본문바로가기

자료 카테고리

전체 1
도서자료 0
학위논문 1
연속간행물·학술기사 0
멀티미디어 0
동영상 0
국회자료 0
특화자료 0

도서 앰블럼

전체 (0)
일반도서 (0)
E-BOOK (0)
고서 (0)
세미나자료 (0)
웹자료 (0)
전체 (1)
학위논문 (1)
전체 (0)
국내기사 (0)
국외기사 (0)
학술지·잡지 (0)
신문 (0)
전자저널 (0)
전체 (0)
오디오자료 (0)
전자매체 (0)
마이크로폼자료 (0)
지도/기타자료 (0)
전체 (0)
동영상자료 (0)
전체 (0)
외국법률번역DB (0)
국회회의록 (0)
국회의안정보 (0)
전체 (0)
표·그림DB (0)
지식공유 (0)

도서 앰블럼

전체 1
국내공공정책정보
국외공공정책정보
국회자료
전체 ()
정부기관 ()
지방자치단체 ()
공공기관 ()
싱크탱크 ()
국제기구 ()
전체 ()
정부기관 ()
의회기관 ()
싱크탱크 ()
국제기구 ()
전체 ()
국회의원정책자료 ()
입법기관자료 ()

검색결과

검색결과 (전체 1건)

검색결과제한

열기
논문명/저자명
한국의 EFL 교실에서 비판적 교육의 가능성과 필요성에 대한 연구 = Critical practices in Korean EFL classrooms : necessities and possibilities / 김경회 인기도
발행사항
대전 : 우송대학교 TESOL-MALL대학원, 2006.8
청구기호
TM 420.7 ㄱ513ㅎ
형태사항
ix, 73 p. ; 26 cm
자료실
전자자료
제어번호
KDMT1200683413
주기사항
학위논문(석사) -- 우송대학교 TESOL-MALL대학원, TESOL-MALL, 2006.8
원문
미리보기

목차보기더보기

title page

ACKNOWLEDGEMENTS

Contents

ABSTRACT 10

CHAPTER 1. INTRODUCTION 11

CHAPTER 2. LITERATURE REVIEW 14

2.1. What is Literacy? 14

2.1.1. Definitions of Literacy 14

2.1.2. Critical Literacy 16

2.2. Literacy Practices in Korea 19

2.2.1. Teacher-centered 19

2.2.2. Lack of Motivation 20

2.2.3. Banking model and transmission 21

2.3. What is Critical Literacy? 22

2.3.1. Reading the Word and World 22

2.3.2. Critical thinking and Critical Pedagogy 24

2.3.3. Engagement for critical practice in Korean classrooms 27

2.4./2.1. Critical Approaches to Applied Linguistics 30

2.4.1. Culture, Language, and Power 32

2.4.2. Motivation for Second Language Learning 34

CHAPTER 3. METHOD 37

3.1. Methodology 37

3.2. Participants 37

3.3. Data Collection 38

3.3.1. Interviews 38

3.3.2. Data Analysis 40

3.3.3. Limitations 40

CHAPTER 4. RESULTS 41

4.1. Current Practice 41

4.1.1. Comfort in teacher-centered(center) approach 41

4.1.2. Banking model 42

4.1.3. Needs for Motivation 43

4.2. Resistance to Critical Pedagogy 44

4.2.1 What is testing for? 44

4.2.2. Site of Struggle 45

4.3. Factors of Resistance 46

4.3.1. Time is of the essence 47

4.3.2. Traditional Methods 48

4.3.3. Biased language teacher 49

4.4. Creative Methods to help students think critically 51

4.4.1. How to use Materials for Critical Thinking 51

4.4.2. Contract Grading for Participation 53

4.5. Possibility and Necessity of Critical Pedagogy in Korea EFL Classroom 54

4.5.1. Allowing the L1 in EFL classrooms 54

4.5.2. Students' Effect 56

4.5.3. Teachers' responsibility for Critical Pedagogy 57

4.5.4. Necessity of Critical Pedagogy in EFL Classroom 59

4.5.5. Potential Possibility of Students 61

CHAPTER 5. DISCUSSION 63

5.1. Critique of Korean traditional English education 63

5.2. Factors of hindering critical pedagogy 64

5.2.1. Traditional pedagogy 64

5.2.2. How to materials in EFL class 65

5.2.3. Power, Culture, and Language 66

5.2.4. Finding Hidden meaning and problem-posing 67

CHAPTER 6. CONCLUSION 69

REFERENCES 73

국문초록 82

권호기사보기

권호기사 목록 테이블로 기사명, 저자명, 페이지, 원문, 기사목차 순으로 되어있습니다.
기사명 저자명 페이지 원문 기사목차
연속간행물 팝업 열기 연속간행물 팝업 열기