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Title Page
Contents
CHAPTER 1. Introduction 8
1.1. The Purpose of the Thesis 8
1.2. The Organization of the Thesis 12
CHAPTER 2. Theoretical Backgrounds 14
2.1. Word Frequency Effect 14
2.2. English Palatalization 20
CHAPTER 3. Experimental Design: Production Experiment 27
3.1. Materials 27
3.1.1. Hoosier Mental Lexicon 27
3.1.2. Speech Materials 28
3.2. Participants 31
3.3. Procedure 34
3.4. Analysis 35
CHAPTER 4. Results and Discussion 37
4.1. Results 37
4.1.1. The Rate of Palatalization by Word Frequency 37
4.1.2. The Speech Rate by Word Frequency 42
4.1.3. Acoustic Evidence for Word Boundary Palatalization in English 47
4.2. Discussion 54
CHAPTER 5. Conclusion 61
References 64
Appendix 67
[Appendix 1] Test words (Stimuli) 67
[Appendix 2] Sentences which include low frequency words 68
[Appendix 3] Sentences which include high frequency words 71
국문초록 74
ABSTRACT 76
Table 1. Mean log-transformed word frequency of test words 29
Table 2. Information of participants 32
Table 3. The number of sentences in terms of word frequency and the realization of palatalization from the 'advanced level' group of Korean learners 38
Table 4. The number of sentences in terms of word frequency and the realization of palatalization from the 'low level' group of Korean learners 38
Table 5. The number of sentences in terms of word frequency and the realization of palatalization from the native English speaker group 38
Table 6. The number of palatalized sentences by other controlled variables 41
Table 7. Mean speech rates in terms of word frequency 44
Table 8. Means of duration from the word-final consonant to the following consonant in terms of the word frequency 46
Table 9. Means of duration from the word-final consonant to the following consonant in terms of the realization of palatalization 47
Table 10. Mean COG values at each point in terms of the realization of palatalization 52
Table 11. Changes in COG values for fricatives from the middle point to the end point 53
Figure 1. A spectrogram of include your 23
Figure 2. A spectrogram of include her 23
Figure 3. Spectrograms of /s, ∫, z, 3/(이미지참조) 24
Figure 4. Mean centroid values at beginning, middle, and end of the fricative for /s/, /∫/, and /s#j/ in English 25
Figure 5. A spectrogram of cease your 45
Figure 6. A spectrogram of spruce yourself 51
Figure 7. Changes in COG values in terms of the realization of palatalization 52
Figure 8. A spectrogram of lose his 58
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본 논문은 한국인 영어 학습자들이 발화한 영어의 구개음화 현상에서 나타나는 구개음화의 실현 정도의 차이를 단어빈도수 효과로 설명하고, 그것을 실험으로 증명하고자 한다.
다양한 음운론적 규칙에 대한 많은 연구를 통해 단어의 빈도수가 규칙의 실현의 정도에 영향을 미친다는 것이 밝혀졌다. 구개음화 규칙도 같은 음운론적 환경이지만 단어의 빈도수에 따라 실현의 정도가 달라진다. Yun (2012)는 한국인 영어 학습자를 대상으로 영어의 구개음화 현상에 대한 단어 빈도수 효과를 조사를 하여 영어 모국어 화자를 대상으로 한 연구 결과의 흐름과 일치하는 결과를 얻었지만. 실험 재료를 만드는데 있어서 단어의 품사, 어형 변화의 유무, 참가자의 영어 능숙도와 같은 변인들을 통제하지 않고 실험을 했다는 단점을 가지고 있다.
그렇기 때문에 Yun (2012)의 연구를 기반으로, 본 논문에서는 보다 더 세밀한 변인통제를 통해 한국인들이 발화한 영어 구개음화 현상에서의 단어 빈도수 효과를 조사해보고자 한다. 한국인 참가자들은 주관적 능숙도와 토익성적, 전공 등으로 영어 능숙도에 따른 두 집단으로 나누었다. 그와 더불어 비교 집단으로 원어민 집단도 추가하였다. 실험 소재는 Yun (2012)에서 통제된 변인인과 더불어 단어의 품사를 타동사로 제한시켜 Zsiga (2000)처럼 '동사+목적어' 환경을 만들었다. 후행하는 단어는 대명사로 제한시켰으며 대명사의 첫 자음은 /j/ 나 /h/로 제한시켜 두 가지 조건으로 단어를 실제 존재하는 예시문을 통해 제시하였다. 단어는 저빈도, 고빈도로 나누어 Hoosier Mental Lexicon (Nubaum, Pisoni, and Davis 1984)에서 추출되었다. 빈도수에 따른 구개음화 실현의 정도를 참가자 집단에 따라 측정하였다. 또 빈도수에 따른 문장 발화 속도와 구개음화 실현에 따른 구개음화가 실현되는 해당 구간의 길이도 측정하였다. 마찰음의 경우 마찰구간을 세부분으로 나누어 각각의 COG (center of gravity)값을 측정하여 구개음화 실현 여부에 따른 값의 차이를 조사였다.
실험 결과 집단 간의 단어 빈도수에 따른 구개음화 실현의 정도가 유의미하게 나타났다. 즉 영어를 잘하는 한국인 집단은 원어민 집단처럼 단어빈도수 효과를 보여줬으며, 영어를 못하는 한국인 집단은 별다른 차이를 보이지 못하였다. 단어 빈도수에 따른 문장 발화 속도 차이는 미묘하였지만 통계적으로 유의미했으며, 해당구간의 길이 또한 단어 빈도수와 구개음화의 실현에 따라 유의미한 차이를 보였다. COG 값의 경우, 구개음화가 된 경우 전체적으로 모든 구간에서 구개음화가 되지 않은 경우보다 낮게 보였다.
이러한 실험 결과는 외국어로써 영어를 배우는 한국인에게도 단어빈도수 효과가 나타남을 밝혔지만, 단어 빈도수에 대한 정보에 대한 노출이 많을 때에만 그러한 효과가 유의미하게 나타남을 증명하였다.
원문구축 및 2018년 이후 자료는 524호에서 직접 열람하십시요.
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