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논문명/저자명
특급호텔 한식레스토랑 메뉴품질이 고객만족 및 재방문의도에 미치는 영향 / 염정수 인기도
발행사항
양산 : 영산대학교 관광대학원, 2014.2
청구기호
TM 641.5 -14-14
형태사항
ix, 111 p. ; 26 cm
자료실
전자자료
제어번호
KDMT1201434725
주기사항
학위논문(석사) -- 영산대학교 관광대학원, 조리예술전공, 2014.2. 지도교수: 정진우
원문

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표제지

목차

Abstract 9

I. 서론 13

1. 문제제기 13

2. 연구목적 16

3. 연구의 방법 및 구성 17

가. 연구의 방법 17

나. 연구의 구성 18

II. 이론적 배경 20

1. 한식 레스토랑에 관한 이론적 고찰 20

가. 레스토랑의 개념 20

나. 레스토랑의 특성 21

다. 한국 전통음식의 정의 23

라. 한국 전통음식의 특징 25

마. 한식 레스토랑의 분류 29

2. 메뉴품질에 관한 이론적 고찰 33

가. 메뉴품질의 개념 33

나. 메뉴의 역할 35

다. 메뉴의 관리 39

라. 메뉴품질의 선행연구 41

3. 고객만족에 관한 이론적 고찰 46

가. 고객만족의 개념 46

나. 고객만족의 측정요인 51

다. 고객만족의 선행연구 54

4. 재방문의도에 관한 이론적 고찰 57

가. 재방문의도의 개념 및 특징 57

나. 재방문의도의 선행연구 62

다. 고객만족과 재방문의도와의 관계 64

5. 선행연구 65

가. 메뉴품질의 연구 동향 65

나. 고객만족 및 재방문 의도의 연구 동향 68

III. 연구방법 72

1. 연구모형 및 연구가설의 설계 72

가. 메뉴품질이 고객만족에 미치는 영향 74

나. 메뉴품질이 재방문 의도에 미치는 영향 74

다. 고객만족이 재방문 의도에 미치는 영향 76

2. 측정변수의 조작적 정의 77

가. 메뉴품질 77

나. 고객만족 78

다. 재방문 의도 78

3. 조사설계 79

가. 조사의 개요 79

나. 조사 대상선정 및 조사방법 80

다. 설문지 구성 및 내용 80

IV. 실증분석 82

1. 인구통계적 특성 82

2. 이용실태 84

3. 측정도구의 신뢰도 및 타당도 검증 85

가. 탐색적 요인분석과 신뢰도 분석 87

나. 구성개념별 확인적 요인분석 결과 90

다. 구성개념 간의 상관관계 분석 94

라. 측정모형분석 96

4. 연구가설의 검증 97

가. 메뉴품질이 고객만족에 미치는 영향의 검증 97

나. 메뉴품질이 재방문의도에 미치는 영향의 검증 99

다. 고객만족이 재방문의도에 미치는 영향의 검증 100

라. 가설 채택 여부 102

V. 결론 103

1. 연구결과의 요약 103

2. 연구의 한계 및 향후과제 106

참고문헌 107

부록_설문지 119

Table 1. Characteristics of restaurant products in comparison with the products of other industry 23

Table 2. Classification of restaurants 29

Table 3. Classification of Korean restaurants 30

Table 4. Korean menu according to the classification of Korean restaurants 31

Table 5. Classification of the types of Korean restaurants 32

Table 6. Importance of menu 36

Table 7. Details of the researches of National Restaurant Association (USA) 44

Table 8. Selection attributes of overseas restaurant menu 45

Table 9. Definition of customer satisfaction 50

Table 10. Composition of questionnaire 81

Table 11. Demographic characteristics 83

Table 12. Status of use 84

Table 13. Analysis on the credibility/validity of menu quality 87

Table 14. Analysis on the credibility/validity of customer satisfaction 89

Table 15. Analysis on the credibility/validity of revisit intention 90

Table 16. Suitability indexes and judgment criteria of major models 92

Table 17. Verification method of convergent suitability 92

Table 18. Result of confirmatory factor analysis on exogenous variables 93

Table 19. Result of confirmatory factor analysis on endogenous variables 94

Table 20. Correlations between individual factors 95

Table 21. Result of measurement model analysis 97

Table 22. Summary of the verification result of research hypothesis 102

Fig. 1. Research flowchart 19

Fig. 2. Harmony of menu 37

Fig. 3. Role of menu 38

Fig. 4. Menu management and inputs 38

Fig. 5. Difference after using common products and services 60

Fig. 6. Research model 72

Fig. 7. Proposed model of the present research 96

Fig. 8. Verification result of menu quality and customer satisfaction 98

Fig. 9. Verification result of menu quality and revisit intention 99

Fig. 10. Verification result of customer satisfaction and revisit intention 101

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