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Contents
1. Introduction 10
2. Literature review 14
2.1. Review of website development 14
2.1.1. Cbaracteristics of a website and Its development 14
2.1.2. Goal-driven requirement analysis approacb 16
2.2. Review of benchamrking 18
2.2.1. The aim and motivation of benchmarking 19
2.2.2. The process of bencbmarking 20
2.2.3. Applications of bencbmarking 20
2.2.4. Limitations of benchmarking 22
2.2.5. Implications for website benchmarking 23
2.3. Benchmarking in wemsite improvement 23
3. Methodology ovetvies 26
4. Methodology details 30
4.1. A Real-life case - IR website of H telecom company 30
4.1.1. The importance of investor relations website 30
4.1.2. Introduction to H telecom company 32
4.1.3. Problem recognition 33
4.2. Elicitati on phase 34
4.2.1. Stakeholder and actor identification 34
4.2.2. Goal iden tification 35
4.2.3. Benchmarking target selection 40
4.2.4. Preliminary analysis 44
4.3. Analysis phase 48
4.3.1. Use case analysis 48
4.3.2. Use case syn thesis 58
4.3.3. Usability analysis 60
4.4. Specificati on phase 64
4.5. Design and implementation 66
5. Methodoldgy comparison 69
6. Methodoldgy meta-model and knowledge repository 74
7. Comparison 76
7.1. Contribution 76
7.2. Limitations ane future research 79
Appendix 1. Survey screen 81
Appendix 2. The complete result of content analysis 85
References 88
Figure 1. Methodology architecture 27
Figure 2. The illustration of how the methodology works 29
Figure 3. Investor relations section in current H telecom website 34
Figure 4. 'Stock Price' page in H telecom current website 51
Figure 5. Use case diagram for goal #2 from H telecom current website 52
Figure 6. Sitemap of SK telecom IR website 52
Figure 7. Use case diagram for goal #2 from SK telecom website 53
Figure 8. Use case diagram for goal #2 from bayer website 54
Figure 9. Stock price comparison with competitors' stock in KT wensite 56
Figure 10. Investment calculator in telekom austria website 57
Figure 11. Font size, print, send buttons in BCE wesite 63
Figure 12. Stock price chart in bayer website 64
Figure 13. Class diagram of 'analyze stock price' use case 67
Figure 14. Sequence diagram of 'analyze stock price' use case 68
Figure 15. Class diagram of methodology metamodel 75
과거 수십 년간의 정보기술과 인터넷의 발전으로 웹사이트는 기업, 주주 및 기타 이해관계자들과 의사소통 및 거래 수단으로서 기업 경쟁력 강화를 위한 중요한 수단으로 인식되고 있다. 인터넷 환경에서의 치열한 경쟁에 대처하기 위해서는 최초에 우수한 웹사이트를 구축하는 것뿐만 아니라 이를 지속적으로 개선하는 것 또한 필수적이다.
웹사이트가 다른 종류의 정보시스템과 구별되는 특징 중 하나로 외부인에 대한 '가시성(Visibility)'을 들 수 있다. 이러한 특징은 웹사이트 개발자로 하여금 웹사이트 개선시 다른 경쟁사의 웹사이트를 조사, 분석하고 기존 웹사이트와 상대 웹사이트의 장점과 단점을 비교하여 이를 웹사이트 개선에 활용하게 하는 것, 즉 '웹사이트 벤치마킹'을 가능케 한다.
이러한 이유로, 웹사이트 벤치마킹은 현업의 많은 웹사이트 개선 프로젝트에서 자주 활용되고 있으나, 벤치마킹 또는 웹사이트 개발에 관한 기존 연구에서는 이러한 기법을 거의 다루어지지 않고 있다. 따라서 본 논문에서는 웹사이트 개선 요구 사항 도출 및 분석을 위한 벤치마킹 방법론을 제시하고자 한다.
본 논문에서는 방법론 개발을 위해 목적지향 요구사항 분석 기법(Goal-driven Requirement Analysis Approach)을 도입하였으며, 기능 요구사항 분석과 명세를 위해 Use Case를 사용한다. 또한 본 논문은 웹사이트 개발의 주요 이슈인 사용성(Usability) 요구사항을 포괄한다.*표시는 필수 입력사항입니다.
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