본문바로가기

자료 카테고리

전체 1
도서자료 0
학위논문 1
연속간행물·학술기사 0
멀티미디어 0
동영상 0
국회자료 0
특화자료 0

도서 앰블럼

전체 (0)
일반도서 (0)
E-BOOK (0)
고서 (0)
세미나자료 (0)
웹자료 (0)
전체 (1)
학위논문 (1)
전체 (0)
국내기사 (0)
국외기사 (0)
학술지·잡지 (0)
신문 (0)
전자저널 (0)
전체 (0)
오디오자료 (0)
전자매체 (0)
마이크로폼자료 (0)
지도/기타자료 (0)
전체 (0)
동영상자료 (0)
전체 (0)
외국법률번역DB (0)
국회회의록 (0)
국회의안정보 (0)
전체 (0)
표·그림DB (0)
지식공유 (0)

도서 앰블럼

전체 1
국내공공정책정보
국외공공정책정보
국회자료
전체 ()
정부기관 ()
지방자치단체 ()
공공기관 ()
싱크탱크 ()
국제기구 ()
전체 ()
정부기관 ()
의회기관 ()
싱크탱크 ()
국제기구 ()
전체 ()
국회의원정책자료 ()
입법기관자료 ()

검색결과

검색결과 (전체 1건)

검색결과제한

열기
논문명/저자명
동사중심의 영어듣기능력향상 방안 연구 : 겨울왕국 OST를 중심으로 = A study on improving listening ability focusing on verbs : based on the Frozen OST / 박경미 인기도
발행사항
서울 : 국민대학교 교육대학원, 2017.2
청구기호
TM 420.7 -17-8
형태사항
iv, 50 p. ; 26 cm
자료실
전자자료
제어번호
KDMT1201704960
주기사항
학위논문(석사) -- 국민대학교 교육대학원, 영어교육전공, 2017.2. 지도교수: 서지영
원문

목차보기더보기

표제지

목차

I. 서론 8

1.1. 연구의 필요성 및 목적 8

1.2. 연구 방법 및 절차 10

1.3. 연구의 제한점 11

II. 이론적 배경 12

2.1. 외국어 학습에서 듣기의 중요성 12

2.2. 동사의 중요성 16

2.3. 영어노래와 영어교육 17

2.3.1. 교육적 자료로서의 애니메이션 OST 17

2.3.2. 애니메이션 OST 선정기준 19

2.4. 선행 연구 22

III. 연구방법 24

3.1. 연구대상 24

3.2. 선정된 애니메이션 OST 24

3.3. 실험 절차 26

3.4. 수업 방법 27

IV. 실험 결과 및 분석 36

4.1. 사전 설문평가 및 결과 분석 36

4.2. 사후 설문평가 및 결과 분석 41

4.3. 사전 사후 듣기평가 및 결과 분석 45

V. 결론 47

참고문헌 49

ABSTRACT 52

부록 54

〈부록1〉 사전 설문조사 54

〈부록2〉 사후 설문조사 56

〈표 1〉 선정된 애니메이션 OST 내용과 장면 25

〈표 2〉 애니메이션 OST 수업 모형 28

〈표 3〉 3, 4차시 수업 계획안 30

〈표 4〉 학습자료 〈문장 순서 맞추기〉 31

〈표 5〉 어휘목록 35

〈표 6〉 사전 사후 t-Test 결과 45

〈그림 1〉 학습자료 〈빈칸 채우기〉 32

〈그림 2〉 학습자료 〈Word Puzzle〉 33

〈그림 3〉 영어노래 가사 학습자료 34

〈그림 4〉 영어과목에 관한 선호도 36

〈그림 5〉 자신이 가장 잘한다고 느끼는 부분 37

〈그림 6〉 하루 평균 영어공부시간 38

〈그림 7〉 선호하는 수업방식 39

〈그림 8〉 애니메이션 OST의 수업활용 40

〈그림 9〉 선호하는 애니메이션의 주제 41

〈그림 10〉 영어수업 시간 흥미도 42

〈그림 11〉 영어 듣기능력 향상 정도 42

〈그림 12〉 동사 중심의 듣기활동 43

〈그림 13〉 애니메이션 OST 수준의 적절성 44

〈그림 14〉 영어에 대한 자신감 44

초록보기 더보기

 The aim of this study is to design English Listening Instruction focused on verb using Animation OST in order to promote English listening ability and engage learner's interest. A verb plays an important role in sentence so this study used cloze-test. Cloze test is a method of teaching of listening which let learners fill a blank.

The students participated in this research were the 6th grade elementary school students in Youngtong-gu, Kyunggido.

This research has been conducted for total 25 students in 6th grade. They had 8 classes, each of which was a forty-minute class, twice a week, over a period of 4 weeks. 4 songs were used as a material, which is from the animation' Frozen'. The students attended two classes to master one song.

Before and after the experiment, I examined their interest on English listening and English class. Also, I examined their English listening ability through a pre- and post-test.

To help students understand, this study has used sentence ordering activity, word puzzle. Also whenever a song was finished, a cloze test for the song was conducted.

It showed the results of this study are as follows.

First, the learners who were given listening lessons through English Animation OST showed more interest toward English.

Second, the students who were given listening lessons with English Animation OST showed improvement on English ability. The average of the post-test was higher than that of the pre-test.

Third, listening discipline which is cloze test focusing on verb can be helpful to develop listening ability.

From the results of the above, English study using English Animation OST can improve learner's listening skill to learn English.

권호기사보기

권호기사 목록 테이블로 기사명, 저자명, 페이지, 원문, 기사목차 순으로 되어있습니다.
기사명 저자명 페이지 원문 기사목차
연속간행물 팝업 열기 연속간행물 팝업 열기