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논문명/저자명
다문화가족지원센터 종사자의 서비스품질 영향요인분석 : 직무만족과 조직몰입을 중심으로 / 목화수 인기도
발행사항
대전 : 대전대학교 대학원, 2012.2
청구기호
TD 353.5 -12-1
형태사항
vi, 129 p. ; 26 cm
자료실
전자자료
제어번호
KDMT1201220513
주기사항
학위논문(박사) -- 대전대학교 대학원, 행정학과 공공사회복지전공, 2012.2. 지도교수: 백종섭
원문
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표제지

목차

제1장 서론 10

제1절 연구의 목적 10

제2절 연구의 범위 및 방법 13

1. 연구의 범위 13

2. 연구의 방법 14

제2장 이론적 고찰 16

제1절 다문화가족지원센터에 관한 이론적 논의 16

1. 다문화주의와 다문화가족 16

2. 다문화가족지원센터의 필요성과 법적 근거 25

제2절 직무만족에 관한 이론적 논의 41

1. 직무만족의 개념과 중요성 41

2. 직무만족의 이론적 배경 42

3. 직무만족의 결정요인 49

제3절 조직몰입에 관한 이론적 논의 55

1. 조직몰입의 개념 55

2. 조직몰입의 개념구성 56

3. 조직몰입의 결정요인 58

제4절 서비스 품질에 관한 이론적 논의 60

1. 서비스 품질의 개념과 중요성 60

2. 서비스 품질 측정 모형 62

제5절 선행연구 65

제3장 연구설계 및 실증분석 68

제1절 연구설계 68

1. 연구모형 68

2. 조사 도구 69

3. 설문지 구성 71

4. 자료수집 및 분석방법 72

제2절 조사도구의 타당성 및 신뢰도 검증 74

1. 조사대상자의 일반적 특성 74

2. 타당성 및 신뢰성 검증 76

3. 상관분석 79

제3절 종사자의 직무만족 80

1. 직무만족의 빈도분석 80

2. 직무만족의 배경변수별 차이 검증 81

제4절 종사자의 조직몰입 93

1. 조직몰입의 빈도분석 93

2. 조직몰입의 배경변수별 차이검증 94

제5절 종사자의 서비스 품질 및 영향요인 99

1. 서비스 품질의 빈도분석 99

2. 서비스 품질의 배경변수별 차이 검증 100

3. 직무만족의 서비스 품질 영향요인 102

4. 직무만족 및 배경변수의 서비스 품질 영향요인 104

5. 조직몰입의 서비스 품질 영향요인 106

6. 조직몰입 및 배경 변수의 서비스 품질 영향요인 107

7. 직무만족, 조직몰입의 서비스 품질 영향요인 108

8. 직무만족, 조직몰입, 배경변수의 서비스 품질 영향요인 109

제4장 연구결과의 종합논의 및 정책적 함의 112

제1절 연구결과의 종합논의 112

1. 빈도분석 112

2. 배경변수별 차이검증 113

3. 서비스 품질의 영향요인 115

제2절 정책적 함의 117

1. 종합적 함의 117

2. 직무만족과 조직몰입의 함의 118

제5장 결론 121

참고문헌 123

부록_설문지 131

Abstract 135

〈표2-1〉 다문화가정의 유형 25

〈표2-2〉 재한외국인처우기본법과 다문화가족지원법의 비교 29

〈표2-3〉 방문교육사업의 내용 36

〈표2-4〉 다문화가족지원센터의 프로그램 37

〈표2-5〉 지역별 다문화가족지원센터(2011년 11월 현재) 40

〈표2-6〉 주요 직무만족 측정도구 52

〈표2-7〉 직무만족의 측정요인 53

〈표2-8〉 조직몰입의 다차원적 개념구성 57

〈표2-9〉 조직몰입의 결정요인 59

〈표2-10〉 SERVQUAL 모형의 5가지 서비스 품질 차원 63

〈표2-11〉 SERVQUAL과 SERVPERF의 비교 65

〈표2-12〉 선행연구 요약 67

〈표3-1〉 설문지 구성 72

〈표3-2〉 설문지 조사지역, 배부 및 회수 73

〈표3-3〉 조사대상자의 일반적 특성 75

〈표3-4〉 직무만족의 요인분석과 신뢰성 분석 77

〈표3-5〉 조직몰입의 요인분석과 신뢰성 분석 78

〈표3-6〉 서비스 품질의 요인분석과 신뢰성 분석 78

〈표3-7〉 상관분석 79

〈표3-8〉 직무만족의 빈도분석 80

〈표3-9〉 동료관계의 배경변수별 차이검증 81

〈표3-10〉 인사제도의 배경변수별 차이검증 83

〈표3-11〉 보수수준의 배경변수별 차이검증 86

〈표3-12〉 교육훈련의 배경변수별 차이검증 88

〈표3-13〉 상사리더십의 배경변수별 차이검증 90

〈표3-14〉 업무만족의 배경변수별 차이검증 92

〈표3-15〉 조직몰입의 빈도분석 94

〈표3-16〉 정의적 몰입에 대한 차이검증 95

〈표3-17〉 지속적 몰입에 대한 차이검증 97

〈표3-18〉 규범적 몰입의 배경변수별 차이검증 98

〈표3-19〉 서비스 품질의 빈도분석 100

〈표3-20〉 서비스 품질의 배경변수별 차이검증 101

〈표3-21〉 직무만족의 서비스 품질 영향 103

〈표3-22〉 직무만족 및 배경변수별 서비스 품질 영향 105

〈표3-23〉 조직몰입의 서비스 품질 영향 106

〈표3-24〉 조직몰입 및 배경변수별 서비스 품질 영향 107

〈표3-25〉 직무만족, 조직몰입의 서비스 품질 영향 109

〈표3-26〉 직무만족, 조직몰입, 배경변수의 서비스 품질 영향 110

〈그림2-1〉 다문화가족지원센터 체계 33

〈그림2-2〉 Maslow의 개인의 기본욕구단계 43

〈그림2-3〉 Maslow와 Aldefer의 인간의 욕구체계 비교 45

〈그림2-4〉 내부서비스 품질과 외부서비스 품질 62

〈그림2-5〉 SERVPERF모형의 서비스 품질 측정식 64

〈그림3-1〉 연구모형 69

초록보기 더보기

According to the social change, Korea is becoming a multicultural society from homogeneous one. This phenomenon causes some social problems.

Government has provided various support system for multicultural families managed by Ministry of Gender Equality and Family. However, the beneficiaries of Multicultural Family Support Center are not satisfied with the policy. Moreover, Multicultural Family Support Center workers also are dissatisfied with their job due to the inadequate service, labor shortage of the service center, lacking of diverse program and insufficient program operating time and so on.

This study examines the effect of job satisfaction and job commitment to service quality empirically. Data were collected from survey in Daejeon Metropolitan City, Chungcheongnam-do, and Chungcheongbuk-do. Responses for all items were measured by a 5-point scale(1, "strongly dissatisfaction", to 5 "strongly satisfaction").

Empirical analysis using SPSS for Windows 19.0 program reliability(Cronbach's α), descriptive statistics, t-test, analysis of variance(ANOVA), multiple regression analysis was carried out.This study used at the 0.05 significance level.

The results of this study are as follows.

First, the workers show 4.08 in relationship with co-workers, 3.33 in personnel system, 2.57 in pay level, 4.85 in leadership, and 3.95 in overall satisfaction level. As descriptive above, the relationship level with co-workers is highest of all, and the lowest factor is pay level.

Second, concerning organizational commitment, it shows 4.09 in affective commitment, 3.21 in continuance commitment, 3.15 in normative commitment. Totally, the level of affective commitment is the highest and normative commitment is the lowest.

Third, the survey shows 4.38 in service quality. The workers think that their service quality is high enough relatively.

Forth, the analysis shows that education and training, leadership, and job satisfaction are positive correlations with service quality. The pay level is negative correlation between service quality.

Fifth, concerning job commitment, results shows a positive correlation between affective commitment and service quality.

Based on this research, we put forward policy proposal as follows.

First, it is necessary to improve job satisfaction through raising pay level. Especially their the wage level have to be similar to the level of social welfare organization workers'.

Second, the workers contract with Multicultural Family Support Center for one year. It causes high turnout rate of them. The multicultural family has been on increase in Korea and it is necessary to give greater opportunity for advancement to the workers. For this, each center has to expand the organization size and increases staff.

Third, effective education and training for the worker is needed to improve service quality. The training contents and methods are suitable for the employee and the workers could be content with the programs.

Forth, the workers are dissatisfied with the employee evaluation. So, objective and impartial evaluation system has to be operated.

Fifth, their irregular work condition makes their low satisfaction for their job, so it is necessary to guarantee two years for the work period at least. Also, without any great faults for workers, further extension is legalized and the center has to change their temporary positions to permanent ones.

Sixth, the leaders of the center have to manage their organization more actively and guide their staff effectively as manager.

Seventh, central government, local government and the Multicultural Family Support Center try to provide good work condition for them to work hard with a sense of duty and long period. The more they work and the older ages they have, they show a strong attachment to their work and it could lead to good service quality.

As a result, the improvement of work condition for Multicultural Family Support Center worker is more important than anything else. This will be able to contribute in social integration in multicultural society and bring the good effects of national development in Korea.

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