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감사의 글
목차
제1장 서론 11
제1절 연구의 배경 및 문제 제기 11
제2절 연구의 목적 15
제3절 연구의 방법 및 범위 16
제2장 이론적 배경 19
제1절 서비스드 레지던스(Serviced Residence) 19
1. 서비스드 레지던스의 개념 19
2. 서비스드 레지던스와 호텔과의 차이 22
3. 서비스드 레지던스의 특성 29
4. 서비스드 레지던스의 유형 33
5. 서비스드 레지던스의 현황 35
제2절 관광호텔 38
1. 관광호텔의 개념 38
2. 숙박시설에 대한 분류 41
3. 관광호텔의 선택속성 43
제3절 서비스드 레지던스 선택속성 50
1. 서비스드 레지던스 선택 결정 과정 50
2. 서비스드 레지던스 선택 결정과정의 영향요인 57
3. 서비스드 레지던스 선택속성의 특징 61
제4절 Importance - Performance Analysis 이론 67
제3장 연구 설계 72
제1절 조사설계 72
제2절 연구과제 72
제3절 설문지의 구성 74
제4장 결과분석 76
제1절 표본의 일반적 특성 76
1. 표본의 인구 통계학적 특성에 대한 통계 76
2. 서비스드 레지던스 방문 특성에 관한 통계 79
3. 서비스드 레지던스 선택속성별 중요도와 만족도의 기술통계 83
제2절 서비스드 레지던스 선택속성의 중요도와 만족도 분석 87
1. 서비스드 레지던스 선택속성별 중요도와 만족도 분석 87
제3절 서비스드 레지던스 선택속성 중요도와 만족도 차이분석 91
1. 서비스드 레지던스 선택속성의 괴리도 분석 91
2. 서비스드 레지던스 선택속성의 중요도-만족도 분석(IPA) 98
제5장 결론 101
제1절 연구의 결과 및 시사점 101
제2절 연구의 한계점 및 후속연구에 대한 제안 107
참고문헌 109
부록.설문지 115
ABSTRACT 119
〈그림 1-1〉 연구의 구성도 18
〈그림 2-1〉 SERVICED RESIDENCES 모형 21
〈그림 2-2〉 IPA 매트릭스 70
〈그림 4-1〉 서비스드 레지던스 선택속성 요인의 중요도-만족도 분석(IPA) 99
Now, It is increasing who are using serviced residence whatever it is short-term and long-term serviced according to the tourist industry is growing their business related with internationalization. However serviced residence industry comes into conflict with Hotel industry in vague law. The research of serviced residence for growing their business and activate is insufficient even though serviced residence activation will bring affirmative effect to growing tourist industry as well as inflow of foreign currency.
The purpose of this study is how affecting the selection of accommodations and serviced residence characteristic between short-term and long-term customer. This study aims to energize serviced residence through analysis affective factor importance and satisfaction when selecting serviced residence.
As a result of research, selection of accommodations and satisfactions are different based on stay term. In case of short-term stay, top priority condition is cleanliness of their room and attitude of employees. In case of long-term stay, top priority condition is ability of service and customers are satisfied with service in other word, cleanliness of room and environment need to effort to be better.
As mentioned before, there are difference between short-term and long-term customers, compare two of them, long-term customers prefer their geographical accessibility nevertheless the study shows that they are not satisfied with current location of serviced residence. This result implies that most considerable condition is geographical accessibility to customer who visits for business. So serviced resident company has to deeply consider their tendency.
As a result of this study, it is significant difference at the selection of accommodations and serviced residence characteristic between short-term and long-term customer.
Serviced residence company needs to recognize difference at selection of accommodations between short-term and long-term customer. In based on recognition, serviced residence company should promote their own residence.
In this study expect helping serviced residence management to enter hotel market through awareness of visitors requirement. Also it is expected to help prepare a new law related serviced residence.
This study reaches the limit as below 2 reason : First the survey was restricted in resident person only.
Second, selected attribute was not divided by possible factor. Therefore further research should be studied for behavioral factors from factor analysis of selection attribute through more resident guests in whole domestic serviced residence as a survey target.*표시는 필수 입력사항입니다.
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