 사후 t-Test 결과 45
〈그림 1〉 학습자료 〈빈칸 채우기〉 32
〈그림 2〉 학습자료 〈Word Puzzle〉 33
〈그림 3〉 영어노래 가사 학습자료 34
〈그림 4〉 영어과목에 관한 선호도 36
〈그림 5〉 자신이 가장 잘한다고 느끼는 부분 37
〈그림 6〉 하루 평균 영어공부시간 38
〈그림 7〉 선호하는 수업방식 39
〈그림 8〉 애니메이션 OST의 수업활용 40
〈그림 9〉 선호하는 애니메이션의 주제 41
〈그림 10〉 영어수업 시간 흥미도 42
〈그림 11〉 영어 듣기능력 향상 정도 42
〈그림 12〉 동사 중심의 듣기활동 43
〈그림 13〉 애니메이션 OST 수준의 적절성 44
〈그림 14〉 영어에 대한 자신감 44
초록보기 더보기
The aim of this study is to design English Listening Instruction focused on verb using Animation OST in order to promote English listening ability and engage learner's interest. A verb plays an important role in sentence so this study used cloze-test. Cloze test is a method of teaching of listening which let learners fill a blank.
The students participated in this research were the 6th grade elementary school students in Youngtong-gu, Kyunggido.
This research has been conducted for total 25 students in 6th grade. They had 8 classes, each of which was a forty-minute class, twice a week, over a period of 4 weeks. 4 songs were used as a material, which is from the animation' Frozen'. The students attended two classes to master one song.
Before and after the experiment, I examined their interest on English listening and English class. Also, I examined their English listening ability through a pre- and post-test.
To help students understand, this study has used sentence ordering activity, word puzzle. Also whenever a song was finished, a cloze test for the song was conducted.
It showed the results of this study are as follows.
First, the learners who were given listening lessons through English Animation OST showed more interest toward English.
Second, the students who were given listening lessons with English Animation OST showed improvement on English ability. The average of the post-test was higher than that of the pre-test.
Third, listening discipline which is cloze test focusing on verb can be helpful to develop listening ability.
From the results of the above, English study using English Animation OST can improve learner's listening skill to learn English.
원문구축 및 2018년 이후 자료는 524호에서 직접 열람하십시요.
도서위치안내: / 서가번호:
우편복사 목록담기를 완료하였습니다.
* 표시는 필수사항 입니다.
* 주의: 국회도서관 이용자 모두에게 공유서재로 서비스 됩니다.
저장 되었습니다.
로그인을 하시려면 아이디와 비밀번호를 입력해주세요. 모바일 간편 열람증으로 입실한 경우 회원가입을 해야합니다.
공용 PC이므로 한번 더 로그인 해 주시기 바랍니다.
아이디 또는 비밀번호를 확인해주세요