생몰정보
소속
직위
직업
활동분야
주기
서지
국회도서관 서비스 이용에 대한 안내를 해드립니다.
검색결과 (전체 1건)
원문 있는 자료 (1) 열기
원문 아이콘이 없는 경우 국회도서관 방문 시 책자로 이용 가능
목차보기더보기
표제지
목차
1. 서론 5
2. 조선후기 화론과 이기론 10
(1) 조선후기 이전의 화론과 이기론 10
(2) 조선후기 화론 15
(3) 조선후기 이기론 20
3. 인왕산 그림에 나타난 이와 기 24
(1) 회화에서의 관조방식 24
1) 형식 24
2) 추측 28
(2) 회화에서의 이와 기 33
1) 회화에서의 이 35
2) 회화에서의 기 41
(3) 이기론의 관점에서 본 정선과 강희언의 인왕산그림 비교 47
1) 정선 48
2) 강희언 55
3) 이기론의 관점에서 본 인왕산그림 비교 60
4. 결론 65
참고문헌 69
도판목록 74
Abstract 80
〈도판 1〉 이상재, 〈송하보월도〉, 견본담채, 82.2 x 197cm, 국립중앙박물관. 75
〈도판 2〉 강희관, 〈고사관수도〉, 지본수묵, 15.7 x 23.4cm, 국립중앙박물관. 75
〈도판 3〉 정선, 〈인왕제색도〉 , 1751년, 견본담채, 138.2x79.2cm, 호암마술관. 75
〈도판 4〉 강희언, 〈인왕산도〉, 지본담채, 42.6 x 24.6cm, 개인소장. 75
〈도판 5〉 이경윤, 〈고토탁족도〉, 지본담채, 19.1x 27.8cm, 국립중앙박물관. 76
〈도판 6〉 이인상, 〈검선(선)도〉, 지본담채, 61.8 x 96.7cm, 국립중앙박물관. 76
〈도판 7〉 박제가, 〈목우도〉, 지본담채, 33.7 x 25.5cm, 서울 개인소장. 76
〈도판 8〉 정약용, 〈산수도〉, 지본담채, 33 x 26cm, 부산 동아대학교박물관. 76
〈도판 9〉 정선, 〈만폭도〉, 지본담채, 42.8 x 56.0cm, 간송미술관. 77
〈도판 10〉 김수철, 〈송계한담도〉, 지본담채, 44 x 33.lcm, 간송미술관. 77
〈도판 11〉 윤두서, 〈무송관수도〉, 견본수묵, 19.0 x 18.2cm, 광주 윤영선장. 77
〈도판 12〉 윤두서, 〈경답목우도〉, 견본수묵, 21 x 25cm, 광주 윤영선장. 77
〈도판 13〉 김윤겸, 〈몰운대〉, 지본담채, 37.1 x 28.6cm, 부산 동아대학교박물관. 78
〈도판 14〉 강세황, 〈대흥사〉, 지본담채, 53.4 x 32.8cm, 국립중앙박물관. 78
〈도판 15〉 김득신, 〈파적도〉, 지본담채, 27.1 x 22.5cm, 간송미술관. 78
〈도판 16〉 김득신, 〈대쾌도〉, 지본담채, 28.2 x 33.7cm, 간송미술관. 78
〈도판 17〉 신윤복, 〈리부탐춘〉, 지본담채, 35.2 x 28.2cm, 간송미술관. 78
〈도판 18〉 경북궁 경회루에서 바라본 인왕산 1967년 촬영(「겸재 정선」『한국의 미』1, 중앙일보, 1992, p.186). 79
〈도판 19〉 강희언, 〈북궐조무도〉, 지본담채, 21.5 x 26cm, 개인소장. 79
〈도판 20〉 현재의 인왕산 사진(2003년). 79
초록보기 더보기
In the period of Chosun, discussions about painting were closely related to the Doctrine of Li and Ch'i(理氣論), a main idea at that time. Without mentioning the theory, it is impossible to describe the discussions. Jeonsin(傳神), saeui(寫意) and hyeongsa(形寫) frequently dealt with when discussing painting indicate that painting itself is the connection and expression of the mind under relations between li and ch'i.
When paintings of Mt. Inwang by Jung Sun and Kang Hee Eon have been compared and analyzed here on the Doctrine of Li and Ch'i(理氣論), one of the leading world-views throughout Chosun Dynasty, it is found that the two painters all followed the theory of ju-ch'i(主氣). But the two painters were different when li and ch'i implied in the paintings were analyzed. Jung Sun and Kang Hee Eon were not different in that both of them treated visible objects with their own sense which was related to li. The two painters saw the objects on the basis of their experiences. In other words, the two painters were similar in that they had not their own way of seeing objects. But they were different in that Jung Sun emphasized yeonseup and Kang Hee Eon, spontaneity in painting. This led to differences in revelations from the painting between the two painters.
In art, li is like a rule regarding how it should be. So Jung Sun had his own frame unlike Kang Hee Eon. Jung Sun was accustomed to the science of divination. He sought to unite himself with Mt. Inwang as he resided near the mountain. It suggests that the painter performed jeonsin in the image of Mt. Inwang. Through painting the mountain, Jung Sun sought to show up his own emotion(spirit) and ultimately reach the state of li. In his painting of the mountain, Kang Hee Eon suggested his realistic and objective views that he got through experiences as a government official and through exchanges with Kang Se Hwang and Kim Hong Do. He always selected a motive through a scientific observation of objective phenomena prior to painting. His work was an expression of the life force which was based on the Doctrine of Li and Ch'i(理氣論).
In conclusion, Jung Sun focused on the theory of ju-li that emphasized the spirituality of the Orient, while Kang Hee Eon had his own view that oriented the theory of ju-ch'i beyond previous ideas.
원문구축 및 2018년 이후 자료는 524호에서 직접 열람하십시요.
도서위치안내: / 서가번호:
우편복사 목록담기를 완료하였습니다.
* 표시는 필수사항 입니다.
* 주의: 국회도서관 이용자 모두에게 공유서재로 서비스 됩니다.
저장 되었습니다.
로그인을 하시려면 아이디와 비밀번호를 입력해주세요. 모바일 간편 열람증으로 입실한 경우 회원가입을 해야합니다.
공용 PC이므로 한번 더 로그인 해 주시기 바랍니다.
아이디 또는 비밀번호를 확인해주세요