본문바로가기

자료 카테고리

전체 1
도서자료 0
학위논문 1
연속간행물·학술기사 0
멀티미디어 0
동영상 0
국회자료 0
특화자료 0

도서 앰블럼

전체 (0)
일반도서 (0)
E-BOOK (0)
고서 (0)
세미나자료 (0)
웹자료 (0)
전체 (1)
학위논문 (1)
전체 (0)
국내기사 (0)
국외기사 (0)
학술지·잡지 (0)
신문 (0)
전자저널 (0)
전체 (0)
오디오자료 (0)
전자매체 (0)
마이크로폼자료 (0)
지도/기타자료 (0)
전체 (0)
동영상자료 (0)
전체 (0)
외국법률번역DB (0)
국회회의록 (0)
국회의안정보 (0)
전체 (0)
표·그림DB (0)
지식공유 (0)

도서 앰블럼

전체 1
국내공공정책정보
국외공공정책정보
국회자료
전체 ()
정부기관 ()
지방자치단체 ()
공공기관 ()
싱크탱크 ()
국제기구 ()
전체 ()
정부기관 ()
의회기관 ()
싱크탱크 ()
국제기구 ()
전체 ()
국회의원정책자료 ()
입법기관자료 ()

검색결과

검색결과 (전체 1건)

검색결과제한

열기
논문명/저자명
현대 한국다도에 끼친 일본 차문화의 영향 / 박순희 인기도
발행사항
부산 : 부경대학교 대학원, 2012.2
청구기호
TD 413 -12-27
형태사항
ix, 126 p. ; 26 cm
자료실
전자자료
제어번호
KDMT1201227937
주기사항
학위논문(박사) -- 부경대학교 대학원, 일어일문학과, 2012.2. 지도교수: 김상규
원문
미리보기

목차보기더보기

표제지

목차

Abstract 7

제Ⅰ장 序論 13

1. 현대 한국다도의 개관 13

2. 현대 한국다도의 문제점과 연구의 방향 24

3. 연구동향 및 연구의 과제 28

제Ⅱ장 한국의 제다와 일본의 차문화 35

1. 녹차와 제다 35

2. 기존문헌에 관한 검토 38

가. 한국독자설 38

나. 외래유입설 42

3. 한국 차인과 덖음녹차 46

4. 다도의 재정립과 김복순의 덖음녹차 51

5. 중정의 도와 덖음녹차 57

제Ⅲ장 한국의 다구와 일본의 차문화 60

1. 옆손잡이 다관 60

2. 기존 연구에 관한 검토 62

가. 자생설과 일본전래설 62

나. 문제제기 63

3. 옆손잡이 다관의 출현 66

가. 18세기의 다관 66

나. 19세기의 옆손잡이 다관 69

다. 도공과 옆손잡이 다관 72

4. 옆손잡이 다관의 한국화 76

제Ⅳ장 한국의 다실과 일본의 차문화 80

1. 찻자리 80

2. 한국의 찻자리와 일본의 다실 82

가. 한국의 찻자리 82

나. 일본의 다실 85

3. 다실의 한국화 94

4. 한국다실 100

제Ⅴ장 한국의 다도정신 및 행다법과 일본의 차문화 102

1. 한국의 다도정신과 행다법 105

가. 다도정신 105

나. 행다법 108

2. 일본의 다도정신과 행다법 110

가. 다도 정신 112

나. 행다법 116

3. 한·일 다도의 공통점과 차이점 119

4. 한국의 다도정신 및 행다법에서의 일본적인 요소 122

가. 다도정신 122

나. 행다법과 용어 124

5. 한국다도의 정착 126

제Ⅵ장 결론 130

참고문헌 136

[표 3] 한국다도의 정신 108

[표 4] 한국다도의 행다법 110

[표 5] 일본다도의 정신 116

[표 6] 일본다도의 행다법 118

[표 7] 한·일 다도의 공통점과 차이점 119

[그림 1] 국내 최초의 녹차상표 49

[그림 1] 조선후기의 민화 63

[그림 2] 『靑灣茶會圖錄』의 삽화 65

[그림 3] 19세기 횡수형 백자다관 69

[그림 4] 19세기 옆손잡이 백자다관 70

[그림 5] 윤상은이 소장한 옆손잡이 다관 74

[그림 6] 젠스타일 다실의 예 80

[그림 7] 1990년 이전의 차 마시는 모습 84

[그림 8] 로지 87

[그림 9] 도코노마 91

[그림 10] 니지리구치 91

[그림 11] 다실의 전경 92

[그림 12] 아름다운 찻자리 꾸미기의 사례 96

[그림 13] 숙우회 ‘만다라’찻자리 98

[그림 14] 조효선의 안방에 꾸며놓은 다실 99

[그림 15] 한복전통연구가 이희숙의 다실 99

[그림 16] 한국다실의 사례 101

초록보기 더보기

The tea drinking culture which has been transmitted from China to Korea and Japan, started to admit the frame of 'Dado' with several elements around 1970 in Korea.

The members who enjoyed the Dado can be divided into two parts: as members who prefer informal, and the other members who prefer formal when they drinking tea in 1970's Korea.

Tea people who preferred informal in the Dado world didn't experience a big social repercussion by enjoying good tasting tea.

On the other hand, cha-in (another name for tea people) who preferred the formal tried to infuse national spirit through the tea drinking culture.

Therefore, the association of Korean tea people came into active operation. The activity settled down as a liberal education for women after declining members of males.

The expression 'Japanese style Dado' came out to the ground at this moment and the expression means that Korean tea culture has a few influences of Japanese tea culture.

Hereupon, tea people focused on attracting the members by insisting that their club's Da-Bop is the Korean traditional style not Japanese style.

A doubt of traditional legitimacy has been bigger like this because every Dado club has the same response to Korean traditional tea culture.

Most of these questions were asserted without any specific cases or evidence. Thus, I will consider the process of Korean modern Dado by studying from its beginning to present day to make sure of Korean Dado's legitimacy, and I would like to present examples to clear up the causes of positive and negative effects from Japanese tea culture.

At the beginning, test the purpose and the process of Korean Dado, then look into aspects of the changes such as problems which occurred at the moment of reorganization.

As Dado, ostensibly, is reorganizing its form there should be are arranging of the Cha(tea), Da-gu(Tea utensil), Da-sil(room for having tea) and there must be reorganization of thought.

Between these, tea of various kinds Is a top priority.

Varieties of Tea can be separated into Bul-Balhyo-Cha(Noc-Cha, Green tea) and Balhyo-Cha and the modern Korean Dado, Bul-Balhyo-Cha(Noc-Cha) used as Dabop these days.

I think we need to examine the reason for choosing Noc-Cha as Korean Dado and the process at this moment. Many kinds of Da-gu are used in Dado.

The most important tea thing in Korean Dado is Da-gwan which is similar to an infuser.

The Da-gwan is used in the stage of Jeon-Cha-Do Dabop to steep Ip-Cha(leaf tea) in water. The Da-gwan can be divided into three types such as a Wit-son-jobi Da-gwan (upper grip Da-gwan), Dit-son-jabi Da-gwan (back grip Da-gwan) and Yeop-son-jabi Da-gwan (side grip Da-gwan).

Korean Dado restructured the Dagu by using Yeop-son-jabi Da-gwan, this Yeop-son-jabi Da-gwan is constructed with son-jabi(a handle of Da-gwann)and Mul-Dae(the spout of a Da-gwan). Son-jabi and Mul-Dae are at right angles to each other around a main kettle.

Using Yeop-son-jabi Da-gwan is quite common in Japan and it is used for Japanese Jeon-Cha-Do as well.

The shape of Yeop-son-jabi Da-gwan is almost same in both Korea and Japan but it has some minor differences. I think we need to find the relation between them to ensure Korean Dado's legitimacy in this study.

It is necessary to prepare Chat-jari(stage of having tea) after having good Cha(tea) and Dagu

A representation of 'Putting down the Chat-jari' is a common expression in Korea. A notion of the Chat-jari does not have such a meaningful sense but the agony was growing with substantial interest about the beautiful Chat-jari. The commercial tea houses came into in every place with agony about the Chat-jari, and the adoration for individual Da-sil started to grow at that moment.

A phenomenon that Chat-jari is connecting to the Da-sil space is easy to see. We need to figure out some processes of this kind of phenomenon to understand the Korean modern Dado well.

Spirit is an important element with the others such as Cha·Dagu·Da-sil.

We can grasp their spirit when someone who has a certain figure uses Dagu with some purpose.

So, Dado has been structured as a present form under an object.

Finally, you can have a look at the particularity of Korean Dado through this consideration and it is able to find the spirit and behavior to indicate that spirit in the particularity of Korean Dado.

Green tea of Korean Dado is well known to tea people as a Japanese green tea Jaeda-bop but that view remained obscure and the answer of how Dug-eum green tea became Dabop in modern Korea has remained opaque.

I studied the history of a person named Kim Bog-Sun. She worked at green tea Jae-da factory and has experience of making green tea. Kim Bog-Sun started to make Dug-eum green tea with a system of technique and specialization but her business had trouble which caused difficulties with regards to selling her product.

Kim Bog-Sun used to make a tea for Buddhist monks for her living and her ability was recognized by the monks. Kim Bog-Sun made tea became popular around Hwa-gae area and her tea making style, Dug-eum green tea Jaeda-bop became the standard when people are making tea. Dug-eum green tea has become widely popular.

Kim Bog-Sun's Dug-eum green tea settled as a traditional tea in the Korean Dado world because her method was totally different from Jeung-jae green tea which has Japanese flavors.

The next issue was related with Yeop-son-jabi Da-gwan, the Cha-in(tea people) in Korea presented a problem that Yeop-son-jabi Da-gwan of Jeon-Cha-Do was influenced by Japan.

That is because of there was no clear reason for using Yeop-son-jabi Da-gwan although there were already Wit-son-jobi Da-gwan and Dit-son-jabi Da-gwan.

The history of Yeop-son-jabi Da-gwan still remains obscure but two views can be presenting about the tea bottle. Yeop-son-jabi Da-gwan may have come down from the previous age in Korea or Japan and carried that Da-gwan to Korea.

So, I researched documentary records to find the beginning of Yeop-son-jabi Da-gwan in Korea.

The very first shape of Yeop-son-jabi Da-gwan found in the Koryo period but the use of Yeop-son-jabi Da-gwan was not the same as it is now. Yeop-son-jabi Da-gwan in the Koryo period was used to boil or stir water after putting the green tea powder in at the time.

Both the Da-gwan of the past and present have a long handle part, and the Da-gwan may have been used as a hot pot in the past. That is why I thought Yeop-son-jabi Da-gwan came out of Korea because there is just one piece of Da-gwan left in the Koryo period.

Two pieces of Yeop-son-jabi Da-gwan were found at a branch of the government porcelain workshop which used to make porcelain product for the Royal Court after the nineteenth century.

Korea was affected by the Japanese and merchants from Japan at the Bun-won-gi period. Those Da-gwan seem to be the sample product of the government porcelain place in Korea which accepted an order from Japan.

One piece of Da-gwan from the nineteenth century has same shape of Japan's Jeon-Cha-Do but the other one has a grip on the under side which mean sit is difficult to put on the fire. Sounder grip Da-gwan was easy to infuse tea with at the moment, and that was a try out of the Korean version.

Yeop-son-jabi Da-gwan was introduced to Korea in the1970s by Japanese cha-in and Korean porcelain makers and Cha-in referred to Yeop-son-jabi Da-gwan of Japan until then.

Korea accepted Japanese Dado but changed the shape of the grip or linear beauty and utility of Mul-Dae for Koreans’ preference. The creative shape of Korean Da-gwan exists until now.

It is necessary to present a place to have tea after finishing, to ready tea and Dagu. Cha-in use an expression of' spreading Chat-jari' when they prepare space for tea time.

Recognition about beautiful Chat-jari was brought from the moment that tea and Dagu settled down in Dado. Korean thought Chat-jari just needed to set a tea table in any place and it is a very natural position with daily liberty.

More recently, a number of people who want to get private places is rising.

Tea magazine started to suggest a configuration of Dasil to meet the needs of Cha-in, and introduce well made bright place as a private Dasil. Korean Dasil prefers the Korean design for form and the notion of Dasil related to Japanese Dado.

The space of Dasil made individually a simple place not as a daily room and Korea makes use of comfortableness and privacy from the Japanese style, then Korean Chat-jari settled down in Korean Dado.

In other words, Japanese Dasil has a notion of Chat-jari as itself but a notion of Korean dasil is Ro-Ji. There is a fundamental notion of Chat-jari inside Ro-ji and this kind of fact means Korean Dasil affected by Japanese Dasil.

Not only making space but Dado spirit and Dabop of Korea has been found in Japanese Dado. I found that Korea made its own Dabop of the Korean Dado style after checking out the differences and the common points.

Japanese Dado influenced Korean Dado in at least in seven ways. Both Dado spirit in Korea and Japan have four elements. For example Japan has Hwa·Gyuong·Chyeong·Jeock and Korea has Hwa·Gyuong·Gum·Jin. Korea and Japan have seven rules in Dado. Especially Japan has rikyu seven rules and Da-ryae seven rules. Korea has seven rules as well but the contents are totally different. Both Korea and Japan brought the names of ceremonial bows like Jin-ryae, Haeng-ryae and Cho-ryae in Haengda-bop.

The two countries called the behavior of Cha-sun as Cha-sun-tong (Ja-shen-do-o-shi) and use the name Daho for Dabu (Chat-tong).

Sprit and Haeng-dabop of Korean Dado referred to Japanese style but Koreans are still creating now. The fundamental spirit follows 「Do of Jeung-jeong」 with Cho-eui, Eung-song, Hyo-dang, Jeong-sang-gu.

I gave shape to a distinguishing mark of Korean Dado by revealing several Japanese constituents in Korean Dado and reasoning their impact on relationships, originality as well.

As a drink, tea became a culture with adoration of the great taste of tea.

Japan developed JaeDa-bop to make the best tea in 400 years of history, they have created formalities, manners and work hard to make vessels for the great taste of tea.

Japanese tea people pursued Dasil to make formalities and manners in to one.

Putting spirit into shape or form is Japanese Dado and this type of Dado influenced Korean Dado directly or indirectly in 1940s.

Korea met the restoration of independence on the stage of actualization for adoration of tea taste and faced the Korean war again. Our traditional tea culture was revisited on the part of an intellectual in late 1970s.

Thus, Well balanced Haeng-dabop, good tea for Korean taste and suitable Dagu were made. Up to now there is a huge interest of Dasil and groups of tea people who want to enjoy tea at nice places are on the rise.

Korea re-creates beautiful Dado culture in Korean style during a short term to raise racial spirit through the Dado culture and reorganized the Dado mind for Korean emotion. Haeng-dabop made its characteristic by receiving change of the times.

참고문헌 (94건) : 자료제공( 네이버학술정보 )더보기

참고문헌 목록에 대한 테이블로 번호, 참고문헌, 국회도서관 소장유무로 구성되어 있습니다.
번호 참고문헌 국회도서관 소장유무
1 (2005)「조선도자와 임진왜란-분청사기」『한·일 도자문화의 교류양상』한일관계사학회 미소장
2 강순형 (2008)「처음 화개 덖음차를 만들었다는 잭살영감 청파 조병곤」『차의 세계』5월호 미소장
3 고산스님 (2008)「왜곡된 차문화 빨리 바로 잡아야」현대불교신문 미소장
4 『國寶』(1984) 藝耕出版社 미소장
5 (1988)『한국의 주거 민속지』민음사 미소장
6 新興武官學校 硏究 소장
7 김대성(1994)「화개동·方山茶庄」『차문화 유적답사기-上』불교영상 미소장
8 (2008)「식민지 시기 차(茶)의 문화접변」『한국관계사연구』제31권 한일관계사학회 미소장
9 (1984)『韓國의 茶書』探究新書 미소장
10 (1988)『한국의 茶詩鑑賞』大光文化社. 미소장
11 (1991)『茶道學』학문사 미소장
12 (1999)「3.동양삼국의 차겨루기 연구」『증보판 茶道學論功』大光文化社 미소장
13 (2000) 「韓国煎茶の系譜と日本との関係」『煎茶の起源と発展─シンポジアム発表論文集』 미소장
14 (2004)「茶說의 誤解와 誤譯」『茶談』 미소장
15 (2003)「행다법」『생활예절』양서원 미소장
16 (1980)「현대,응송」『傳統茶道風俗調査』문화재관리국문화재연구소 미소장
17 (2004)「제다 ·음다법」『한국의 차문화』이른아침 미소장
18 조선후기 지방 백자 요장의 성격 소장
19 非日常的인 空間과 下剋上의 文化 : 茶室과 露地를 중심으로 소장
20 (2006)「센노리큐에 관한연구-초암과 다실」울산대학교 교육대학원일어교육전공 석사논문 미소장
21 韓國 茶道에 있어서 日本 茶罐의 수용과 정착 : 橫手型茶罐을 중심으로 소장
22 한·일 茶道의 비교 연구 : 말차법을 중심으로 소장
23 (1885)『東茶正統考』호영출판사 미소장
24 초의선사의 차문화 연구 소장
25 『南方錄』을 통해 본 日本茶道의 審美意識 소장
26 일본다도 센케류의 성립과정과 의의 소장
27 The Popularization of Tea Culture and Rise of Criticism Theory on Edo Period 소장
28 A Meaning of a Culture Industry on Japanese Tea Way 소장
29 (2003)「고고학으로 본 대가야」『가야의 유적과 유물』학연문화사 미소장
30 우리 전통 제다의 역사는 다시 쓰여져야 한다 : 조선 후기 제다에 관한 문헌적 고찰 소장
31 The Public Potter in the Late Chosun Period 소장
32 (2005)「임란 이후 조선도자-대일 관계를 중심으로」『한·일 도자문화의 교류양상』한일관계사학회 미소장
33 배강열 (2009)「소화방,다향에 젖어」『데일리안』8월호 미소장
34 (1989)『日本茶道入門』삼경출판사 미소장
35 부산박물관(2009)『중국국가박물관 명품그릇전-맛을 담는 그릇의 멋』부산박물관 미소장
36 부산근대역사관(2010)『부산의 근대자본가 청운 윤상은의 일생』부산근대역사관특별기획전도록 미소장
37 석천 (2003)「자연과 美의 조화,텅빈 차실」『차의 세계』6월호 미소장
38 (1997)「무등산 다원을 찾아서」『예용해 전집 3-차를 찾아서』대원사 미소장
39 「涅槃經宗要」『大正藏』권38 미소장
40 「大乘起信論別記」『大正藏』권44 미소장
41 (2005)「15․16세기 조선백자의 양상」『한·일도자문화의 교류양상』경인문화사 미소장
42 (2006)『다도고전-다신전․동다송․다경』연세대학교 출판부 미소장
43 한·중·일 다기에 나타나는 차문화 인식 비교 : 다관과 찻잔을 중심으로 소장
44 (2002)『한국의 차문화』열화당 미소장
45 (2000)『한국의 차문화』개미 미소장
46 (2006)「전통덖음차 제다교육원 혜우스님」『차와 문화』 미소장
47 A Study on the Structural Function of the Traditional Ceramic Teapot 네이버 미소장
48 (2007)「제차방법에 따른 분류」『중국차문화』지영사 미소장
49 임광명 (2010)「구원의 길은 ‘집안’에 있더라」『부산일보』18면,9월25일자 미소장
50 A Study on Excavation and Restoration about Korea Traditional Fermented Tea Types in the Early 20th Century - Focusing Testimony in Hadong County - 소장
51 전례연구위원회(1993)『韓國茶文化學』성균관 미소장
52 (2004)『한국인과 차-그 사색의 열린공간』다른세상 미소장
53 정동주(2006)「한국 찻사발 문화의 됨됨이와 걱정」『차의 세계』6월호 미소장
54 (2011)『새로쓰는 조선의 차 문화』김영사 미소장
55 (1994)「서문」『중국 차문화학』해동문화사 미소장
56 (2000)『韓國茶禮寶鑑』부산일보사 미소장
57 (2002)「우리나라의 다사」『한국차문화학』국제신문사 미소장
58 (2002)『韓國茶文化學』국제신문 미소장
59 A Study of the Honam Tea Vein through SoChi Heo, Ryun's Social Intercourse 소장
60 An Aspect of the Seasonal Customs in the Transmission of Tea Culture during the Joseon Dynasty 소장
61 (1990)『한국의 차문화』너럭바위 미소장
62 조용헌 (2009)「부산 달맞이고개의 다실-차는 풍류가 아니라 혁명이다」『행복이 가득한 집』8월호 미소장
63 주영미(2009)「사범반 창립기념 공연 차행법 연구모임 ‘숙우회’」『법보신문』 미소장
64 청명 (2006)「추억의 멍석 찻자리」http://blog.naver.com/chmyung00/120025300796 미소장
65 채원화 (1998)「효당의 반야로 제다법」『차인』7월 미소장
66 18·19세기 日本 磁器의 유입과 전개양상 소장
67 (1975)『韓國의 茶道』보련각 미소장
68 최석환(2007)「덖음차의 원류,경산인가 큐슈인가」『차의 세계』6월호 미소장
69 최석환(2007)「우리 차 제다의 아버지 잭살 영감 청파 조병곤」『차의 세계』7월 미소장
70 韓國茶道協會(2002)『韓國茶道協會20年史』 미소장
71 (2008)「차는 어떻게 만들어지나」『알고보면 쉬운 차』이른아침 미소장
72 (1999)「売茶翁といふ事件」『茶道学大系ー茶道文化論』淡交社 미소장
73 (2007) 「文楽․植村霞亭の茗筵を読む~明治煎茶茶好事家の文人趣味~」『研究紀要』第16号野村美術館 미소장
74 (2007)「遺跡出土の煎茶道具ー西日本ー」『研究紀要』第16号野村美術館 미소장
75 (1999)「現代の煎茶」『茶道学大系ー茶道文化論』淡交社 미소장
76 (1932)『茶の話』朝鮮印刷株式會社 미소장
77 (2007)「近代日本における女子茶道教育ーその背景と関連性」『日本教育』41号한국일본어교육학회 미소장
78 (2000)『茶の湯の歴史』 朝日選書 미소장
79 (2002)「韓国茶文化と茶礼」『日本と韓国茶の文化考』日韓文化交流セミナー 미소장
80 (2000)「日本の煎茶と中国歴代の茶」『東洋の茶 茶道學大系-7』淡交社 미소장
81 (2000)「朝鮮喫茶研究史」『東洋の茶ー茶道学大系』淡交社 미소장
82 (2004)『茶道の歴史』講談社学術文庫 미소장
83 主婦の友社(1980)『煎茶全書』 미소장
84 (1989)『学校茶道』淡交社 미소장
85 (1990)「覺書」『南方録ー校訂解題』淡交社 미소장
86 (2002)『緑茶の事典』桑田書店 미소장
87 (1984)『朝鮮の茶と禅(上)』民俗苑 미소장
88 (2002)「庶民のお茶の歴史」『緑茶』第四号緑茶通信 미소장
89 (社)日本茶業中央会(2002)『新訂 綠茶の事典』柴田書店 미소장
90 高麗·朝鮮陶磁と日本人 소장
91 (2008)『世界でお茶を』淡交社 미소장
92 (1987)전감譯『건축의 형태,공간을 다지인한다』 미소장
93 (2000) 「다도의 禪사상에 따른 현대 실내디자인의 영향」『홍익대학교 산업미술대학원』석사논문 미소장
94 (1983)「The Just so of the Swerve and Line」 『Time』1st, 미소장

권호기사보기

권호기사 목록 테이블로 기사명, 저자명, 페이지, 원문, 기사목차 순으로 되어있습니다.
기사명 저자명 페이지 원문 기사목차
연속간행물 팝업 열기 연속간행물 팝업 열기