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표제지
목차
제1장 서론 9
제1절 문제의 제기와 연구 목적 9
1. 문제의 제기 9
2. 연구의 목적 11
제2절 연구범위 및 방법 13
1. 연구범위 13
2. 연구방법 13
제2장 이론적 배경 15
제1절 여행상품의 의의 15
1. 여행상품의 개념 15
2. 여행상품의 특성 18
3. 여행상품의 분류 21
4. 여행상품의 구성요소 22
제2절 골프 여행상품의 선택속성 24
1. 여행상품 선택속성의 개념 및 특성 24
2. 골프여행상품 선택속성의 개념 및 특성 28
제3절 해외 골프여행상품의 구매동기 31
1. 동기의 개념 및 특성 31
2. 골프여행상품의 구매동기 33
제3장 조사연구 35
제1절 연구모형 및 가설설정 35
1. 연구모형 35
2. 가설설정 35
제2절 조사설계 37
1. 조사목적 37
2. 조사방법과 대상 38
3. 설문의 구성 39
4. 자료 분석방법 40
제3절 측정척도 평가 41
1. 표본의 일반적 특성 41
2. 신뢰성 검중 43
3. 타당성 검증 48
제4장 분석 결과 55
제1절 골프 및 해외골프관광 행태 분석결과 55
1. 해외골프여행의 일반적 특성 55
2. 응답자의 골프와 골프장 이용에 관한 특성 58
제2절 해외골프관광 선택요인의 분석결과 61
1. 인구 통계적 특성에 따른 차이분석 61
2. 골프이용특성에 따른 차이분석 63
3. 골프관광상품 이용특성에 따른 차이분석 68
제3절 해외골프관광 동기요인의 분석결과 70
1. 인구 통계적 특성에 따른 차이분석 70
2. 골프이용특성에 따른 차이분석 74
3. 골프관광상품 이용특성에 따른 차이분석 78
제5장 결론 및 시사점 82
참고문헌 85
〈부록〉 설문지 88
Abstract 92
감사의 글
〈표 2-1〉 여행상품에 대한 일반적인 정의 17
〈표 2-2〉 여행상품의 특성 20
〈표 2-3〉 여행상품의 분류 21
〈표 2-4〉 여행상품의 구성요소 23
〈표 3-1〉 전문가의견조사 기간별 활동표 39
〈표 3-2〉 해외골프관광의 설문구성내용 40
〈표 3-3〉 조사대상 표본의 일반적 특성 42
〈표 3-4〉 해외골프관광 선택속성의 신뢰도 분석 45
〈표 3-5〉 해외골프관광 동기의 신뢰도 분석 47
〈표 3-6〉 해외골프관광 선택속성의 요인분석 결과 51
〈표 3-7〉 해외골프관광 선택속성의 요인분석 결과 52
〈표 4-1〉 해외골프관광의 횟수 56
〈표 4-2〉 해외골프관광객이 선호하는 지역 58
〈표 4-3〉 해외골프관광객이 선호하는 지역 60
〈표 4-4〉 성별에 따른 해외골프관광 선택요인의 차이분석 61
〈표 4-5〉 연령에 따른 해외골프관광 선택요인의 차이분석 62
〈표 4-6〉 소득수준에 따른 해외골프관광 선태요인의 차이분석 63
〈표 4-7〉 핸디수준에 따른 해외골프관광 선택요인의 차이분석 64
〈표 4-8〉 구력정도에 따른 해외골프관광 선택요인의 차이분석 65
〈표 4-9〉 장비구입정도에 따른 해외골프관광 선택요인의 차이분석 66
〈표 4-10〉 골프장 회원권 보유정도에 따른 차이분석 67
〈표 4-11〉 골프 관광상품 이용정도에 따른 선택요인의 차이분석 68
〈표 4-12〉 골프 관광상품 유형에 따른 차이분석 69
〈표 4-13〉 성별에 따른 해외골프관광 동기요인의 차이분석 70
〈표 4-14〉 연령에 따른 해외골프관광 동기요인의 차이분석 72
〈표 4-15〉 소득수준에 따른 해외골프관광 동기요인의 차이분석 73
〈표 4-16〉 핸디수준에 따른 해외골프관광 동기요인의 차이분석 74
〈표 4-17〉 구력정도에 따른 해외골프관광 동기요인의 차이분석 75
〈표 4-18〉 장비구입정도에 따른 해외골프관광 동기요인의 차이분석 76
〈표 4-19〉 골프잡지 구독정도에 따른 해외골프관광 선택요인의 차이분석 77
〈표 4-20〉 골프 관광상품의 이용도에 따른 차이분석 79
〈표 4-21〉 골프관광상품 유형에 따른 해외골프관광 동기요인의 차이분석 80
〈그림 1-1〉 연구흐름도 14
〈그림 2-1/1〉 연구 모형 35
초록보기 더보기
The questions raised in this study include: first, there has been not enough study on golf tourism amid more and more golfers going on overseas golf tour packages, th
Second, it was pointed out that most of the past literature about the motive to go for golf tour focused on tour packages, not to mention there was not much attention on specific choice attributes.
Based on this background, this study intends to present strategies to promote and broaden golf tour packages by analysing the choice attributes and purchase motives of those who have been on overseas golf tour and learn lessons from it.
In order to accomplish the goal of this study, the following needed to be done.
First, the exact needs of overseas golf tour participants and the requirement for overseas golf tour packages from the perspective of tour package organizers were identified. In addition, product attributes were also explored, which must be taken into seriously when choosing between packages.
Second, strategies to develop golf packages and implement effective marketing campaign for potential tour participants was proposed by identifying the choice attributes and purchase motives in connection with overseas golf tour packages.
For the purpose of this study, the scope on the timeline is from 1997, when IMF crisis took place, to 2005 as the base year, in which the latest statistics is available.
Methodology mainly included literature and document analysis using statistical data as well as other materials ranging from tourism, merchandising and psychology to business administration as a means to make the study more systematic, establishing criteria for the study.
Chapter 2, discusses theories on tour packages to identify the concept and characteristics, attributes and motives to choose between tour packages. In addition, previous studies on tour packages were reviewed.
In Chapter 3, models and hypothesis were set up, and research objectives, methodology, subject, organization of questionnaire, method of analysis and evaluation of measurement scale were analyzed.
In Chapter 4, choice attributes and purchase motive for overseas golf tour packages were determined using those who had been on overseas golf tour. A total of 200 packs of questionnaire were distributed and 158 of them were recovered, which was used effective samples for empirical analysis
Choice attributes as to overseas golf tour packages were found to be highly dependent on the quality of golf resorts and field, entertainment facility and privacy. Motives to purchase overseas tour packages included higher utility than domestic ones, multi-functionality of overseas golf tour, experience of foreign culture, cost efficiency and tourist spot visit.
Decision on destination was found to be more influenced by golf buddies rather than himself or herself. More of the respondents were found to prefer separate purchase to package deals, which suggests the need to develop products to the taste of individual golfers.
No significant difference among demographic factors was shown in connection with the choice attributes of tour packages. Those who have club membership were found to have more interest in "factors associated with golf resort and field" and "entertainment and privacy factors" than those who do not.
No significant difference among demographic factors was shown in connection with the motives to purchase tour packages. Those who subscribe to golf magazines were found to have more interest in most of the factors than those who do not.
The achievements and contribution of this study are summarized as follows.
First, it provides theoretical basis for overseas golf tour packages through developing theories associated with them.
Second, it will contribute to development of actual packages by providing ways to broaden overseas golf tour packages.
Third, marketing can play a role in establishing an intuitive and rational model to promote and advertise golf tour packages in phases. As a result of investigating choice attributes and purchase motives in an attempt to satisfy consumer satisfaction towards golf tour packages, which had lacked in most of marketing and sales efforts in the course of developing and selling overseas golf tour packages in the past, some interesting findings were made. The include: individual products were chosen more than uniform golf tour packages, entertainment factors did not play a major role in choosing between packages, there are no difference in male and female choice patterns. Another finding was that the younger the golfers are the more focus they have on multi-functionality on the tour. This suggests that further study is necessary to develop a variety of packages fit for groups of different sex, class, income level and profession, education level.
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