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표제지
목차
제1장 서론 9
제1절 문제의 제기와 연구의 목적 9
1. 문제의 제기 9
2. 연구의 목적 11
제2절 연구의 방법 및 범위 11
1. 연구의 방법 11
2. 연구의 범위 12
제3절 연구의 구성 12
제2장 이론적 배경 15
제1절 베이커리 유형 및 시장현황 15
1. 베이커리 개념 15
2. 베이커리의 유형 15
3. 베이커리의 시장현황 19
제2절 관여와 시장세분화 20
1. 관여의 개념 20
2. 관여의 유형 및 측정 21
3. 관여에 따른 시장세분화 25
제3절 구매행동 및 구매동기 28
제3장 연구 설계 30
제1절 연구 설계 및 연구 가설 30
1. 연구 설계 30
2. 연구 가설 31
제2절 자료수집 32
1. 연구의 대상 및 표본 32
2. 연구의 범위 32
3. 자료수집 32
4. 설문지 구성 33
제3절 자료 분석방법 35
제4장 실증 분석 36
제1절 표본의 인구통계학적 특성 36
1. 소비자의 인구통계학적 특성 분석 36
2. 베이커리 구매행동 특성 38
제2절 측정도구의 타당성 및 신뢰성 분석 40
1. 관여 항목에 대한 요인분석 및 신뢰도 분석 40
2. 구매동기 항목에 대한 요인분석 및 신뢰도 분석 43
제3절 군집분석 46
제4절 세분시장에 따른 인구통계학적 및 구매행동 특성 47
1. 세분시장에 따른 인구통계학적 특성의 차이 검증 47
2. 세분시장에 따른 구매행동 특성의 차이 검증 49
제5절 세분시장에 따른 베이커리 소비자의 구매동기 특성 51
제5장 결론 및 제언 52
제1절 연구결과의 요약 및 시사점 52
1. 연구결과의 요약 52
2. 연구의 시사점 56
제2절 연구결과의 한계점 및 향후 연구방향 58
참고문헌 59
Abstract 67
설문지 69
〈표 1〉 고 관여와 저 관여 소비자 의사결정과정 22
〈표 2〉 설문지 구성 34
〈표 3〉 응답자의 인구통계학적 특성 37
〈표 4〉 응답자의 베이커리 구매행동 특성 39
〈표 5〉 베이커리 관여에 대한 탐색적 요인분석 및 신뢰도 분석 41
〈표 6〉 베이커리 구매동기에 대한 탐색적 요인분석 및 신뢰도 분석 44
〈표 7〉 베이커리 관여 최종 군집중심 46
〈표 8〉 군집별 인구통계학적 특성 48
〈표 9〉 군집별 구매행동 특성 50
〈표 10〉 베이커리 소비자 구매동기의 차이 검증 51
〈표 11〉 세분시장별 프로파일 55
〈그림 1〉 연구의 구성 14
〈그림 2〉 Zaichkowsky의 PII(Personal Involvement Inventory) scale 24
〈그림 3〉 연구의 개념적 모형 30
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The purposes of this study were to examine consumer involvement in bakery and the characteristics of the bakery market segments, look into purchasing motives based on the market segments, and identify the demographic characteristics and purchasing behaviors of consumers.
The subjects included 400 male and female consumers aged 20 or older with an experience of purchasing a bakery under the categories of franchise, window, in-store, and delicatessen bakery. The study distributed 200, 120, and 80 questionnaires in Seoul, Busan, and Daegu from February 18 to March 4, 2013. Of 368 questionnaires returned, a total of 347 were used as valid samples. In an effort to attain the research goals, the investigator put collected data to frequency analysis, factor analysis, reliability analysis, cluster analysis, one-way ANOVA, and cross-tabulation with the IBM SPSS Statistics package.
Empirical analysis led to the following findings:
First, there were three market segments of bakery consumers according to the degree of involvement, namely "high-involvement, middle-involvement, and low-involvement group." Second, an analysis was performed on whether there would be significant differences in the demographic characteristics of consumers according to the market segments of consumer involvement. The results found significant differences in gender, marital status, generation composition, occupation, and educational background. Third, the study also analyzed whether there would be significant differences in the characteristics of consumers' purchasing behavior according to the market segments of consumer involvement. As a result, there were significant differences in favorite bakery, monthly frequency, companion, and monthly average purchase expenses. Finally, the study further analyzed whether there would be significant differences in the purchasing motive of bakery consumers according to the market segments of consumer involvement. The results reveal significant differences in stimulus and fundamental benefit.
Based on the findings, the study proposed the following implications.
The consumers of the high-involvement group should be encouraged to increase their purchases through VIP marketing based on the Pareto Principle; those of the middle-involvement group should have product characteristics delivered to them well by enhancing the product charms; and those of the low-involvement group should be induced to increase their purchasing intention with a positive mood through product upscaling and differentiation and visual mood changes in order to alter their perception that bakery goods are low-priced.
원문구축 및 2018년 이후 자료는 524호에서 직접 열람하십시요.
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