생몰정보
소속
직위
직업
활동분야
주기
서지
국회도서관 서비스 이용에 대한 안내를 해드립니다.
검색결과 (전체 1건)
원문 있는 자료 (1) 열기
원문 아이콘이 없는 경우 국회도서관 방문 시 책자로 이용 가능
목차보기더보기
표제지
목차
I. 서론 8
1. 연구의 목적 및 필요성 8
2. 연구의 내용 및 방법 9
3. 연구의 제한점 10
II. 동시대 미술의 이해와 특성 11
1. 동시대 미술의 이해 11
1) 포스트모더니즘과 미술 11
2) 동시대 미술의 개념 16
2. 동시대 미술의 특성 18
III. yBa를 통한 영국현대미술의 변화 22
1. yBa등장 이전의 영국현대미술 22
2. yBa등장배경과 특성 25
IV. yBa작가 작품분석 32
1. 데미안 허스트 32
1) 동물의 사체를 이용한 죽음 이미지 33
2) 의학과 종교의 연결 36
2. 마크 퀸 40
1) 인간 존재의 허무함 41
2) 신체의 아름다움에 대한 새로운 해석 44
3) 욕망의 인공적 재현 47
3. 사라 루카스 48
1) 파편화된 신체 49
2) 일상의 오브제를 이용한 신체표현 51
3) 〈버니 Bunny〉 시리즈 53
4) 프로이트 이론을 바탕으로 한 성과 죽음 55
4. 크리스 오필리 59
1) 더러움과 아름다움의 어울림 60
2) 흑인문화의 정체성 63
V. 결론 및 제언 67
참고문헌 70
ABSTRACT 74
〈도판 1〉 데미안 허스트, 〈천년〉, 1990, 소머리, MDF, 파리, 구더기, 살충기, 설탕, 물, 강철, 유리 등, 213×427×213cm, 개인소장. 34
〈도판 2〉 데미안 허스트, 〈살아있는 자의 마음에서 불가능한 물리적인 죽음〉, 1991, 타이거 샤크, 유리, 5%포름알데히드 용액, 실리콘 등, 213×518×213cm. 34
〈도판 1-1〉 데미안 허스트, 〈천년〉, 1990, 세부도판. 35
〈도판 3〉 데미안 허스트, 〈클로프로타마이드〉, 1996, 가정용 유광 페인트, 190×239cm, 개인소장. 37
〈도판 4〉 데미안 허스트, 〈하이드록시 테트라 히드로카나비놀〉, 1993, 가정용 유광 페인트, 193×295cm, 브루노비쇼프베르거 컬렉션(Collection Bruno Bischofberger). 37
〈도판 5〉 데미안 허스트, 〈벼랑 끝에 서서 순수한 공포의 북극의 불모지를 바라보다〉, 1999-2000, 유리, 스테인리스스틸 캐비넷, 플라스틱과 금속, 레진으로 만들어진 알약 모형들, 236×871×11cm, 개인소장. 38
〈도판 5-1〉 데미안 허스트, 〈벼랑 끝에 서서 순수한 공포의 북극의 불모지를 바라보다〉, 1999-2000, 세부도판. 38
〈도판 6〉 데미안 허스트, 〈신의 사랑을 위하여〉, 2007, 사람이빨, 티타늄, 다이아몬드, 172×127×191cm. 39
〈도판 7〉 마크 퀸, 〈셀프〉, 1991, 피, 스테인리스스틸, 냉장장비, per pex, 205×65×65cm. 41
〈도판 8〉 마크 퀸, 〈보이지 않는 탈출〉, 1996, RTV 74-30 and rope, 400×60×40cm. 43
〈도판 9〉 마크 퀸, 〈보이지 않는 사람〉, 1996 스테인리스 스틸.RTV 폴리우레탄 높이 93cm. 43
〈도판 10〉 마크 퀸, 〈마블 시리즈〉, 1999-2000, Courtesy fondazione prada. each(×6):136×103cm. 44
〈도판 11〉 마크 퀸, 〈임신한 앨리슨 래퍼〉, 2005, Courtesy fondazione prada. 45
〈도판 12〉 마크 퀸, 〈사이렌〉, 2008, 순금, 런던 대영박물관. 47
〈도판 13〉 마크 퀸, 〈나일강〉, 2007, 캔버스에 유채, 169.5×263cm. 48
〈도판 14〉 마크 퀸, 〈실크로드〉, 2010, 캔버스에 유채, 170×260cm. 48
〈도판 15〉 사라 루카스, 〈이것을 붙잡아〉, 1994~1995, 믹스미디어. 50
〈도판 16〉 사라 루카스, 〈Figleaf in the ointment〉, 1991, 믹스미디어. 50
〈도판 17〉 사라 루카스, 〈자연 그대로의〉, 1994, 매트리스, 양동이, 오렌지, 오이, 메론, 84×168×145cm. 51
〈도판 18〉 사라 루카스, 〈두개의 계란과 케밥〉, 1992, 테이블, 사진, 계란프라이, 케밥, 30×29×27cm. 53
〈도판 19〉 사라 루카스, 〈폴린 버니〉, 1997, 믹스미디어, 95×64×90cm, 런던 테이트갤러리. 54
〈도판 20〉 사라 루카스, 〈놀림당한 토끼〉, 1997, 믹스미디어. 55
〈도판 21〉 사라 루카스, 〈쾌락원칙 너머〉, 2000, 매트리스, 백열전구, 양동이 등. 56
〈도판 22〉 사라 루카스, 〈You know what〉, 1998, 석고, 담배. 58
〈도판 22-1〉 사라 루카스, 〈You know what〉, 1998, 세부도판. 58
〈도판 23〉 사라 루카스, 〈구강의 만족〉, 2000, 사무용의자, 담배. 59
〈도판 24〉 크리스 오필리, 〈동정녀 마리아〉, 1996, 믹스미디어, 244×183cm. 60
〈도판 25〉 크리스 오필리, 〈여인이여, 울지말아요〉, 1998, 믹스미디어, 244×183cm, 런던 빅토리아 미로갤러리. 62
〈도판 26〉 크리스 오필리, 〈우주선〉, 1995, 믹스미디어, 183×122cm. 63
〈도판 27〉 크리스 오필리, 〈아프로디지아2〉, 1996, 믹스미디어, 243.8×182.8cm, 런던 빅토리아 미로갤러리. 63
〈도판 28〉 크리스 오필리, 〈어퍼룸〉, 1999-2002. 65
〈도판 29〉 크리스 오필리, 〈황금원숭이 Mono Oro〉, 1999-2002, 믹스미디어, 244.2×183.0cm. 65
초록보기 더보기
This study aims at investigating the fact that distinctive characteristics of yBa(young British artists) appeared by the environment before and after the birth of yBa by examining their works who show the distinctive characteristics in the recent contemporary arts and understanding contemporary arts.
Contemporary art is wide and ambiguous unlike art in the past. In history of art, there have been 'contemporary art' of the time in every period, and in many cases the public could not understand the arts of the time. Despite that, we cannot treat the contemporary art as an unrelated thing to us because it is deeply related to general modern society and culture.
Contemporary art was birthed based on post-modernism, but questions cannot be begged by traditional literature or movement, and it aroused with reflection on modernism which is the great narrative. The term contemporary born with the end of avantgardism does not refer to a time or style but it is a more complex style of approach which breaks the boundary with classic art and expands the range of art. Because of this, modern art can be defined by few people's expression who use it as means of emergence of creative personality and struggles against mainstream art.
After the Second World War, in British art, fundamental questions and existential skepticism to the existence of humans because of various social problems stemming from life and death, conflicts between classes, racial identity becomes a main motive of yBa with anti-esthetic and ugly reality expressions.
yBa's art is based on the diversity of British culture and become rich multi-culturally through various cultural inheritance in the corners of the world. Because of this, it covers cultural differences with interaction with surrounding culture and affects high class art, which reduces the gap with elite art. This brings about popularization of yBa's art. However, the public's interest in them is not always positive. Their works of art expresses extremely and shockingly with several themes that reflect the reality so they became the center of social issues and the public's criticism.
While American art which was the mainstream of the world of art expands the base, British art showed rapid growth. With this, British art can pay attention to the fact that their own new leap that they can stand on tiptoe as the international mainstream of the world of art can present the direction of contemporary art in the future.
Chapter 2 in this study investigates the process of development of arts in the post modernism that is based on the contemporary art and the concept of contemporary art that was created in this process in order to understand contemporary art.
Chapter 3 examines factors related to the process of their growth by understanding the situations in the times before and after the birth of yBa that represents British contemporary art.
Chapter 4 analyses characteristics that are resulted from British society and characteristics of contemporary art that appears in the process of growth and main works of young British artists Damien Hirst, Mark Queen, Sarah Lucas, Chris Ofili.
In the conclusion, special characteristics of British contemporary art are summarized and it considers the implications that young British artists' art gives to the contemporary art in the future.
This study understands characteristics of contemporary art based on the contemporary art and culture of post modernism as well as characteristics of contemporary art appearing in the works of young British artists and expands understanding of contemporary art. It is expected that it will play a meaningful role in not only expecting the direction of contemporary art and developing contemporary art.
원문구축 및 2018년 이후 자료는 524호에서 직접 열람하십시요.
도서위치안내: / 서가번호:
우편복사 목록담기를 완료하였습니다.
* 표시는 필수사항 입니다.
* 주의: 국회도서관 이용자 모두에게 공유서재로 서비스 됩니다.
저장 되었습니다.
로그인을 하시려면 아이디와 비밀번호를 입력해주세요. 모바일 간편 열람증으로 입실한 경우 회원가입을 해야합니다.
공용 PC이므로 한번 더 로그인 해 주시기 바랍니다.
아이디 또는 비밀번호를 확인해주세요