본문바로가기

자료 카테고리

전체 1
도서자료 0
학위논문 1
연속간행물·학술기사 0
멀티미디어 0
동영상 0
국회자료 0
특화자료 0

도서 앰블럼

전체 (0)
일반도서 (0)
E-BOOK (0)
고서 (0)
세미나자료 (0)
웹자료 (0)
전체 (1)
학위논문 (1)
전체 (0)
국내기사 (0)
국외기사 (0)
학술지·잡지 (0)
신문 (0)
전자저널 (0)
전체 (0)
오디오자료 (0)
전자매체 (0)
마이크로폼자료 (0)
지도/기타자료 (0)
전체 (0)
동영상자료 (0)
전체 (0)
외국법률번역DB (0)
국회회의록 (0)
국회의안정보 (0)
전체 (0)
표·그림DB (0)
지식공유 (0)

도서 앰블럼

전체 1
국내공공정책정보
국외공공정책정보
국회자료
전체 ()
정부기관 ()
지방자치단체 ()
공공기관 ()
싱크탱크 ()
국제기구 ()
전체 ()
정부기관 ()
의회기관 ()
싱크탱크 ()
국제기구 ()
전체 ()
국회의원정책자료 ()
입법기관자료 ()

검색결과

검색결과 (전체 1건)

검색결과제한

열기
논문명/저자명
『회남자』 「수무훈」에서 '무위', '학', '리' / 이성준 인기도
발행사항
서울 : 성균관대학교 교육대학원, 2006.8
청구기호
TM 181.242 ㅇ748ㅎ
형태사항
ii, 95 p. ; 26 cm
자료실
전자자료
제어번호
KDMT1200684647
주기사항
학위논문(석사) -- 성균관대학교 교육대학원, 윤리교육, 2006.8
원문
미리보기

목차보기더보기

표제지

목차

I. 들어가는 말 7

1. 문제 제기 7

2. 왜 『수무훈(修務訓)』인가? 10

II. 도가적인 것 - 무위(無爲) 15

1. '무위(無爲)'에 대한 전통적 해석 15

2. '무위(無爲)'에 대한 다양한 관심 21

(1) 주술(主術)의 무위 25

(2) 소요(逍遙)의 무위 26

(3) 양신(養神)의 무위 27

(4) 덕화(德化)의 무위 27

III. 『수무훈』에서 '무위(無爲)' 29

1. 무위(無爲)의 근거 - 자연지세(自然之勢) 29

(1) 물리 법칙으로서의 '자연(自然)' 34

(2) 행위 근거로서의 '자연(自然)' 35

2. 성인(聖人)들의 행위 - 천하지리(天下之利)를 위하여 37

3. 『노자(老子)』에서 '무위(無爲)' 44

(1) 『노자(老子)』 '무위(無爲)'의 맥락적 접근 - 특정한 행위를 하지 마라 45

(2)『노자(老子)』가 부정하는 행위 - 백성에게 해가 되는 행위 48

IV. 『수무훈』에서 '학(學)' 52

1. 학(學)은 왜 비난받아야 하나? 52

2. 본성·자연(自然)과 학(學) 60

3. 전통과 권위 67

V. 『수무훈』에서 '리(利)' 74

1. 사지(私志)와 공도(公道) - 사리(私利)와 공리(公利) 74

2. 무위(無爲)의 목적 - 천하지리(天下之利) 80

3. 길은 달라도 가는 곳은 같다 - 이로이동귀 88

VI. 결론 93

참고문헌 96

ABSTRACT 100

초록보기 더보기

This study aimed at analyzing the meaning of 'Wu-Wei無爲', 'Learning學' and 'Benefit利' in the chapter 'Hsiu-Wu Hsün Striving with Effort修務訓' of Huai Nan Tzu淮南子. By doing so, I am willing to illustrate the meaning of 'Wu-Wei無爲'. It is generally thought that Daoism objects to the culture. Is it impossible that education is formed in Daoist thought? It is thought that Daoism objects to education. But Daoism also have a goal. So achieving this goal needs the effort and the process. Daoism is surely not to object to the effort of the education.

'Wu-Wei無爲' is not 'not-doing'. It implicates the positive action as the process of 'Learning' and the pursuit of the interests. In this context, 'Wu-Wei無爲' is to be interpreted as the terms of politics. It presents the aspect of participation in the society. Thus, this 'Learning' is admitted in the 'Hsiu-Wu Hsün Striving with Effort修務訓'. 'Learning' is needed in order to resolve the problems in the socio-political situation. 'Wu-Wei無爲' in the 'Hsiu-Wu Hsün Striving with Effort修務訓' is the a new version of the Daoist thought.

Here is the justification of the 'Gesellschaft' in the 'Hsiu-Wu Hsün Striving with Effort修務訓'. The benefit is not valued as the interest of the inferior man小人 in the traditional thinking, but affirmed as the goal of the superior man聖人 in the 'Hsiu-Wu Hsün Striving with Effort修務訓'. And 'Wu-Wei無爲' is the important action in order to increase the benefit of all man. The benefit is promoted by 'Learning'.

How is the text of 'Hsiu-Wu Hsün Striving with Effort修務訓' interpreted? It is an important problem. Some interpret this text as the compilation of the opinions of the schools. In contrast, others interpret as the systematic text, in which there is consistency. The traditional interpretation could be modified in according to the latter opinion.

The 'Hsiu-Wu Hsün Striving with Effort修務訓' is asserted to justify 'Learning' and the aim of the polity by using the terms of Lao-Tzu老子. This means that it is needed to reinterpret Lao-Tzu老子 in the context of the political situation of the early Han漢 period. It is possible to be assumed that the 'Hsiu-Wu Hsün Striving with Effort修務訓' was formed in the political views of Lao-Tzu老子.

It is represented the other aspects of Daoism by analyzing the 'Hsiu-Wu Hsün Striving with Effort修務訓'. The Daoist thought is not only one side. It is possible to be interpreted in the various ways. This means the possibility of interpreting Daoist thought in the context of our perspective.

권호기사보기

권호기사 목록 테이블로 기사명, 저자명, 페이지, 원문, 기사목차 순으로 되어있습니다.
기사명 저자명 페이지 원문 기사목차
연속간행물 팝업 열기 연속간행물 팝업 열기