생몰정보
소속
직위
직업
활동분야
주기
서지
국회도서관 서비스 이용에 대한 안내를 해드립니다.
검색결과 (전체 1건)
원문 있는 자료 (1) 열기
원문 아이콘이 없는 경우 국회도서관 방문 시 책자로 이용 가능
목차보기더보기
표제지
목차
I. 서론 8
1. 연구의 필요성 및 목적 8
2. 연구문제 11
3. 용어의 정의 13
가. 신체활동 프로그램 13
나. 또래관계 14
다. 정서지능 14
4. 연구의 제한점 14
II. 이론적 배경 16
1. 신체활동 프로그램 16
가. 신체활동의 개념 16
나. 신체활동의 목표 17
다. 신체활동의 내용 19
라. 신체활동의 교수방법 20
2. 또래관계 22
가. 또래관계의 정의와 중요성 22
나. 또래관계의 특성 26
다. 신체활동과 또래관계와의 관계 30
3. 정서지능 31
가. 정서지능의 개념 31
나. 정서지능의 요소 33
다. 신체활동과 정서지능과의 관계 38
III. 연구방법 및 절차 40
1. 연구대상 40
2. 실험설계 40
가. 실험설계 40
3. 측정도구 41
가. 또래관계 검사 41
나. 교사용 유아 정서지능 평정척도 42
4. 실험절차 44
1) 사전검사 44
2) 실험기간(2006. 04. 10 ~ 2006. 05. 10) 44
3) 사후검사 44
5. 처치 45
6. 통계분석 49
IV. 연구 결과 50
1. 신뢰도 분석 50
2. 또래관계 사전·사후 검사 점수 차이 검정 51
3. 정서지능 사전·사후 검사 점수 차이 검정 53
4. 성별에 따른 또래관계 사후-사전검사의 평균과 표준편차 결과 57
5. 성별에 따른 정서지능 사후-사전검사의 평균과 표준편차 결과 58
V. 논의 및 결론 61
1. 요약 및 논의 61
2. 결론 및 제언 65
참고문헌 68
부록 75
〈부록 1〉 또래관계 검사지 76
〈부록 2〉 유아 정서기능 평정척도 78
〈부록 3〉 신체활동 프로그램 84
ABSTRACT 99
〈표 1〉 실험집단과 통제집단의 인원 구성 40
〈표 2〉 사전-사후검사 실험집단·통제집단 연구 설계모형 41
〈표 3〉 또래관계 검사지의 하위영역별 문항구성 42
〈표 4〉 유아 정서지능 평정척도의 구성요소 및 구성 내용 43
〈표 5〉 실험 절차 45
〈표 6〉 신체활동 프로그램의 목표와 하위목표 46
〈표 7〉 신체활동 프로그램 내용 47
〈표 8〉 신뢰도 분석 51
〈표 9〉 또래관계 사전-사후 검사 점수 차이에 대한 t-검정 52
〈표 10〉 실험-통제 집단의 또래관계 하위요인별 평균과 표준편차 53
〈표 11〉 정서지능 사전-사후 검사 점수 차이에 대한 t-검정 55
〈표 12〉 실험-통제 집단의 정서지능 하위요인별 평균과 표준편차 56
〈표 13〉 성별에 따른 또래관계 사후-사전검사의 평균과 표준편차 결과표 57
〈표 14〉 성별에 따른 또래관계 사후-사전 차이 점수에 대한 분산분석 58
〈표 15〉 성별에 따른 정서지능 사후-사전검사의 평균과 표준편차 결과표 59
〈표 16〉 성별에 따른 정서지능 사후-사전 차이 점수에 대한 분산분석 60
초록보기 더보기
The Purpose of this study is that physical activities program searches effect peer-relationship and emotional intelligence with young children, and advance following assumption to achieve this purpose and achieved study. First, peer-relationship point of experiment group childrens who execute physical activities program will be improved is meaning than peer-relationship point of control group childrens. Second, emotional intelligence point of experiment group childrens who execute physical activities program will be improved is meaning than emotional intelligence point of control group childrens. Third, effect that physical activities program gets to peer-relationship may be meaning difference according to sex. Forth, difference that impact that physical activities program gets in emotional intelligence is meaning a according to sex may join.
Chose young childrens 2class 40people(experiment group n=20, control group n=20) in S kindergarten locating to seoul to verify above construction for study target. Disposal about experiment group executed over 10th for 20~25minute 2times in a week because investigator uses reconstructing physical activities program with virtue research paper such as learning program for own growth of Han-Kyu-Ryeong(2005).
In order to verify the effect after experiment, I collected materials for estimation by providing the subject children with questionaires about peer-relationship and emotional intelligence before and after the experiment, and then analyzed the average differences in number of marks between the experiment group and the control group before and after the experiment through and by using t-way ANOVA, and SPSS12.0 program.
The following is the result what I obtained from the above study.
Third, there was expose that significant difference does not exist in average peer-relationship before and after by sex of experiment group which executes physical activities program, and was not shown significant difference in sub-variable.
Fourth, there was expose that significant difference does not exist in average emotional intelligence before and after by sex of experiment group which executes physical activities program, and was not shown significant difference in sub-variable.
Could get conclusion that physical activities program is effect in children peer-relationship promotion and emotional intelligence elevation according to these study finding, and confirmed possibility that physical activities program may contribute to positively in education spot.
원문구축 및 2018년 이후 자료는 524호에서 직접 열람하십시요.
도서위치안내: / 서가번호:
우편복사 목록담기를 완료하였습니다.
* 표시는 필수사항 입니다.
* 주의: 국회도서관 이용자 모두에게 공유서재로 서비스 됩니다.
저장 되었습니다.
로그인을 하시려면 아이디와 비밀번호를 입력해주세요. 모바일 간편 열람증으로 입실한 경우 회원가입을 해야합니다.
공용 PC이므로 한번 더 로그인 해 주시기 바랍니다.
아이디 또는 비밀번호를 확인해주세요