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표제지
ABSTRACT
摘要
목차
제1장 서론 13
제1절 문제제기 13
제2절 연구의 목적 15
제3절 연구의 방법 및 구성 16
제2장 관광수요함수에 관한 이론적 배경 18
제1절 관광수요와 소득 18
1. 관광수요의 개념정의 18
2. 소득의 개념정의 19
제2절 관광수요의 소득탄력성의 개념과 추정 22
제3절 관광수요함수 추정에 관한 선행연구 24
1. 국외연구 24
2. 한국내 연구 28
3. 선행연구 결과의 정리 34
제3장 중국인 해외관광자의 수요 현황 분석 36
제1절 중국 해외관광의 정책변화와 동향 36
1. 중국 해외관광의 발전과 정책변화 36
2. 중국의 소득지표 동향 41
제2절 중국인 해외관광의 동향분석 42
제3절 중국인의 해외관광목적지 및 관광자 방문율 45
1. 중국인의 해외관광목적지 45
2. 관광자 방문율 48
제4장 중국인 해외관광자의 수요함수 추정 51
제1절 중국인 해외관광자의 수요함수 추정 51
제2절 한국과 일본 방문 중국인 관광자의 수요함수 추정 53
제3절 말레이시아와 싱가포르 방문 중국인 관광자의 수요함수 추정 56
제4절 태국과 호주 방문 중국인 관광자의 수요함수 추정 59
제5장 중국인 해외관광자 수요함수 추정의 시사점 63
제1절 한국 및 일본 방문 수요함수 추정의 시사점 63
제2절 말레이시아 및 싱가포르 방문 수요함수 추정의 시사점 66
제3절 태국 및 호주 방문 수요함수 추정의 시사점 69
제6장 결론 72
참고문헌 74
부록 80
〈부록 1〉 중국인의 해외관광 현황 80
〈부록 2〉 국가별 중국인 관광객 추이 81
〈부록 3〉 1990-2010 중국 경제지표 82
〈표 2-1〉 관광수요함수에 관한 선행연구 요약 34
〈표 3-1〉 중국 해외관광 목적지 개방 현황 40
〈표 3-2〉 중국인의 10대 해외관광국 추이, 1990-2010년 47
〈표 3-3〉 중국인의 주요 6개 국가 방문율 49
〈표 4-1〉 중국인 해외 관광자의 함수 추정 52
〈표 4-2〉 한국 및 일본 방문 중국인 관광자의 함수 추정 55
〈표 4-3〉 말레이시아 및 싱가포르 방문 중국인 관광자의 함수 추정 58
〈표 4-4〉 태국 및 호주 방문 중국인 관광자의 함수 추정 61
〈표 5-1〉 한국 및 일본 방문 수요함수 추정의 요약 63
〈표 5-2〉 말레이시아 및 싱가포르 방문 수요함수 추정의 요약 66
〈표 5-3〉 태국 및 호주의 방문 수요함수 추정의 요약 69
[그림 3-1] 중국 1990-2010년의 소득지표 41
[그림 3-2] 중국인의 해외관광 현황 43
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The purpose of this study is to analyze the impact on the demand of Chinese Outbound Tourism. There are many influence factors on outbound tourism such as travel distance, price of tourism products, exchange rate, income, relative price and so on. however, in this study suppose if all of other conditions are uniformity, study the relationship between per capita income of Chinese and the tourists to Chinese main outbound countries as Korea·Japan·Malaysia·Singapore·Thailand·Australia, etc by using elasticity. This study used the time series data from 1990 to 2010.
As a result of this analysis, when per capita income of Chinese increase 1 percent, the whole Chinese outbound tourists increase by 1.408 percent, to Korea by 1.234 percent, to Japan by 1.064 percent, to Malaysia by 1.354 percent, to Singapore by 1.002 percent, to Thailand by 0.800 percent and to Australia by 1.346 percent. Abstract of this elasticity result as follow. Firstly, the income elasticity of Chinese tourists to Korea·Japan·Malaysia·Singapore·Australia except Thailand is bigger than 1, so this result does correspond with other previous studies. Secondly, there is a close correlation between per capita income of Chinese and the Chinese tourists to Korea, it is the third place after Malaysia and Australia. Thirdly, the result of Japan and Singapore is unitary elastic as elasticity is 1, On the other side, the result of Thailand is inelastic.
The income elasticity of Chinese tourists to country by country is very different. This study combined it with the strategies of attracting more Chinese tourists to visit country by country in order to establish the reason. As a result, Chinese tourists prefer Malaysia, Australia and Korea which make greater efforts on attracting Chinese tourists than Japan, Thailand and Singapore.
Also, the Korea tourism market caused by Chinese tourists is growing rapidly by income increases along with the economic growth of China. In order to cope with this situation, improve the satisfaction of Chinese tourists, promote qualitative, quantitative and symmetrical growth, policy proposal should be arranged urgently.
To resolve this problem, it is necessary to arrange midlong-term international tourism promotion policy immediately, the overall reorganization of relevant regulations, to expand the air lines among Korea, China and Japan, expecially to develop region tour programs with reasonable price by making the best use of the region lines which suffer from chronic deficit. It's also necessary to expand the tourism infrastructure as on-off line tourism information channel, shopping centers, etc, to develop the tourism packages which fit to the tourists type and establish strategies of tourism promotion marketing.
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