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표제지
목차
I. 서론 10
1. 연구의 필요성 10
2. 연구의 목적 16
3. 연구변인 및 연구가설 17
1) 연구변인 17
2) 연구가설 18
4. 연구의 제한점 20
5. 용어의 정의 20
II. 이론적 배경 22
1. 스포츠 고객의 유형 22
1) 스포츠 관람객의 개념과 유형 22
2) 관람형 소비자 23
3) 참여형 소비자 24
4) 골프대회 관람객 관련 연구의 사례 26
2. 골프의 특성 28
1) 골프참가자의 특성 28
2) 골프의 스포츠적 특성 29
3. 만족의 개념 30
1) 욕구만족 30
2) 관람만족과 불만족 31
3) 건강만족 32
4. 시장 세분화 33
1) 시장 세분화의 개념 33
2) 시장 세분화의 유용성 및 조건 34
3) 시장 세분화의 기준 36
III. 연구 방법 38
1. 연구설계 38
2. 연구대상 및 표집방법 40
3. 조사도구 43
1) 조사도구의 타당도 검증 46
2) 조사도구의 신뢰도 검증 50
4. 조사절차 54
5. 자료처리 55
IV. 연구결과 56
1. 인구통계학적 특성에 따른 골프참여특성의 차이 56
2. 인구통계학적 특성에 따른 건강만족도의 차이 65
3. 인구통계학적 특성에 따른 관람만족도의 차이 69
4. 인구통계학적 특성에 따른 매너의 차이 73
5. 골프참여특성에 따른 건강만족도의 차이 77
6. 골프참여특성에 따른 관람만족도의 차이 81
7. 골프참여특성에 따른 매너의 차이 85
8. 건강만족도와 관람만족도가 매너에 미치는 영향 89
V. 논의 92
1. 인구통계학적특성에 따른 골프참여특성의 차이 분석 92
2. 인구통계학적특성에 따른 건강만족도의 차이 분석 93
3. 인구통계학적특성에 따른 관람만족도의 차이 분석 94
4. 인구통계학적특성에 따른 매너의 차이 분석 94
5. 골프참여특성에 따른 건강만족도의 차이 분석 95
6. 골프참여특성에 따른 관람만족도의 차이 분석 96
7. 골프참여특성에 따른 매너의 차이 분석 97
8. 건강만족도와 관람만족도가 매너에 미치는 영향 분석 97
VI. 결론 및 제언 99
1. 결론 99
2. 제언 101
참고문헌 104
ABSTRACT 112
부록 : 설문지 116
표 1. 스포츠 소비자의 형태 22
표 2. 사용정도에 따른 관람형 소비자의 유형 24
표 3. 조사대상자의 인구통계학적 특성 41
표 4. 조사대상자의 골프참여 특성 42
표 5. 건강만족도와 관람만족도 및 매너 항목 44
표 6. 설문지의 구성 지표 및 문항 수 45
표 7. 건강만족도의 탐색적 요인분석 47
표 8. 관람만족도의 탐색적 요인분석 48
표 9. 매너의 탐색적 요인분석 49
표 10. 조사도구의 신뢰도 51
표 11. 항목별 평균과 표준편차 52
표 12. 연구변인간 상관관계 54
표 13. 인구통계학적 특성에 따른 골프구력의 차이 58
표 14. 인구통계학적 특성에 따른 골프 핸디캡의 차이 60
표 15. 인구통계학적 특성에 따른 월 라운드횟수의 차이 62
표 16. 인구통계학적 특성에 따른 골프 관람횟수의 차이 64
표 17. 인구통계학적 특성에 따른 건강만족도의 차이(육체적) 66
표 18. 인구통계학적 특성에 따른 건강만족도의 차이(정신적) 68
표 19. 인구통계학적 특성에 따른 관람만족도의 차이(기술습득) 70
표 20. 인구통계학적 특성에 따른 관람만족도의 차이(이벤트) 72
표 21. 인구통계학적 특성에 따른 매너의 차이(관람) 74
표 22. 인구통계학적 특성에 따른 매너의 차이(복장) 76
표 23. 골프참여특성에 따른 건강만족도의 차이(육체적) 78
표 24. 골프참여특성에 따른 건강만족도의 차이(정신적) 80
표 25. 골프참여특성에 따른 관람만족도의 차이(기술습득) 82
표 26. 골프참여특성에 따른 관람만족도의 차이(이벤트) 84
표 27. 골프참여특성에 따른 매너의 차이(관람) 86
표 28. 골프참여특성에 따른 매너의 차이(복장) 88
표 29. 건강만족도가 관람매너에 미치는 영향 89
표 30. 건강만족도가 복장매너에 미치는 영향 90
표 31. 관람만족도가 관람매너에 미치는 영향 91
표 32. 관람만족도가 복장매너에 미치는 영향 91
그림 1. 연구의 변인 17
그림 2. 참여형 소비자와 관람형 소비자의 관계 25
그림 3. 연구 절차 및 과정 39
초록보기 더보기
By analyzing health satisfaction, admission satisfaction and manners in accordance with golf participating characteristics of golf galleries, this research will study the difference in health satisfaction, admission satisfaction and manners according to characteristics of golf participants, and influence of health and admission satisfactions over matters, so we could find mutual relationships. I would like to provide basic materials to create right admission culture by acknowledging problems on manners of golf galleries, and finding plans to revitalize golf admission culture as we understand expectations of golf participants. Moreover, I hope this study could be helpful for marketing in the industries, which is related to gold industry or opening golf competitions. To achieve the aim, I conducted surveys that follow random sampling with 1,100 golf participants and then carried out frequency analysis, descriptive statistical analysis, One-way ANOVA, correlation analysis and multiple regression analysis with 1,017 survey papers that were possible to study and obtained results as follows.
First, I performed Cross-tabulation Analysis to examine years of experience in the golf field according to demographic characteristics. All demographic characteristics were found to be meaningful in terms of statistics, including gender, age, academic background, occupation and average monthly salaries.
Second, for distinction of health satisfaction according to demographic characteristics of golf galleries, these distinctions were also significant for statistics. Actually, men have higher satisfactions in their health including physical and mental health, when compared to ladies.
Third, for differences in admission satisfactions according to demographic characteristics of golf galleries, I also studied that these dissimilarities were meaningful. Technical satisfaction and event area, men's satisfactions were higher than women.
Fifth, difference in health satisfactions according to golf galleries' characteristics of participating golf, I discovered that there is a meaningful difference in terms of statistics. Firstly, health satisfaction disparity for experiences, more than ten years had less satisfaction in their physical health than those between four to six years, while for mental section, players with less than one year and between one and three years of experiences had lower satisfaction than the ones between seven to nine years
Sixth, in search of admission satisfaction contrasts in accordance with to golf galleries' characteristics of participating golf, there are significant statistic distinctions. For admission satisfactions, less than one year had lower technical satisfaction than the ones between one to three years of experience. On the other hand, event satisfactions had fewer satisfactions among those with more than ten years of experience than the ones between four to six years.
Seventh, difference in manner according to golf galleries' characteristics of participating golf, I found meaningful differences in terms of statistics. For experiences, negative factors of all manners had significant distinctions between groups, while admission manners were less popular among the ones under one year or between one and three years, when compared to seven to nine years. For clothing manners, those with less than one year of experience had the lowest manners.
Eighth, mental health was found to be β=.470, which proves that admission manner will be higher if their mental health is better. When I studied each factor in details, both mental and physical health had important significances for statistics, among two individual variables.
I expect that this research will be a foundation to develop plans to activate golf admissions and create mature golf admission culture, as people can learn right admission manners, by analyzing health satisfaction, admission satisfaction and manners according to golf participation characteristics of golf galleries, with outcomes of this research as basis. If marketers in the golf industry could create an active marketing strategy for golf participants, who are interested in professional golf competitions, they will bring very significant outcomes in industries that are related to golf competitions.
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