생몰정보
소속
직위
직업
활동분야
주기
서지
국회도서관 서비스 이용에 대한 안내를 해드립니다.
검색결과 (전체 1건)
원문 있는 자료 (1) 열기
원문 아이콘이 없는 경우 국회도서관 방문 시 책자로 이용 가능
목차보기더보기
표제지
목차
제1장 서론 11
제2장 선행연구 및 연구방법 13
2.1. 선행연구 13
2.1.1. 이론적 배경 13
2.1.1.1. 환경교육의 의의와 목적 13
2.1.1.2. 환경교육의 원리 14
2.1.1.3. 환경문제의 인식-해양으로의 공간적 확대 15
2.1.1.4. 해양환경교육의 지향점 16
2.1.2. 문헌연구 17
2.2. 연구방법 18
제3장 한국 및 외국의 해양환경교육 20
3.1. 한국의 전통 해양의식과 해양환경교육 20
3.1.1. 종패 21
3.1.2. 뻘땅 22
3.1.3. 당제 22
3.1.4. 물때 23
3.1.5. 포구 23
3.1.6. 할망바당 23
3.1.7. 법구경 제4장 화향품 24
3.2. GO 차원의 해양환경교육 24
3.2.1. 개요 24
3.2.2. 해양수산부 및 해양수산부 유관기관 25
3.2.2.1. 해양수산부 25
3.2.2.2. 울산지방해양수산청 '열린 바다학교' 동행 분석 31
3.2.2.3. 해양연구원 44
3.2.3. 환경부/교육인적자원부의 해양환경교육 47
3.2.3.1. 학교 환경교육 개요 47
3.2.3.2. 초등학교 환경 교과목 분석 49
3.2.3.3. 중학교 '환경' 분석 52
3.2.3.4. 고등학교 '생태와 환경' 분석 53
3.2.3.5. 초·중·고 환경 교과목 분석 55
3.3. 한국 NGO(Non Governmental Organization) 차원의 해양환경교육 55
3.3.1. 개요 55
3.3.2. '민간 환경교육 단체·프로그램 데이터베이스' 분석 56
3.3.3. 인천환경운동연합 60
3.3.4. 녹색연합 61
3.3.5. 거제환경운동연합 62
3.3.6. 부산 YWCA 63
3.4. 한국 해양환경교육 분석 64
3.5. 미국의 해양환경교육 67
3.5.1. 개요 67
3.5.2. GO차원의 해양환경교육 68
3.5.3. NGO차원의 해양환경교육 70
3.5.4. 미국의 해양환경교육 분석 70
3.6. 호주의 해양환경교육 71
3.6.1. 개요 71
3.6.2. GO 및 NGO차원의 해양환경교육 72
3.6.3. 호주의 해양환경교육 분석 73
3.7. 일본의 해양환경교육 74
3.7.1. 개요 74
3.7.2. GO 차원의 해양환경교육 76
3.7.2.1. 해상보안청의 '전국 바다 재생 프로그램' 77
3.7.2.2. 어촌의 블루 투어리즘(Blue tourism) 78
3.7.3. NGO/NPO 차원의 해양환경교육 80
3.7.3.1. 해양 시설을 이용한 해양환경교육 80
3.7.3.2. 쿠시모토(串本) 해중공원 80
3.7.4. 일본의 해양환경교육 분석 81
제4장 해양환경교육 설문조사 분석 83
4.1. 설문조사의 필요성 및 목적 83
4.2. 조사방법 84
4.2.1. 조사대상 84
4.2.2. 표집방법 84
4.2.3. 조사내용 및 조사도구 84
4.2.4. 자료수집 방법 85
4.2.5. 분석방법 86
4.3. 분석결과 86
4.3.1. 응답자의 일반적 특성 86
4.3.2. 해양환경 이용 실태 87
4.3.2.1. 바다에 대한 정보원 분석 87
4.3.2.2. 바닷가에 가본 경험 분석 90
4.3.2.3. 중학생 이상 응답자 중 바다를 처음 접한 나이 분석 90
4.3.2.4. 바다에서 경험한 활동 분석 91
4.3.3. 환경교육에 대한 태도 92
4.3.3.1. 해안가 쓰레기통을 없애도 좋은가에 대한 응답 분석 92
4.3.3.2. 해수욕장에 들어가기 전 행하는 15분 환경교육에 대한 응답 분석 93
4.3.4. 해양환경교육 실태 94
4.3.4.1. 일반 환경교육 경험 유무 분석 94
4.3.4.2. 해양환경교육 경험 분석 96
4.3.5. 현장 해양 체험학습 방향 설정을 위한 질문 103
4.3.5.1. 이상적인 갯벌 체험기간 분석 103
4.3.5.2. 단체 중심 체험과 가족 중심 체험의 선호도 분석 104
4.3.5.3. 예시 된 6곳 현장체험장소에 대한 선호도 분석 106
4.3.5.4. 예시 된 5종 현장체험 활동에 대한 선호도 분석 110
4.4. 분석결과 요약 및 시사점 112
제5장 결론 및 제언 114
5.1. 결론 114
5.2. 제언 118
참고자료 120
부록 123
바다와 갯벌에 관한 질문(초등학생용) 123
해양환경교육 설문조사 127
Abstract 132
감사의 글 135
Table 3-1. The number of user of Ganjeolkot lighthouse, Ulsan 29
Table 3-2. Time table for No.2 course of 'open sea school' 34
Table 3-3-1. Visit to web site of MOMAF 35
Table 3-3-2. Experience of the text of marine environmental education 35
Table 3-3-3. Awareness of the goal of the course 36
Table 3-3-4. Interest in the course 36
Table 3-3-5. Age * interest crosstabulation 37
Table 3-3-6. Interesting site of field trip 38
Table 3-3-7. Subject to want to know 38
Table 3-3-8. Satisfaction of the course 40
Table 3-3-9. Age * satisfaction crosstabulation 40
Table 3-3-10. Impressed place 41
Table 3-3-11. Was the content of the course new? 42
Table 3-3-12. Relevancy between the course and textbook 42
Table 3-4. Marine environmental education of NGOs 57
Table 4-1. Number of samples per age, sex & residence 87
Table 4-2. Information source of marine field 88
Table 4-3. Marine information source per age 89
Table 4-4. Experience of sea 90
Table 4-5. Time of first experience of sea 91
Table 4-6. Experienced marine activity 92
Table 4-7. Opinion about removing seaside garbage can 93
Table 4-8. Opinion about 15 minutes marine environmental education before entering seaside beach 94
Table 4-9. Number of samples, experienced environmental education class 95
Table 4-10. Number of samples, experienced marine environmental education class 97
Table 4-12. Duration of marine environmental education class 99
Table 4-13. Teaching material or method for marine environmental education 100
Table 4-15. Major contents of marine environmental education class 102
Table 4-16. Preferred major contents of marine environmental education class 103
Table 4-17. Preferred duration of marine environmental examination 104
Table 4-18. Marine examination - with who? 105
Table 4-19. Age * marine examination-with who? crosstabulation 105
Table 4-20. Preference level of marine examination site 107
Table 4-21. Age * preference level well-known site by mass media crosstabulation 108
Table 4-22. Age * preference level-on board ship crosstabulation 109
Table 4-23. Preference level of marine examination contents 111
Fig. 3-1. Monthly change of number of visitor at Ganjeokot lighthouse, Ulsan. 29
Fig. 3-2. Muan tidal flat as a site for marine field trip. 31
Fig. 3-3. Glass boat of kushimoto marine park, Japan. 81
Fig. 4-1. Information source of marine field. 88
Fig. 4-2. Tendency of number of samples, experienced environmental education class. 96
초록보기 더보기
Human activities inflict harsh and often irreversible damage on the environment and on critical resources. As a components of environment, Korean coasts and ocean suffered from increasing environmental pressure, as like reclamation, oil pollution, public tourism, etc. Now, it is a time to promote marine environmental education to change the marine environmental attitude of the public.
Education is the key in raising awareness for conservation our coasts and ocean. Marine habitats and species can not be valued if they are not known and damaging practices cannot be altered if they are not perceived to be threat. For such reasons environmental education, especially empirical education, is widely recognized as being crucial for achieving longterm conservation.
The purpose of this study was examine situation of Korean marine environmental education and reveal useful information for directing marine environmental education. In this study, marine environmental education examined in two fields, Korean education and foreign country's education(USA, Australia and Japan), and then these fields divided into two factors, GO side education and NGO side education.
Through the research of literature and internet on the subject, useful ideas for marine education were drawn. In addition to this approach, Korean marine conservation education was assessed, using social survey techniques at Pusan and Ulsan areas.
From the literature and internet study, traditional culture, educational center based on user friendly internet link and programs linked with contents of class in school was recommended in marine environmental education.
From the survey results, the number of educated person in marine environmental education was 37.9% of the answer. But 79% of marine conservation education conducted in class roon under lecturer. The most preferred marine activity was examination of tidal flat, and the others. But preferred level of the others was different according to answer's age. Preferred level of examination site was different according to age, too. So, before planning marine filed study, age of applicants must be referred.
원문구축 및 2018년 이후 자료는 524호에서 직접 열람하십시요.
도서위치안내: / 서가번호:
우편복사 목록담기를 완료하였습니다.
* 표시는 필수사항 입니다.
* 주의: 국회도서관 이용자 모두에게 공유서재로 서비스 됩니다.
저장 되었습니다.
로그인을 하시려면 아이디와 비밀번호를 입력해주세요. 모바일 간편 열람증으로 입실한 경우 회원가입을 해야합니다.
공용 PC이므로 한번 더 로그인 해 주시기 바랍니다.
아이디 또는 비밀번호를 확인해주세요