생몰정보
소속
직위
직업
활동분야
주기
서지
국회도서관 서비스 이용에 대한 안내를 해드립니다.
검색결과 (전체 1건)
원문 있는 자료 (1) 열기
원문 아이콘이 없는 경우 국회도서관 방문 시 책자로 이용 가능
목차보기더보기
표제지
목차
I. 서론 7
1. 연구의 필요성 및 목적 7
2. 연구 문제 9
3. 용어의 정의 10
II. 이론적 배경 11
1. 스토리텔링의 정의와 기능 11
2. 수학 교육에서의 스토리텔링 15
3. 수학적 문제해결력 18
4. 수학적 태도 19
5. 수학과 교육과정의 교과용 도서 특징 21
III. 연구 방법 24
1. 대상 24
2. 도구 25
3. 실험 설계 27
4. 실험 절차 28
5. 자료 수집 및 분석 34
IV. 결과 및 해석 36
1. 문제해결력 36
2. 수학적 태도 40
V. 논의 및 결론 46
1. 논의 46
2. 결론 및 제언 49
참고문헌 51
Abstract 56
부록 6
〈부록1〉 사전·사후 문제 해결력 검사지 58
〈부록2〉 수학적 태도 검사 응답지 62
〈부록3〉 수업행동 관찰 기록지 63
〈부록4〉 스토리텔링 수학 교수-학습 지도안 64
〈표II-1〉 공통 교육과정과 기본 교육과정의 교과서 단원 구성 21
〈표III-1〉 연구대상의 특성 24
〈표III-2〉 문항 분석 26
〈표III-3〉 수학적 태도 검사 27
〈표III-4〉 단일집단 사전·사후 실험 설계 28
〈표III-5〉 스토리텔링을 기반으로 한 수학학습 모형 29
〈표III-6〉 스토리텔링 유형 30
〈표III-7〉 차시별 단원 계획 및 스토리텔링 이야기 제목 31
〈표III-8〉 스토리텔링 관련 도서 31
〈표III-9〉 수업참여 행동 및 비참여 행동의 조작적 정의 35
〈표IV-1〉 전체 사전·사후 문제해결력 검사 결과 36
〈표IV-2〉 학생별 사전·사후 문제해결력 검사 점수 변화 37
〈표IV-3〉 사전·사후 수학적 태도 검사 결과 40
〈표IV-4〉 영역별 사전·사후 수학적 태도 검사 결과 분석 41
〈표IV-5〉 학생별 사전·사후 수학적 태도 검사 점수 변화 42
〈표IV-6〉 수업 참여 및 비참여 행동 비율 43
〈그림II-1〉 교과서 개별차시 구성 단계 22
〈그림IV-1〉 수업 참여행동 비율 그래프 44
초록보기 더보기
The purpose of this study is to examine the effect of the application of storytelling in mathematics on the mathematical problem solving abilities of students with mild mental retardation and their attitudes toward mathematics.
For the subjects of this study, five students in the fourth or fifth grade were selected who attend a special school. And twelve sessions of storytelling mathematic classes were planned and performed to them twice a week from Mar. 20 to May 01, 2014.
To examine the improvement of mathematical problem solving abilities and changes in mathematical attitudes, a pre-test and a post-test were done respectively for this single group and the test results were analyzed through T-test. In addition, each session of class was filmed and observed and personal interviews were done to describe the attitude and the problem solving process of each subject.
The result of this research shows that there is a statistically meaningful difference (p〈.05) in the mathematical problem solving skills and attitudes of the subjects between before and after the application of storytelling in mathematics.
According to the analysis of class observations, mathematical activities through storytelling have induced students to participate in classes and have helped them understand the context of mathematical problems and improved their problem -solving skills.
In Conclusion, the application of storytelling in teaching mathematics turns out to have some positive effect on the mathematical problem-solving skills and attitudes of students with mild mental retardation. Furthermore, it turns out that it is more effective to students lower in mathematical achievement and less interested in mathematics.
원문구축 및 2018년 이후 자료는 524호에서 직접 열람하십시요.
도서위치안내: / 서가번호:
우편복사 목록담기를 완료하였습니다.
* 표시는 필수사항 입니다.
* 주의: 국회도서관 이용자 모두에게 공유서재로 서비스 됩니다.
저장 되었습니다.
로그인을 하시려면 아이디와 비밀번호를 입력해주세요. 모바일 간편 열람증으로 입실한 경우 회원가입을 해야합니다.
공용 PC이므로 한번 더 로그인 해 주시기 바랍니다.
아이디 또는 비밀번호를 확인해주세요