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표제지
목차
제1장 서론 8
제1절 연구의 배경 8
제2절 연구의 목적 10
제3절 연구의 구성 및 방법 11
1. 연구의 구성 11
2. 연구의 방법 11
제2장 이론적 배경 13
제1절 애니메이션의 개념과 문화의 특징 13
1. 애니메이션의 개념 13
2. 애니메이션 문화의 특징 15
제2절 일본 애니메이션의 특징과 성공요인 17
1. 일본 애니메이션의 특징 17
2. 일본 내 애니메이션의 성공요인 20
제3절 중국 애니메이션의 현황 22
1. 유포하는 시기 22
2. 전파 매체로 회귀시기 23
제4절 선행연구 24
제3장 연구 설계 28
제1절 연구의 방법 28
1. 연구 대상 및 자료 수집 28
2. 설문지 구성 28
제2절 분석 방법 31
제4장 분석결과 32
제1절 조사표본의 인구 통계적 분석 32
제2절 일본 애니메이션에 관한 일반적인 질문 34
1. 일본 애니메이션을 좋아하는지 여부 34
2. 일본 애니메이션을 처음으로 접한 때 34
3. 일본 애니메이션을 본 수량 35
4. 지금도 일본 애니메이션을 보는지 여부 35
5. 선호하는 일본 애니메이션 장르 36
6. 일본 소설이나 잡지를 본 적이 있는지 여부 37
제3절 일본 애니메이션에 관한 인식 38
1. 애니메이션 제작에 관한 인식 38
2. 일본 애니메이션에 대한 생각 38
3. 일본 애니메이션을 좋아하는 정도 39
4. 일본 애니메이션을 좋아하는 이유 39
5. 일본 애니메이션의 문제점 40
6. 일본 애니메이션을 반대하는 이유 41
7. 일본 문화의 반영 여부 41
제4절 일본 애니메이션의 영향 43
1. 일본 애니메이션이 중국 청소년에게 미치는 영향 43
2. 일본 애니메이션을 통해 배울 점 43
3. 인생관에 미치는 영향의 정도 44
4. 캐릭터를 모방해 본 적이 있는지 여부 44
5. 학업에 미치는 영향 45
6. 애니메이션과 학업의 분리 45
7. 부모의 반응 46
제5절 일본 애니메이션과 관련된 행위 47
1. 애니메이션의 내용을 선별하는지 여부 47
2. 매주 일본 애니메이션에 접한 시간 47
3. 일본 애니메이션을 접하는 시간대 48
4. 일본 애니메이션을 구입한 비용 48
5. 일본 애니메이션을 구입한 비용의 원천 49
6. 애니메이션과 관련된 주변 제품의 구입 여부 50
7. 개봉예정인 일본 애니메이션 영화에 대한 반응 50
제5장 결론 51
제1절 연구결과의 요약 51
가. 인구 통계적 분석 51
나. 일본 애니메이션에 관한 일반적인 분석 51
다. 일본 애니메이션 인식에 대한 분석 52
라. 일본 애니메이션의 영향에 대한 분석 52
마. 일본 애니메이션과 관련된 행위에 대한 분석 52
제2절 연구의 시사점 및 한계점 53
1. 연구의 시사점 53
2. 연구의 한계점 55
참고문헌 56
ABSTRACT 58
설문지 61
〈표 2-1〉 애니메이션의 제작 방법 14
〈표 2-2〉 일본 애니메이션의 종류 18
〈표 2-3〉 일본 애니메이션의 개발 프로세스 20
〈표 2-4〉 선행연구 27
〈표 3-1〉 설문지 구성 29
〈표 4-1〉 표본의 인구통계학적 특성과 분포 33
〈표 4-2〉 일본 애니메이션을 좋아하는지 여부 34
〈표 4-3〉 일본 애니메이션을 처음으로 접한 때 35
〈표 4-4〉 일본 애니메이션을 본 수량 35
〈표 4-5〉 지금도 일본 애니메이션을 보는지 여부 36
〈표 4-6〉 선호하는 일본 애니메이션 장르 36
〈표 4-7〉 일본 소설이나 잡지를 본 적이 있는지 여부 37
〈표 4-8〉 애니메이션 제작에 관한 인식 38
〈표 4-9〉 일본 애니메이션에 대한 생각 39
〈표 4-10〉 일본 애니메이션을 좋아하는 정도 39
〈표 4-11〉 일본 애니메이션을 좋아하는 이유 40
〈표 4-12〉 일본 애니메이션의 문제점 41
〈표 4-13〉 일본 애니메이션을 반대하는 이유 41
〈표 4-14〉 일본 문화의 반영 여부 42
〈표 4-15〉 일본 애니메이션이 중국 청소년에게 미치는 영향 43
〈표 4-16〉 일본 애니메이션을 통해 배울 점 44
〈표 4-17〉 인생관에 미치는 영향의 정도 44
〈표 4-18〉 캐릭터를 모방해 본 적이 있는지 여부 45
〈표 4-19〉 학업에 미치는 영향 45
〈표 4-20〉 애니메이션과 학업의 분리 46
〈표 4-21〉 부모의 반응 46
〈표 4-22〉 애니메이션의 내용을 선별하는지 여부 47
〈표 4-23〉 매주 일본 애니메이션에 접한 시간 48
〈표 4-24〉 일본 애니메이션을 접하는 시간대 48
〈표 4-25〉 일본 애니메이션을 구입한 비용 49
〈표 4-26〉 일본 애니메이션을 구입한 비용의 원천 49
〈표 4-27〉 애니메이션과 관련된 주변 제품의 구입 여부 50
〈표 4-28〉 개봉예정인 일본 애니메이션 영화에 대한 반응 50
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Japanese animation entered the mainland China and then has had strong influence on the animation market in China since 1980s.
A lot of people did not expect such an advent of animation culture. Towards such new things, people had very different attitudes. As Japanese animation entered the mainland China in the late 1980, Chinese youths started intervening in the era of animation. When visual culture got gradually stronger, the period of 'reading picture' started dominating civilians' territory of reading. Ranked No.1 in Chinese animation market through continuous expansion of its range, Japanese animation has influenced on Chinese youths in various age groups for long time due to its unique appeal.
In the beginning, works like <Maruko is nine years old.>, <Pretty Soldier Sailor Moon> and <Saint Seiya> appeared in China. Later, China imported lots of popular Japanese animation like <Detective Conan>, <Slam Dunk> and <Cardcaptor Sakura>. In such environment, Chinese youths had lots of opportunities to encounter animation. All across the country, so many pirated comic book stores sprang up. Each province held exhibitions related to various animation as sites or forums about animation were created online.
Japanese animation had huge positive and negative influences on Chinese youths as it was also helpful to understand national culture. The animation played a role as providing various knowledge like science and history, making youths' extra-curricular activities more abundant and relieving their academic burdens. On the other hand, some students who were excessively addicted to animation neglected their studies, which caused bad grades in the end.
As Japanese animation entered China, the perception of Chinese youths was changed a lot. With its positive and negative influences at the same time, the youths' consumption was also influenced. Meanwhile, Chinese animation is a newly-generated industry so that its possibility of the future development gets also bigger. This study aims to seek for the driving force of Japanese animation by understanding and analyzing the development process of Japanese animation and how Chinese youths perceive Japanese animation. Also we aim to examine the influence of Japanese animation on Chinese youths and their perception of Japanese animation, which will be helpful for Chinese animation to take its effective direction for the future development.
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