권호기사보기
기사명 | 저자명 | 페이지 | 원문 | 기사목차 |
---|
대표형(전거형, Authority) | 생물정보 | 이형(異形, Variant) | 소속 | 직위 | 직업 | 활동분야 | 주기 | 서지 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
연구/단체명을 입력해주세요. |
|
|
|
|
|
* 주제를 선택하시면 검색 상세로 이동합니다.
표제지
목차
I. 서론 7
1. 연구의 필요성 및 목적 7
2. 연구 문제 9
3. 용어의 정의 10
II. 이론적 배경 11
1. 스토리텔링의 정의와 기능 11
2. 수학 교육에서의 스토리텔링 15
3. 수학적 문제해결력 18
4. 수학적 태도 19
5. 수학과 교육과정의 교과용 도서 특징 21
III. 연구 방법 24
1. 대상 24
2. 도구 25
3. 실험 설계 27
4. 실험 절차 28
5. 자료 수집 및 분석 34
IV. 결과 및 해석 36
1. 문제해결력 36
2. 수학적 태도 40
V. 논의 및 결론 46
1. 논의 46
2. 결론 및 제언 49
참고문헌 51
Abstract 56
부록 6
〈부록1〉 사전·사후 문제 해결력 검사지 58
〈부록2〉 수학적 태도 검사 응답지 62
〈부록3〉 수업행동 관찰 기록지 63
〈부록4〉 스토리텔링 수학 교수-학습 지도안 64
〈그림II-1〉 교과서 개별차시 구성 단계 22
〈그림IV-1〉 수업 참여행동 비율 그래프 44
The purpose of this study is to examine the effect of the application of storytelling in mathematics on the mathematical problem solving abilities of students with mild mental retardation and their attitudes toward mathematics.
For the subjects of this study, five students in the fourth or fifth grade were selected who attend a special school. And twelve sessions of storytelling mathematic classes were planned and performed to them twice a week from Mar. 20 to May 01, 2014.
To examine the improvement of mathematical problem solving abilities and changes in mathematical attitudes, a pre-test and a post-test were done respectively for this single group and the test results were analyzed through T-test. In addition, each session of class was filmed and observed and personal interviews were done to describe the attitude and the problem solving process of each subject.
The result of this research shows that there is a statistically meaningful difference (p〈.05) in the mathematical problem solving skills and attitudes of the subjects between before and after the application of storytelling in mathematics.
According to the analysis of class observations, mathematical activities through storytelling have induced students to participate in classes and have helped them understand the context of mathematical problems and improved their problem -solving skills.
In Conclusion, the application of storytelling in teaching mathematics turns out to have some positive effect on the mathematical problem-solving skills and attitudes of students with mild mental retardation. Furthermore, it turns out that it is more effective to students lower in mathematical achievement and less interested in mathematics.*표시는 필수 입력사항입니다.
전화번호 |
---|
기사명 | 저자명 | 페이지 | 원문 | 기사목차 |
---|
번호 | 발행일자 | 권호명 | 제본정보 | 자료실 | 원문 | 신청 페이지 |
---|
도서위치안내: / 서가번호:
우편복사 목록담기를 완료하였습니다.
*표시는 필수 입력사항입니다.
저장 되었습니다.