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논문명/저자명
PC기업의 글로벌 전략에 관한 연구 : 레노버(Lenovo)그룹을 중심으로 = (A)study on the PC companies' global strategy : focus on Lenovo group / 오소 인기도
발행사항
대전 : 우송대학교 대학원, 2014.2
청구기호
TM 658 -14-139
형태사항
iv, 78 p. ; 26 cm
자료실
전자자료
제어번호
KDMT1201417752
주기사항
학위논문(석사) -- 우송대학교 대학원, 경영학과 경영학전공, 2014.2. 지도교수: 김문홍
원문

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표제지

목차

I. 서론 8

1. 연구의 배경 및 목적 8

2. 연구의 방법 및 구성 10

II. 글로벌전략에 관한 이론적 배경 11

1. 글로벌전략의 정의 및 유형 11

1) 글로벌전략의 정의 11

2) 글로벌전략의 유형 12

2. 글로벌전략의 수립 및 수행과정 14

1) 경영전략의 기초 14

2) 글로벌전략의 기본과제 15

3) 글로벌전략의 주요 요소 16

4) 진입방법의 결정 18

3. 선행연구 22

III. 세계 pc산업 현황 및 시장 특성 26

1. pc 산업 정의 26

2. 세계 pc산업의 현황 27

1) PC 시장 점유율 현황 28

2) PC 종류별 시장 개황 29

3. 세계 pc시장의 특성 31

1) 개인용 컴퓨터(PC)산업 성숙기 진입 31

2) 모듈적 설계구조 31

3) 아키텍처의 표준화 32

4) 혁신 원천의 변화 34

IV. 레노버의 글로벌전략 및 문제점 36

1. 레노버(Lenovo)그룹 현황 36

1) 레노버(Lenovo)의 주요 PC제품 37

2) 레노버(Lenovo)의 기업문화 38

3) 레노버(Lenovo)의 경쟁력분석 40

2. 레노버의 글로벌전략 46

1) 형태 46

2) 분포 49

3. 문제점 50

1) 브랜드 50

2) 자금 50

3) 유통 50

4) 제품 51

V. 경쟁기업 사례분석 52

1. 델(Dell) 컴퓨터 52

1) 델(Dell)의 주요제품 및 시장점유율 53

2) 델(Dell)의 기업문화 54

3) 델(Dell)의 경쟁력 분석 56

2. 델(Dell)의 글로벌전략 61

1) 직접 판매방식 전략 61

2) Supply Commence 64

3) 아웃소싱 전략 65

4) 일대일 마케팅 65

5) 엑스트라넷을 통한 고객관리 66

6) 신뢰경영 66

7) 고객조사 67

3. 시사점 67

1) 브랜드 문제 67

2) 자금 문제 67

3) 유통 문제 68

4) 제품 문제 68

VI. 레노버의 향후 글로벌전략 방향 69

1. 향후 글로벌전략 69

1) 가치체인 혁신전략 69

2) 핵심기술전략 72

2. 실행계획 및 제언 74

1) 레노버(Lenovo) 그룹 향후 글로벌전략 실행계획 74

2) 제언 75

VII. 결론 78

참고문헌 80

ABSTRACT 84

〈표2-1〉 해외시장으로 진출전후 고려요인 19

〈표2-2〉 환경적 요소 20

〈표2-3〉 전략적 요소 21

〈표4-1〉 레노버(Lenovo)의 주요 연혁 37

〈표4-2〉 레노버(Lenovo)의 SWOT분석 42

〈표4-3〉 레노버(Lenovo)의 분포 49

〈표5-1〉 델의 주요연혁 52

〈표5-2〉 델 미국 PC 시장의 시장점유율 추이 54

〈표5-3〉 델(Dell)의 SWOT분석 56

〈표5-4〉 델(Dell)의 Customer segmentation 60

〈그림2-1〉 글로벌전략의 유형 13

〈그림2-2〉 글로벌화와 현지화의 압력 15

〈그림2-3〉 가치사슬(value chain) 17

〈그림3-1〉 2011년 각 브랜드 PC시장 점유율 29

〈그림3-2〉 2011년 분야별 PC시장 점유율 30

〈그림3-3〉 2011년 각 브랜드 PC시장 점유율 30

〈그림3-4〉 PC제품의 모듈적인 구조 33

〈그림4-1〉 PC산업의 총자본투자효율 44

〈그림5-1〉 주문제작 방식(made-to-order & build-to-order) Process 57

〈그림5-2〉 델(Dell)의 직접 판매방식 62

〈그림5-3〉 Supply Chain Commerce 64

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 After the entrance into WTO, China has more actively participated in the international division of labor. And the enterprises in China face more pressure of competition now than ever before. Nowadays the competition has extended across the national boundaries and come to the global competition, which is not limited in a special market region. Under such conditions, the Chinese enterprises must grasp the nettle bravely and study and grow in the battle. Now, most enterprises in China have woken up to this, and begin to explore an advisable way to internationalization.

Currently, being represented by the Lenovo Group, many influential enterprises in China have realized the dream of internationalization byway of merge and acquisition. This thesis introduces the rapid growth of the Lenovo Group and analyzes its internationalization strategy, then studies the internationalization way in China, and puts forward some advices. The author hopes cordially that this study will be beneficial to the enterprises in China as a whole, and particularly to those on the verge of adopting a merge rand acquisition strategy.

This thesis is mainly consists of Six parts. The first chapter introduces the relative theory of internationalization, and then analyzes the strategic alliances and the effect on Chinese enterprises. In Chapter 2, the author discusses the development stages of the Lenovo Group from four aspects: products, marketing, organizational structure and corporate culture, and then analyzes the strategic evolvement of the Lenovo Group. Finally, Chapter 3 touches upon the environment and firm resources of the Lenovo Group by utilizing the Five Forces Model of Competition and the SWOT analysis method, and then analyzes the Lenovo Group's choices at internationalization strategy. At the end of the thesis, the author gives some advices and hopes that these can be useful to the enterprises in China.

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