본문바로가기

자료 카테고리

전체 1
도서자료 0
학위논문 1
연속간행물·학술기사 0
멀티미디어 0
동영상 0
국회자료 0
특화자료 0

도서 앰블럼

전체 (0)
일반도서 (0)
E-BOOK (0)
고서 (0)
세미나자료 (0)
웹자료 (0)
전체 (1)
학위논문 (1)
전체 (0)
국내기사 (0)
국외기사 (0)
학술지·잡지 (0)
신문 (0)
전자저널 (0)
전체 (0)
오디오자료 (0)
전자매체 (0)
마이크로폼자료 (0)
지도/기타자료 (0)
전체 (0)
동영상자료 (0)
전체 (0)
외국법률번역DB (0)
국회회의록 (0)
국회의안정보 (0)
전체 (0)
표·그림DB (0)
지식공유 (0)

도서 앰블럼

전체 1
국내공공정책정보
국외공공정책정보
국회자료
전체 ()
정부기관 ()
지방자치단체 ()
공공기관 ()
싱크탱크 ()
국제기구 ()
전체 ()
정부기관 ()
의회기관 ()
싱크탱크 ()
국제기구 ()
전체 ()
국회의원정책자료 ()
입법기관자료 ()

검색결과

검색결과 (전체 1건)

검색결과제한

열기
논문명/저자명
융합인재교육을 활용한 감상지도방안 연구 : 바흐의 관현악 모음곡 3번 D장조 중 제2곡 아리아를 중심으로 / 이연화 인기도
발행사항
서울 : 국민대학교 교육대학원, 2015.2
청구기호
TM 780.7 -15-34
형태사항
iii, 82 p. ; 26 cm
자료실
[부산관] 서고(열람신청 후 2층 주제자료실)
제어번호
KDMT1201529628
주기사항
학위논문(석사) -- 국민대학교 교육대학원, 음악교육전공, 2015.2. 지도교수: 김경중

목차보기더보기

표제지

목차

I. 서론 7

1. 연구의 필요성 및 목적 7

2. 연구의 내용 및 방법 8

3. 연구의 범위 및 제한점 9

4. 선행연구 분석 10

II. 이론적 배경 13

1. 융합교육과 융합인재교육 13

가. 융합교육 13

(1) 융합의 개념 13

(2) 융합교육의 등장 배경 15

(3) 융합교육의 정의 16

나. 융합인재교육 19

(1) 융합인재교육(STEAM)개념 19

(2) STEAM 융합교육의 특징과 비 STEAM 융합교육의 특징 21

다. 예술융합 중심 STEAM교육 23

(1) 음악중심 STEAM 교육 24

III. STEAM 수업의 설계 25

1. 수업단계 25

2. 수업모형의 유형 26

가. 융합요소에 따른 설계 28

나. 융합 사고 유형에 따른 설계 29

다. 융합방법에 따른 설계 30

IV. 음악감상의 정의 32

1. 음악감상의 필요성 33

2. 음악감상의 유형별 단계 35

V. 교수학습단계의 설계 40

1. 감상의 단계의 설계 40

가. 감각적 수용 단계 40

나. 분석 및 탐색 단계 41

다. 표현력 감지 단계 41

라. 이해 및 창의적 해석 단계 42

2. STEAM 영역의 교육적 범위 42

가. STEAM 영역을 적용한 감상활동의 설계 44

나. 감상단계를 적용한 감상활동의 설계 47

3. 요한 세바스찬 바흐(Johann Sebastian Bach, 1685-1750)의 생애 49

4. 바흐의 관현악 모음곡 제3번 D장조 中 제2곡의 연구 52

가. 작품의 개관 52

나. 작품의 구성 및 특징 53

다. 악기 편성 55

라. G선상의 아리아 56

5. 융합교육을 활용한 적용방안 탐색 56

가. 교수·학습 과정안 57

(1) STEAM 모형설계 57

(2) 제 1 차시 57

(3) 제 2 차시 70

VI. 결론 81

참고문헌 84

ABSTRACT 87

〈표 1〉 STEAM 교육의 각 영역별 정의 및 기능 21

〈표 2〉 STEAM 융합교육의 특징과 비 STEAM 융합교육의 특징 21

〈표 3〉 융합요소에 따른 설계 방법 도식화 28

〈표 4〉 융합사고 유형에 따른 설계 방법 29

〈표 5〉 융합방법에 따른 설계 도식화 30

〈표 6〉 융합수업의 설계에 따른 발달단계 31

〈표 7〉 학자별 유형별 감상 단계의 도표 38

〈표 8〉 Yakman이 제시한 STEAM 영역의 교육적 범위 43

〈표 9〉 STEAM 영역을 적용한 감상활동의 설계 44

〈표 10〉 감상단계를 적용한 감상활동의 설계 47

〈표 11〉 작품의 구성 및 특징 53

〈표 12〉 악기편성 56

〈표 13〉 STEAM 모형설계 57

〈그림 1〉 창의 역량과 인성역량 20

〈그림 2〉 Yakman의 STEAM피라미드 21

〈그림 3〉 STEAM의 수업단계 도식화 26

〈그림 4〉 감상단계의 도식화 40

초록보기 더보기

 STEAM education is an acronym of Science, Technology, Engineering, Arts & Mathematics, referring to the integrative method of education among the above academic courses. The purpose of STEAM is helping students develop skills to define and solve problems on their own, and ultimately nurturing creative, integrated talents by cultivating the ability to think in complex ways on a given problem and problem solving skills students can apply to everyday life.

This research applied STEAM to the activity of music appreciation in music curriculums, with the main purpose of exploring action plans. Prior to class design, therefore, the study attempted to apply the components of science, technology, engineering, mathematics and arts to explore action plans to activity-centered, as opposed to the past cramming and rote-learning centered, music appreciation class techniques. Specifics on the study are as the followings.

In order to apply STEAM education to appreciation education, the research starts by an eclectic review of previous studies and literature, summarizing and presenting the conceptualization and details of STEAM education. It then divides stages of appreciation classes into four levels and drafts class designs suitable for each stage: sensuous reception, analysis and exploration, sensing expressive skills, and understanding and creative interpretation. Class format centered on small group cooperative learning, and gave tasks related to appreciation activities that encouraged students to apply components of mathematics, technology, engineering and arts in exploring ways to solve problems presented to them.

This study is expected to yield the following effects.

1) By grafting S, T, E, A, M, interesting components of science and technology, to music appreciation activities, it leads appreciation classes in an activity-centered, self-directed learning and away from the trap of passive class progress.

2) By carrying out various appreciation and experience activities that utilizes the components of S, T, E, A and M within a limited are of appreciation class, it cultivates a connectional frame of thinking that allows to connect each musical elements, experience music in a variety of ways and understand music in multifaceted perspectives.

3) As students guide themselves through tasks, from planning to finish, they are able to develop problem solving skills, and the small group cooperative learning courses teaches them ways to communicate and work together with other members of society.

4) The method allows for teachers and students to engage in interactive classes, in which solutions to problems are explored through discussions and conversations as opposed to rote-learning in which knowledge is unilaterally provided from teacher to student. Additionally, through the process of sharing knowledge between members, students are able to connect different information together and experience opportunities to generate new ideas and knowledge.

권호기사보기

권호기사 목록 테이블로 기사명, 저자명, 페이지, 원문, 기사목차 순으로 되어있습니다.
기사명 저자명 페이지 원문 기사목차
연속간행물 팝업 열기 연속간행물 팝업 열기