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표제지

목차

제1장 연구개요 7

제1절 연구의 배경 및 목적 7

제2절 연구의 범위 및 방법 9

제3절 선행연구 11

1. 연구동향 11

2. 기존의 가로경관에 관한 선행연구 11

제2장 가로경관 및 가로시설물의 이론적 고찰 15

제1절 도시경관 및 가로경관의 개념 15

1. 도시경관과 가로경관 15

2. 가로의 개념과 구성요소 16

제2절 가로시설물의 개념 20

1. 가로시설물의 개념 및 종류 20

2. 가로시설물의 설계 25

제3장 광역도로 가로경관의 문제점 분석 29

제1절 광역도로 가로경관의 구성요소 29

1. 광역도로의 개념 29

2. 광역도로 가로경관의 구성요소 30

제2절 부산광역시 광역도로 가로시설물 현황 34

제3절 「김해 부원동 ~ 가락간 도로」 가로경관의 문제점 39

제4장 광역도로 가로경관 개선방안 검토 및 평가 42

제1절 광역도로 경관구성요소제어를 통한 시뮬레이션으로 개선방안 검토 42

제2절 시뮬레이션 결과에 대한 평가 46

제5장 결론 56

참고문헌 58

부록 60

Abstract 64

감사의 글 66

표차례

〈표1-1〉 도시가로경관 관련 연구동향 14

〈표2-1〉 가로와 도로의 정의 17

〈표2-2〉 가로공간의 구성요소 18

〈표2-3〉 가로경관의 분류 19

〈표2-4〉 도시 가로시설물의 분류(대상을 기준) 22

〈표2-5〉 가로시설물의 체계분류 23

〈표2-6〉 도시 가로시설의 분류와 요구사항 24

〈표2-7〉 가로시설물의 배치기준 28

〈표3-1〉 광역도로 가로경관의 분류 31

〈표3-2〉 광역도로 가로시설물의 체계분류 32

〈표3-3〉 광역도로가로경관에 영향을 주는 구성요소 34

〈표4-1〉 형용사군 47

〈표4-2〉 초기고유치표(진입부) 48

〈표4-3〉 인자부하량(진입부) 49

〈표4-4〉 초기고유치표(중간부) 51

〈표4-5〉 인자부하량(중간부) 52

그림차례

〈그림1-1〉 연구의 흐름 및 방법 10

〈그림3-1〉 양산시와 연결하는 광역도로(기존) 35

〈그림3-2〉 양산시와 연결하는 광역도로(신설) 36

〈그림3-3〉 진해시와 연결하는 광역도로 37

〈그림3-4〉 김해시와 연결하는 광역도로 38

〈그림3-5〉 김해 부원동~가락간 도로 40

〈그림4-1〉 광역도로 경관구성요소 제어를 통한 시뮬레이션 (진입부 : 김해 → 부산) 43

〈그림4-2〉 광역도로 경관구성요소 제어를 통한 시뮬레이션 (중간부) 44

〈그림4-3〉 광역도로 경관구성요소 제어를 통한 시뮬레이션 (기존시가지와 접속부) 45

초록보기

There are various components which organize city from nature as the mountain and the river to artificial facilities as street, buildings, and civil engineering construction. The utilization of these elements has been stressed until now. Especially artificial facilities have been designed and produced on the base of safety and utility, but now owing to the increased interest in the streetscape as sustainable development and environmental-friendly eco-city people got to design facilities harmonious with nature by the changed awareness of environment. Owing to this, the urban street has been escaped from functional and uniformed arrangement for merely movement to the space which can take the role of cozy and familiar culture. Therefore I tried to prepare a plan for the wide roads having streetscape which reveal area's identity as well as coziness and convenience by grasping the problem and its solution through analysing and deducing various elments with the subject of streetscape among urban landscape components, especially composing wide road's streetscape.

First of all, I made a simulation by deducing components of wide road's streetscape and controlling them with theoretical review of streetscape and consideration of wide road's local characteristic. With the evaluation on the base of them, I confirmed that following four components could be the representative things of entrance part. They were familiar streetscape, symbolic streetscape as an entrance gate, continuous and dynamic streetscape, and interesting and pleasant streetscape. And for the middle part, I confirmed that those four components could represent the wide road's streetscape. They were familiar streetscape, safe and tender streetscape, pleasant and dynamic streetscape, and symbolic streetscape.