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표제지
목차
제1장 서론 12
1.1. 연구 배경 12
1.2. 연구 동향 13
(1) 고객조건 조사 방법에 관련된 연구 14
(2) 실차 계측 방법 및 시험장 내구 시험 모드 개발에 관련된 연구 15
(3) 부품의 내구 시험법 개발에 관련된 연구 16
1.3. 연구 목적 및 내용 17
제2장 자동차 내구 시험법 개발 이론 21
2.1. 노면 하중 데이터 계측 및 분석 21
2.1.1. 동력계 부품의 내구 시험 방법론 22
2.1.2. 차량 부품의 내구 시험 방법론 27
2.2. 인공신경망 36
2.2.1. 인공신경망의 구조 37
2.2.2. 인공신경망의 학습 38
2.3. 미션 합성법 (mission synthesis method) 45
2.3.1. 미션 합성법의 동적 모델링 46
2.3.2. 미션 합성법의 피로 모델링 49
2.3.3. 합성된 테스트 신호의 생성 50
제3장 자동차 사용자 조건 데이터 계측 71
3.1. 서론 71
3.2. 사용자 조건 계측 시스템의 구성 72
3.3. 계측 데이터 처리 및 분석 72
3.3.1. 가속도계와 자이로스코프 데이터 처리 73
3.3.2. GPS 데이터 처리 73
3.3.3. 실시간 신호 처리(real time signal processing) 81
3.3.4. 차량용 CAN 데이터 로거(data logger) 83
3.3.5. 사용자 조건 분석용 응용 프로그램 84
3.4. 사용자 조건 계측 시스템 검증 84
3.4.1. 가속도계와 자이로스코프 데이터 처리 84
3.4.2. GPS 데이터 검증 85
3.4.3. 실시간 분석 데이터 검증 85
3.4.4. CAN 데이터 로거 검증 86
3.5. 고찰 및 결론 86
제4장 서스펜션 부품의 시험장 기반 내구시험 방법론 109
4.1. 서론 109
4.2. 서스펜션 부품의 내구시험법 110
4.2.1. 판스프링 차량거동 특성 분석 111
4.2.2. 판스프링의 정적 응력 해석 및 결과 분석 112
4.2.3. 인공신경망을 이용한 판스프링의 ε-N 선도 수정 113
4.2.4. 인공신경망을 이용한 판스프링의 하중 이력 계산 113
4.2.5. 판스프링의 장착방법 및 형상에 따른 응력 변화 분석 114
4.3. 공진을 받는 서스펜션 부품의 내구시험 방법론 116
4.3.1. 시간영역(time domain) 기반 거동 분석 117
4.3.2. 주파수영역(frequency domain) 기반 거동 분석 118
4.3.3. 공진을 받는 부품의 내구시험법 119
4.4. 고찰 및 결론 120
제5장 서스펜션 부품의 필드 기반 내구시험 방법론 143
5.1. 서론 143
5.2. 고객사용 조건 144
5.3. 부품 센서화 및 RLDA를 통한 휠 하중 측정 144
5.4. 내구수명 영향 인자 도출 145
5.5. 휠 하중을 이용한 휠 베어링 등가 수명 계산법 145
5.6. 휠 베어링의 필드 기반 내구시험법 147
5.7. 가속도를 이용한 휠 하중 계산 방법론 148
5.8. 고찰 및 결론 151
제6장 결론 161
참고문헌 164
Abstract 179
Table 2.1.1. Factors for the Standard Deviation for a Range 54
Table 2.1.2. Rainflow Cycle Counting Matrix: One Cycle of Tie Rod PG Loads 54
Table 2.1.3. Associated Damage Values: One Cycle of Tie Rod PG Loads 55
Table 2.1.4. Tabulated Cumulative Exceedance Cycles: One Cycle of Tie Rod PG Loads 55
Table 2.1.5. Summary of Block Load Cycle Testing 56
Table 2.2.1. Common Error Functionals 57
Table 2.2.2. Calculate conjugate parameters 57
Table 3.3.1. Quantities and units 88
Table 3.3.2. Critical speeds in turns/curves (numerical-value equations) 89
Table 4.2.1. Boundary conditions for the static analysis 122
Table 4.2.2. Comparison fatigue life by fatigue analysis and by vehicle test 122
Table 4.2.3. Strain-Load data for the leaf spring 123
Table 4.2.4. Predicted strain history by ANN 124
Table 4.3.1. Frequency analysis data of the input and output 124
Table 4.3.2. Direction of major damage to the canister 125
Table 5.2.1. The results of user service condition 153
Table 5.3.1. Measurement table on field condition 153
Fig. 1.3.1. The typical development process of a durability test mode 20
Fig. 2.1.1. Schematic illustration of cycle extrapolation and quantile extrapolation 58
Fig. 2.1.2. A rear differential dynamometer test setup 58
Fig. 2.1.3. Transmission and differential dynamometer schedule development process 59
Fig. 2.1.4. Fatigue test data of a differential gear set with gear ratio of 3.92 59
Fig. 2.1.5. Generation of torque versus number of revolutions of a rotating component 60
Fig. 2.1.6. Cycle extrapolation of rotating moment histograms 60
Fig. 2.1.7. Quantile extrapolation of rotating moment histogram for one PTE test cycle 61
Fig. 2.1.8. Damage density profile of a driving shaft in a complete PTE test 62
Fig. 2.1.9. Cycle extrapolation of a cumulative exceedance histogram for a chassis component under PG loading 62
Fig. 2.1.10. Development of a step load histogram 62
Fig. 2.1.11. Method of cycle rainflow extrapolation 63
Fig. 2.1.12. Rainflow matrix and clusters of similar damage variability 63
Fig. 2.1.13. Cumulative exceedance diagrams for various drivers 64
Fig. 2.1.14. Development of block cycle load testing 64
Fig. 2.1.15. Block cycle load test schedule 65
Fig. 2.2.1. Architecture of artificial neuron 65
Fig. 2.2.2. Structure of back propagation neural network 66
Fig. 2.2.3. Approximation function using artificial neural network 66
Fig. 2.2.4. Illustration of the artificial neural network GUI 67
Fig. 2.2.5. Back propagation algorithm 67
Fig. 2.3.1. Flowchart of analysis process 68
Fig. 2.3.2. The acceleration of vehicle component 68
Fig. 2.3.3. Schematic diagram of SDOF 69
Fig. 2.3.4. Response characteristic of SDOF system 69
Fig. 2.3.5. Optional events process 70
Fig. 2.3.6. Failure probability during the service time 70
Fig. 3.2.1. System to measure and analyze customer vehicle usage monitoring 90
Fig. 3.3.1. Flow chart of processing accelerometer and gyroscope data 91
Fig. 3.3.2. Lateral-acceleration ranges 92
Fig. 3.3.3. Single-track model for steady-state skid pad 93
Fig. 3.3.4. Speed-dependent yaw gain 94
Fig. 3.3.5. Damping factor and yaw gain 94
Fig. 3.3.6. Lateral-agility diagram 95
Fig. 3.3.7. Vehicle exposed to crosswind 95
Fig. 3.3.8. Lateral-force coefficient and pressure point 96
Fig. 3.3.9. Centrifugal force in turns 97
Fig. 3.3.10. Definition of cycles and reversals 98
Fig. 3.3.11. Level crossing counting of loading 98
Fig. 3.3.12. Rainflow cycle counting method 99
Fig. 3.3.13. Data logger for CAN data 100
Fig. 3.3.14. Smartphone User Interface 100
Fig. 3.4.1. Configuration of equipment to validate accelerometer and gyroscope 101
Fig. 3.4.2. Comparison of data collected through an accelerometer 101
Fig. 3.4.3. Comparison of data collected through a gyroscope 102
Fig. 3.4.4. GPS raw data 103
Fig. 3.4.5. Data processed later from the GPS 104
Fig. 3.4.6. Comparison of commercial software and smartphone Rainflow counting 105
Fig. 3.4.7. Comparison of commercial software and smartphone Level Crossing counting 106
Fig. 3.4.8. Comparison of CAN data logging 107
Fig. 3.5.1. The application plan of customer usage monitoring system 108
Fig. 4.2.1. Strain distribution on the static loading condition 126
Fig. 4.2.2. Measured strain data from each plates on the test 127
Fig. 4.2.3. Strain distribution of each plates 127
Fig. 4.2.4. Strain distribution of each plates when sudden breaking 128
Fig. 4.2.5. Strain distribution of each plates when sudden cornering 129
Fig. 4.2.6. Finite element model for the leaf spring 130
Fig. 4.2.7. Von-mises stress (㎫) at Max. loading condition 130
Fig. 4.2.8. Max. Principle Strain at Max. loading condition 131
Fig. 4.2.9. The raw material and the component level ε-N curves 131
Fig. 4.2.10. Strain-Load curve for the leaf spring 132
Fig. 4.2.11. Measured strain history at the Belgian load 133
Fig. 4.2.12. Predicted load history by ANN 134
Fig. 4.2.13. Predicted strain history by ANN 134
Fig. 4.2.14. Predicted fatigue life by analysis 135
Fig. 4.2.15. Strain due to the change of the bolt clamping torque (clamping torque T1<T2<T3<T4) 135
Fig. 4.2.16. Strain comparison between with pad and without pad 136
Fig. 4.2.17. Radius and comer press, the effect of changes in the fracture location of the plate spring 136
Fig. 4.3.1. Mounting structure of the fuel tank and the canister 137
Fig. 4.3.2. Strain gauges are attached on the fuel tank 137
Fig. 4.3.3. Measured strain data on the vehicle test 138
Fig. 4.3.4. Frequency domain analysis of the vehicle body 139
Fig. 4.3.5. Frequency domain analysis of the canister 139
Fig. 4.3.6. Frequency analysis of the input, output 140
Fig. 4.3.7. The concept image for the new test method 140
Fig. 4.3.8. Direction of major damage to the canister 141
Fig. 4.3.9. Loading direction on the bench test 141
Fig. 4.4.1. developed process for predicting fatigue life for the plate spring 142
Fig. 5.3.1. Measurement equipments of vehicle behavior on driving 154
Fig. 5.3.2. Road distribution at each road types 154
Fig. 5.4.1. The results of analysis 155
Fig. 5.5.1. The concept of P-N curve 155
Fig. 5.6.1. The comparison of between Field and PG's on vehicle 156
Fig. 5.6.2. The matrix of analyzed data in wheel bearing 157
Fig. 5.6.3. The correlated results by equivalent load equation 158
Fig. 5.6.4. The durability test mode in components 158
Fig. 5.7.1. Correlation of wheel forces and car accelerations on public load 159
Fig. 5.7.2. Comparison of measured wheel forces to calculated wheel forces using lateral acceleration 160
원문구축 및 2018년 이후 자료는 524호에서 직접 열람하십시요.
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